Dränera hagar på berg?

Sv: Dränera hagar på berg?

hur menar du? om hagarna ligger på berg i min erf så brukar de hålla sig otroligt väl lermässigt med minimal preparation ovanpå som tex grus eller om berg ligger långt under så schakta lite och sen på med grus?
 
Sv: Dränera hagar på berg?

Fast vi vill ju ha gräs i dom? Just nu är det ju bara lera. Vill ha mindre vatten=lera i dom.
 
Sv: Dränera hagar på berg?

OK, jag utgick från att om det var berg så är det ju inte direkt betes-gjort i sig, för gräs att frodas och växa, så därför antog jag att ni ffa ville dränera och inte ha gräshagar.
 
Sv: Dränera hagar på berg?

Berget ligger några dm under, och troligen inte under hela hagarna. Men det gör det ju klart mycket svårare att få ett bra hagunderlag då :(
 
Sv: Dränera hagar på berg?

Spränga är väldigt dyrt så det kan du nog glömma om du inte är stenrik. Vilket du ju ifs är.... :)
 

Liknande trådar

Anläggning Hej! Vi har en relativt jämn yta på vår gård där vi tänkte göra en budget versions ridbana. Ytan är ca 15x40 och är vanlig jord blandat...
Svar
8
· Visningar
1 697
Senast: Amk
·
Anläggning En sak som jag tycker borde debatteras mer är utevistelse och hagar. Jag vet ett antal stall som fortfarande bara har typ fyra timmars...
6 7 8
Svar
141
· Visningar
8 540
Senast: Linda_A
·
Ekonomi & Juridik Nya grannar i villaområde där vi har stall/lösdrift för tre hästar. Vinterhagen ligger mot grannens tomt men mer än 4m från huset och...
2
Svar
36
· Visningar
4 857
Senast: __sofia__
·
Anläggning Jag har de superbekvämt att ha hästen utanför min dörr, hyr en lägenhet på en liten hästgård med stall. Det är min häst och stallägarens...
Svar
19
· Visningar
2 084
Senast: Smurfoff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp