Dräktigt sto e-selen

Jag måste bara fråga alla ang analyserat grovfoder, vad anser ni om folk som ger fri tillgång då?
Folk som litar blint på en analys, räknar ut exakt vad hästen ska sätta i sig per dag, varken ett kilo mer eller mindre än vad de räknat ihop för att få den vad de tycker den absoluta foderstaten gentemot att ge fri tillgång.
Folk borde väl vara dumma i huvet vid fri tillgång då man inte alls längre kan kontrollera alla intag av ämnen i grovfodret, borde väl bli även då HELT OMÖJLIGT att kunna räkna ut en korrekt foderstat och ha koll på vad hästen får i sig? Sen verkar inte många räkna med att hästen stoppar i sig bark, gräs mm i hagen och på så vis även får i sig nyttoämnen som inte alls inräknas i foderstaten.

Jag proppsar inte heller på termen "det var bättre förr" men jag försöker tänka förnuftigt och jag har även haft analyserat grovfoder, dock inte detta år. MEN trots att jag på pappret räknat ut en så "korrekt" foderstat så tar jag med uträkningen i fodringen MEN det är ändå i slutändan jag fodrar med ögat!

Jag tror och hoppas att fölungen får i sig det den behöver då stoet är välmående, men tanken med tråden var inte att utpeka mig som oansvarig. Mina hästar sköts efter ordning och hygienisk foder ser jag som en självklarhet. Skulle inte ha ett dräktigt sto, men nu blev det som det blev och börjar känna att det ska bli kul då jag redan lärt mig massor.

Tyck att jag är korkad men kommer ge e-selen som tillskott dock i låg giva.
För mej har aldrig analys handlat om exakt utan om att inte ligga helt åt skogen fel.
 
Det går utmärkt att ha fri tillgång, jag har det. Förstår inte motsättningen alls? Jag räknar för min häst tex på 10 o 15 kg, konstaterar att det spelar ingen större roll i den noggrannheten jag räknar på detta året. Balanserar det o låter hästen äta.

Vad hästen sätter i sig i hagen går ju inte att styra över men vet man att man ger ett grovfoder med helt tokiga kvoter så är sannolikheten att hästen, vintertid, sätter i sig så mycket att det skulle balansera den största källan till näringsämnen obefintlig.

Sommartid väljer jag att antingen inte ge ngt mineralfoder alls map makro eller ett med rätt kvoter för stt åtm dra åt rätt håll. Mikro kompletterar jag med Cu o Zn eftersom det är vad som saknats i alla mina grovfoder hittills o hästen m dåliga hovar vill jag inte hålla upp 6 mån med detta trots ingen analys (stor hage så känna omöjligt för mig o ta ett representativt prov på betesgräs).

Det ÄR inte så jäkla svårt att göra hyfsat rätt faktiskt. Jag erkänner dock att jag är rätt nördig o tycker det är kul (men tyvärr suger på engelska numera).
 
Jag måste bara fråga alla ang analyserat grovfoder, vad anser ni om folk som ger fri tillgång då?
Folk som litar blint på en analys, räknar ut exakt vad hästen ska sätta i sig per dag, varken ett kilo mer eller mindre än vad de räknat ihop för att få den vad de tycker den absoluta foderstaten gentemot att ge fri tillgång.
Folk borde väl vara dumma i huvet vid fri tillgång då man inte alls längre kan kontrollera alla intag av ämnen i grovfodret, borde väl bli även då HELT OMÖJLIGT att kunna räkna ut en korrekt foderstat och ha koll på vad hästen får i sig? Sen verkar inte många räkna med att hästen stoppar i sig bark, gräs mm i hagen och på så vis även får i sig nyttoämnen som inte alls inräknas i foderstaten.

Jag proppsar inte heller på termen "det var bättre förr" men jag försöker tänka förnuftigt och jag har även haft analyserat grovfoder, dock inte detta år. MEN trots att jag på pappret räknat ut en så "korrekt" foderstat så tar jag med uträkningen i fodringen MEN det är ändå i slutändan jag fodrar med ögat!

Jag tror och hoppas att fölungen får i sig det den behöver då stoet är välmående, men tanken med tråden var inte att utpeka mig som oansvarig. Mina hästar sköts efter ordning och hygienisk foder ser jag som en självklarhet. Skulle inte ha ett dräktigt sto, men nu blev det som det blev och börjar känna att det ska bli kul då jag redan lärt mig massor.

Tyck att jag är korkad men kommer ge e-selen som tillskott dock i låg giva.

Jag har fri tillgång, och analyserar. :) Främst för att se hur kvoterna på mineralerna är, men också för att veta energi och protein förstås. Jag vet ju hur mycket mina balar väger, och även om hästarna inte äter exakt lika stor mängd av den så har jag ändå ett bra hum om vad de får i sig. Men som sagt, mineralerna är den största anledningen.
 
För mej har aldrig analys handlat om exakt utan om att inte ligga helt åt skogen fel.

Ja, det var en kortare variant av vad jag försökt återge :o Så är det.

Räknar aldrig på hur mkt mat hästen ska äta utan ser till o få balans i det den vill äta. I efterhand kan jag kolla vilka mängder den legat på under tex vintern för utvärderings skull men just nu har jag ingen aning om hur många MJ eller g smb rp våra ligger på. Jag vet att kvoten är en bit över 6 vilket jag ville testa denna vintern (haft högre innan).

Jag väger dock allt de äter även om de äter fritt så vet hur många kg de äter/dag. Idag lite för det är jakt, som varje söndag, men denna söndagen var det tydligen läskigt enligt min häst ;)
 
Fattar inte heller varför att folk som inte fattat hur man räknas vs fodrar används som anledning till att inte analysera.

Som att man skulle vägra ta blodprov bara för att en annan läkare läste det fel på en annan patient?
 
http://forskning.equinfo.se/#post185

Du har fått en hel del skit för att du inte analyserar ditt grovfoder och det är faktiskt befogat. När man köper en häst så tar man också på sig ansvaret för hästen. Ett högdräktigt sto har särskilt stora behov av protein, kalcium och fosfor. Fostret utvecklas enormt under de sista dräktighetsmånaderna och brister i foderstaten kan ha en oerhörd negativ inverkan på det blivande fölet. Vem vill ha ett missbildat föl?

Blir rent av jävligt förbannad nu. Stoet är nyss köpt alltså dagen stoet skulle besiktas för köp så konstateras hon dräktig. Hon har alltså innan det hos tidigare ägare setts som odräktig.
Nu är hon här och jag försöker fixa med allt innan fölning, vill väl.
Att försöka få tag på torr hö nu av värden som passar ett dräktigt sto, ser jag som omöjligt. Pga att jag har 2 ponnyer så vill jag inte köpa plastat pga kort hållbarhet.
Mitt hö är grönt å fint och luktar :love:
Är iallafall inget skadligt och ge, men visst att räkna ut exakta värden på mineraler mm är ju svårt. Tanken är ju att stödfodra med nyttoämnen absolut i mindre mängder.
Men somsagt jag måste ju vara världens hemskaste människa som mister min ena häst i kolik/tarmvred för att köpa ett sto som sen visar sig vara dräktig och sen försöka sörja min döda häst å samtidigt försöka fixa så gott jag kan så fölis ska få det bra.
Tack för ert stöd :banghead:
 
Jag har fri tillgång, och analyserar. :) Främst för att se hur kvoterna på mineralerna är, men också för att veta energi och protein förstås. Jag vet ju hur mycket mina balar väger, och även om hästarna inte äter exakt lika stor mängd av den så har jag ändå ett bra hum om vad de får i sig. Men som sagt, mineralerna är den största anledningen.
Jag har oxå fri tillgång :)
 
Blir rent av jävligt förbannad nu. Stoet är nyss köpt alltså dagen stoet skulle besiktas för köp så konstateras hon dräktig. Hon har alltså innan det hos tidigare ägare setts som odräktig.
Nu är hon här och jag försöker fixa med allt innan fölning, vill väl.
Att försöka få tag på torr hö nu av värden som passar ett dräktigt sto, ser jag som omöjligt. Pga att jag har 2 ponnyer så vill jag inte köpa plastat pga kort hållbarhet.
Mitt hö är grönt å fint och luktar :love:
Är iallafall inget skadligt och ge, men visst att räkna ut exakta värden på mineraler mm är ju svårt. Tanken är ju att stödfodra med nyttoämnen absolut i mindre mängder.
Men somsagt jag måste ju vara världens hemskaste människa som mister min ena häst i kolik/tarmvred för att köpa ett sto som sen visar sig vara dräktig och sen försöka sörja min döda häst å samtidigt försöka fixa så gott jag kan så fölis ska få det bra.
Tack för ert stöd :banghead:

Men du kan ju skicka in analys på det grovfoder du har. Tro mig, det kommer att vara värt det! Att fodra upp ett digivande sto kan vara hopplöst svårt, om man efter fölning märker att hon är i dåligt hull. Det är jättebra att den hygieniska kvalitén är bra, förstås.
 
Jag måste bara fråga alla ang analyserat grovfoder, vad anser ni om folk som ger fri tillgång då?
Folk som litar blint på en analys, räknar ut exakt vad hästen ska sätta i sig per dag, varken ett kilo mer eller mindre än vad de räknat ihop för att få den vad de tycker den absoluta foderstaten gentemot att ge fri tillgång.
Folk borde väl vara dumma i huvet vid fri tillgång då man inte alls längre kan kontrollera alla intag av ämnen i grovfodret, borde väl bli även då HELT OMÖJLIGT att kunna räkna ut en korrekt foderstat och ha koll på vad hästen får i sig? Sen verkar inte många räkna med att hästen stoppar i sig bark, gräs mm i hagen och på så vis även får i sig nyttoämnen som inte alls inräknas i foderstaten.

Jag proppsar inte heller på termen "det var bättre förr" men jag försöker tänka förnuftigt och jag har även haft analyserat grovfoder, dock inte detta år. MEN trots att jag på pappret räknat ut en så "korrekt" foderstat så tar jag med uträkningen i fodringen MEN det är ändå i slutändan jag fodrar med ögat!

Jag tror och hoppas att fölungen får i sig det den behöver då stoet är välmående, men tanken med tråden var inte att utpeka mig som oansvarig. Mina hästar sköts efter ordning och hygienisk foder ser jag som en självklarhet. Skulle inte ha ett dräktigt sto, men nu blev det som det blev och börjar känna att det ska bli kul då jag redan lärt mig massor.

Tyck att jag är korkad men kommer ge e-selen som tillskott dock i låg giva.
Jag analyserar mitt grovfoder. Analysen ger mig en fingervisning om hur jag ska fodra mina hästar, men framförallt ger det mig information om det är någon obalans i grovfodret som jag behöver vara uppmärksam på. I år tex är Ca högt, för högt. Alltså har jag för första gången köpt fosfor som tillskott. Ju mer grovfoder jag bedömer att de äter desto större skvätt fosfor ger jag. Annan information är enerig/proteinkvoten som jag vill veta. I år ställde den inte till något problem för mig, men som du skriver - lita blint på en analys, det gör jag inte (och inte de flesta jag känner heller).
 
Jag har analys på höet, vilket är vad bägge mina äter mest av i dagsläget. Det ger mig en uppfattning om vad jag ska komplettera med (i mitt fall protein och selen, det andra är OK även om fosforn ligger lite för högt). Utöver det fodrar jag med ögat. Min ena ska t.ex. ha (enligt analysen) 1 kg hippo grow och 1 kg lucern för att komma upp i rätt kvoter av smrp/MJ. Skulle jag ge henne det spricker hon då hon redan är för tjock. Men som sagt, jag har en hum om vad som behövs och vad som fattas.
 

Liknande trådar

Foder & Strö Fick tips att ge tokosel till mitt dräktiga sto. Undrade vad det var och efter lite google sök så förstod jag att det va selentillskott...
2
Svar
21
· Visningar
6 635
Senast: Varmblod90
·
C
Avel Hej! Tänkte höra med er kunniga hur ni gör med dräktiga ston som ska föla i juni. Kan man släppa dem på bete med de andra hästarna...
Svar
9
· Visningar
2 216
Senast: Snowball
·
Foder & Strö Har sto som beräknades föla 13 april..men inget föl ännu..men så snart jag kan ska jag släppa stoet o lilla fölet på bete. Nu står hon...
Svar
4
· Visningar
1 801
Senast: Lillsillen
·
Foder & Strö Har fått höra att det är selenfattigt i jordarna här och att man ska ge tillskott särskillt till dräktigt sto. Är det så? Och nu till...
Svar
2
· Visningar
1 278

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp