Dränera hagar på berg?

Sv: Dränera hagar på berg?

hur menar du? om hagarna ligger på berg i min erf så brukar de hålla sig otroligt väl lermässigt med minimal preparation ovanpå som tex grus eller om berg ligger långt under så schakta lite och sen på med grus?
 
Sv: Dränera hagar på berg?

Fast vi vill ju ha gräs i dom? Just nu är det ju bara lera. Vill ha mindre vatten=lera i dom.
 
Sv: Dränera hagar på berg?

OK, jag utgick från att om det var berg så är det ju inte direkt betes-gjort i sig, för gräs att frodas och växa, så därför antog jag att ni ffa ville dränera och inte ha gräshagar.
 
Sv: Dränera hagar på berg?

Berget ligger några dm under, och troligen inte under hela hagarna. Men det gör det ju klart mycket svårare att få ett bra hagunderlag då :(
 
Sv: Dränera hagar på berg?

Spränga är väldigt dyrt så det kan du nog glömma om du inte är stenrik. Vilket du ju ifs är.... :)
 

Liknande trådar

Anläggning Nån som har tips hur man sköter en 40*40 m hage som hästarna går i året runt. Skulle t.ex vilja att det växer tätare med gräs blir...
2
Svar
21
· Visningar
753
Senast: Angel
·
Anläggning Upptäckte idag att hästarna börjat gnaga på de stora granarna i hagen. Det finns ett antal grandungar med stora granar. Bästa o...
Svar
10
· Visningar
561
Senast: Luff
·
  • Artikel
Hästnyheter I vår ska kommunen bygga två hagar till Vallentuna 4H, som behöver mer betesmark. Hagarna ligger i Ekebyskogen och där ska gårdens...
Svar
0
· Visningar
149
Senast: Gunnar
·
Samhälle Kollase på kommunens hemsida och följande krävs: "Detta krävs av dig som ska införa fastighetsnära insamling Du som är fastighetsägare...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
2 731
Senast: Badtz Maru
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp