• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare illern
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 43
  • Visningar Visningar 4 675
I

illern

Hej på er vilken dragbil har ni att dra era hästsläp med?Vi ska skaffa en ny har dragit med en jeep cherokee..Men nu vil vi ha en som dra lite mindre bensin vore kul att höra vad ni för förslag!!:bump:

Iller :banana:

Sv: dragbil

Vi kör en Ford Mondeo kombi. STOR och rymlig men ganska bensinsnål för sin storlek.
Dock ska vi sälja den då den är alldeles för seg och tråkig att köra utan hästtransport. Men finns ju dom med större motor än vad vi har.

Mitsu Pajero Sport V6 föredrar jag att dra med. Får dra 3000 kg, släpet har totalvikt på 2100 kg. BE-kort måste alltså.

Annars blir det "lilla" bilen, Volvo XC70. Får dra 1800 kg på BE (men under 1300 kg på B).

Bägge är helt OK dragbilar, även om jag föredrar Pajeron då den är större och ger en stadigare körning. Dock ingen höjdare i bränsleekonomi, blandad körning utan släp 1,5l/mil, med släp tror jag den ligger mellan 2-2,5 liter/mil...

Jag har en Audi A4 kombi, turbodiesel. Är otroligt bra att dra med!! Är väldigt bränslesnål också och ligger för det mest på runt 0.7-0.9 l/milen med släp (0.55 utan).

I och med att det är en diesel samt har turbo så är den enormt stark att dra med. Riktigt bra.

På B-kort får den dra 1450 kg. (Kommer inte ihåg BE eftersom jag inte har det).

Älskar min Audi! :love:

jag drar med en toyota rav4 diesel tycker den är bra att dra med är kanonnöjd. Men skulle vilja ha den nya modellen med stora motorn och som dessutom får dra tyngre.

Hej på er vilken dragbil har ni att dra era hästsläp med?Vi ska skaffa en ny har dragit med en jeep cherokee..Men nu vil vi ha en som dra lite mindre bensin vore kul att höra vad ni för förslag!!:bump:

Iller :banana:

Drar med en BMW 325xi men den är inte så stark, speciellt inte i uppförsbackarna :(

/Lewina

Men BE är nästan nödvändigt för "lillen" (XC70:n), det blir inte mycket man kan släpa på med B-kort. Vi har ju också en sån, funkar utmärkt; två hästar, släp med totalvikt 1990.

Enda haken är att jag inte får köra det än. Ska bli ...

Jag drar med en Saab 93 2.2 TID, -98. Det är väl mera en bil med dragkrok än en dragbil, men den är bränslesnål, ca 0,6 l/mil blandat och 0,8-0,9 l/mil med släp, och får dra 1500 kg på B-kort. På BE 1600 kg.

Jag har haft en Honda CRV. Om man bortser från att modellen jag hade har bara 1500 kg som maximal släpvagnsvikt, tyckte jag att det var en bra dragbil. Den fick dra 1500 kg på B-kort. Jag hade en 99:a, bensinare. Den drog 0,95 l/mil blandat och 1,1-1,2 l/mil med släp. De nyare modellerna är lite snålare. Diesel finns från 2005(?).

Om det går som jag hoppas, att jag blir med tjänstebil, lutar det åt att jag tar en Subaru Legacy Boxerdiesel (150 hk). Den får dra 1500 kg på B-kort, 1700 på BE och har enligt Subaru en bränsleförbrukning på 0,58 l/mil vid blandad körning. Subaru med diesel är nytt på marknaden och släpptes till försäljning förra helgen.

Har en Volvo V70 D5, turbodisel. Stark och bra att dra med och ganska rolig att köra även utan transport. Drar dessutom oerhört lite disel när man kör vanligt, dock såklart lite mer med transport bakom.

Audi A6 Quattro Avant med automatlåda. 2.8 liters motor. 2100 kg släpvikt. Helt underbar! Vill aldrig ha nån annan bil.:d

Jag drar med en BMW 325xi och en BWM 530xi, bra dragbilar båda två. 5-serien är snålare än 3-serien, drar runt litern milen.

Jag kör en Toyota Rav4 -98, 1,8l motor. Den drar helt okej men motorn är lite slö när släpet är fullastat med två hästar. Den får dra 1400kg. Bakluckan är lite besvärlig då den öppnas åt sidan, och draget sitter ganska lågt så med en hög kärra lutar släpet framåt. Men det kanske har blivit bättre på de nyare modellerna -vet ej.

Jag trivs iaf både med bil som bara bil och ihop med släp.

jag lånar mammis Ford Scorpio kombi med stora motorn. Helt super, stark o pålitlig, ligger rung litern med släp.

Vill du satsa på bättre bränsleekonomi så skall du nog tänka i diselbanor då de inte drar så mkt mer för att du hänger på ett tungt släp!
Själv är jag mkt nöjd med min Landrover men jeepen som du kör finns också med diselmotorer....

FPL

Hej!

Vi lånar fars bil, en Saab 9-3 biopower, som får dra 1510 på b-kort. Idag drog den ca 12 l etanol/mil (genomsnitt).

/ Lavinia, som inte skulle klara sej utan fars bil.. Med alla vet.räkningar har vi inte råd med en egen..

har haft en volvo v50 innan med en 2,0diesel- skitbra! nu är jag precis på väg att byta till den Volkswagen Tiguan, oxå en diesel och framför allt med 4hjulsdrigt och automat!:banana:
dieseln kostar ju just nu som bensinen (om inte mer) men de är långt mkt starkare och så drar de inte alls lika mkt som bensinbilarna...

Liknande trådar

Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Hundhälsa Längesen jag var inloggad här, men nu behöver jag höra från kunniga hundmänniskor. Min 11-åriga hund fick för två veckor sedan dra ut...
Svar
3
· Visningar
857
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
672
Senast: cowgirl81
·
Övr. Djur Hej på er! Jag är i tankarna att köpa mig ett smådjur att ha i en mindre lägenhet till hösten. Smådjuret är tänkt som sällskap till mig...
Svar
5
· Visningar
380

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka