Draghund, Riesenschnauzer eller?

@Riesensåklart och @dobbis Ah, för om man klipper (alltså rakar) en schnauzer blir pälsen ofta förstörd även om den var bra från början. Jag märker stor skillnad på pälsen på min vuxna schnauzer var jag alltid har trimmat för hand och var jag alltid klippt. Där jag har klippt är pälsen mjukare och sämre, går typ inte att försöka trimma dem delarna nu. Visste inte att riesen skillde sig så mycket i pälsen, men då vet jag det nu då :)
 
@Riesensåklart och @dobbis Ah, för om man klipper (alltså rakar) en schnauzer blir pälsen ofta förstörd även om den var bra från början. Jag märker stor skillnad på pälsen på min vuxna schnauzer var jag alltid har trimmat för hand och var jag alltid klippt. Där jag har klippt är pälsen mjukare och sämre, går typ inte att försöka trimma dem delarna nu. Visste inte att riesen skillde sig så mycket i pälsen, men då vet jag det nu då :)
Men det finns tyvärr Riesen som har mjukare pälsar också och som lätt lockar sig när den blir längre. Väljer man Riesen med omsorg och från bra linjer som har en riktigt sträv päls så är det inga problem att trimma ibland och klippa ibland. Dvärgschnauzer (och Schnauzer?) däremot har en helt annan pälskvalitet. Om jag skulle klippa min dvärg så kan jag inte gå tillbaka till att trimma den igen.
 
Jag har förstått att en del bara klipper sina riesen, en del bara rycker och att en del varierar. Alla verkar nöjda med sitt upplägg. Beror givetvis lite på vad det är för typ av päls, för det verkar variera. Min uppfödare klipper ibland men den generella uppfattningen som jag hört hittills är att man bör trimma iaf de första gångerna, sköter man det brukar det inte vara några konstigheter att växla mellan sen.

Jag trimmar hittills men blir jag inte snabbare om något år eller två finns det nog risk att jag sneglar på klippmaskinen :o
 
Har en hund med bra päls. Klipper vissa delar och trimmar andra. Områdena som klipps blir större och större med tiden, men det är fortfarande möjligt att plocka hela hunden om jag skulle ha lust och tid.
 
Jag har förstått att en del bara klipper sina riesen, en del bara rycker och att en del varierar. Alla verkar nöjda med sitt upplägg. Beror givetvis lite på vad det är för typ av päls, för det verkar variera. Min uppfödare klipper ibland men den generella uppfattningen som jag hört hittills är att man bör trimma iaf de första gångerna, sköter man det brukar det inte vara några konstigheter att växla mellan sen.

Jag trimmar hittills men blir jag inte snabbare om något år eller två finns det nog risk att jag sneglar på klippmaskinen :o
Trimkniv! :up:
 
Jag får inte till tekniken. Jag var på trimkurs för ett tag sen, men det slutade ändå med att jag trimmade hela hunden med enbart fingrarna... Det är något fel på mig :D
Det är många som trimmar med fingrarna, och det är nog för att man får en bättre känsla då, samt att det inte är nån risk att pälsen skärs av.
 

Liknande trådar

Hundavel & Ras Hej! Skulle ni möjligtvis ha tid att ge tips på hundras? :bow: Jag har växt upp med jakthund och tränat och tävlat lite (viltspår...
2
Svar
27
· Visningar
3 136
Senast: tuaphua
·
Övr. Hund Vet inte riktigt vad jag vill med detta långa inlägg, för ingen annan kan ju veta, men det kanske hjälper att sortera ut mig själv genom...
2
Svar
21
· Visningar
3 199
Senast: geting
·
Hundavel & Ras Hej! Planen är att köpa en valp men jag är inte helt säker på ras eller uppfödare/föräldradjur än. Haft finsk lapphund tidigare. Är ute...
4 5 6
Svar
100
· Visningar
5 595
Hundavel & Ras Jag tänkte mig att skaffa en hund i framtiden, men det är verkligen inte lätt att välja. Jag växte upp med en Newfoundland som liten...
2 3
Svar
52
· Visningar
6 362
Senast: AnneB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp