Dräktig ungkatt?

VelvetQ99

Trådstartare
Jag misstänker att min ungkisse är dräktig. Hon löpte för nästan fyra veckor sedan (första gången, hon är 8 mån idag). Hade henne självklart inne men så smet hon ut och var ute i max 5 min men när jag hittar henne så är det självklart en vildkatt ovanpå henne i full gång.

Nu har hon fått mycket större spenar och de är alla lite mer åt det röda hållet, svårt att säga om hon har blivit rundare men hon har god aptit och lite extra kelig.

Tror ni att hon är dräktig? Hade planerat och kommer sterilisera henne men frågan är om jag borde göra det nu, abort, eller om jag kan vänta tills efter kattungarna är födda? Jag har inget emot att få kattungar men tänker mest för hennes skull om det är djurplågeri att hon ska få ungar så tidigt?
 
Sv: Dräktig ungkatt?

Man kan alltid kastrera så "aborterar" vet bort ev kattungar.
Men ja det låter som att hon är dräktig
 
Sv: Dräktig ungkatt?

Exakt, borde jag göra det för hennes skull med tanke på henne ålder? Har som sagt inget emot av att få en kull nu men om hon tar skada av det..
 
Sv: Dräktig ungkatt?

Absolut abort och kastrera. Hon är ju fortfarande bebis (nästan) själv.
Det kommer bli bra för henne. Läker fort.
 
Sv: Dräktig ungkatt?

Onödig påfrestning på en så liten katt :( Hon kan säkert klara det, men så bra för henne kan det inte vara. Dessutom så vill man ju ogärna bidra till att fler katter föds, nu när det ändå beräknas finnas över 100000 hemlösa katter i Sverige och med ständigt växande antal.
 
Sv: Dräktig ungkatt?

Det låter som typiska tecken på en dräktighet. Hon kan säkert klara av en kull, men hon växer fortfarande själv så det finns ju risk att en dräktighet tar resurser hon behöver för att växa.

Vore jag du skulle jag kastrera så fort som möjligt. Ju tidigare i dräkigheten ju bättre.
 

Liknande trådar

Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
3 382
T
Övr. Katt hej min zelda är dräktig, vet inte riktigt när det hände då hon är ute katt, men hanen väntade på henne varje dag i början av januari...
Svar
14
· Visningar
1 836
Senast: Gold
·
A
Gravid - 1år Jag har anonymt nick skapat just för denna tråd för att ej vänner och bekanta ska kunna lista ut vem jag är, typ. Jag träffade i...
Svar
11
· Visningar
1 736
Senast: Sar
·
Hästvård Jag är osäker på om den ligger under rätt forum, men flytta den gärna om den ligger fel! Så här är det: Köpte mitt varmblodsto född 96...
2
Svar
26
· Visningar
2 532

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattbilder #9
  • Lösa hundar
  • Akvarietråden IV

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp