dragkedja i stövlar!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare joo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 1 025
J

joo

Jag har mina gamla läderstövlar som jag har vuxit ur...på bredden!Mina vader är inte vad de brukade vara. har lästat två gågner men nu går det inte mer säger sadelmakaren.JAg får förvisso i benen i stövlarna, men kruxet är att få ur dem...speciellt en varm sommardag. Detta har lett till att de bara får stå i källaren, jag är livrädd för att behöva klippa upp dem som en kompis tvingades till :rofl:
Okej skall jag komma till saken nån gång då? Jo, jag vill sätta i blixtlås i dem, är det någon som har gjort det och fått det att fungera?Vet en kille i sthlm som kan göra det, men min lokale sadelmakare vägrar för han säger att det inte är så lyckat...help me... :confused:

Jag skulle inte heller rekommendera att lägga ner dyra pengar på dragkedja...
Det blir ju inte så himla mkt mera bredd av dragkedjan och för att den ska kunna fungera bra så får det absolut inte vara för tight för då går den sönder nästan direkt...

Dragkedja är dessutom besvärligt att få till att hålla och fungera för övrigt också...
Ska man ha en så bör man ha den lite snett framtill och på sidan så att inte så mkt grus mm kommer i. För om det gör det så går de sönder...
Hörs det att jag är bitter...???
Köpte ett par måttbeställda Italienska stövlar med dragkedja. De höll i ca 6 mån innan dragkedjan började krångla. Efter 1 år var de helt obrukbara...
4000 spänn rätt ut i sjön... :cry: :cry: :cry:

Jag skulle inte heller rekommendera att lägga ner dyra pengar på dragkedja...
Det blir ju inte så himla mkt mera bredd av dragkedjan och för att den ska kunna fungera bra så får det absolut inte vara för tight för då går den sönder nästan direkt...

Dragkedja är dessutom besvärligt att få till att hålla och fungera för övrigt också...
Ska man ha en så bör man ha den lite snett framtill och på sidan så att inte så mkt grus mm kommer i. För om det gör det så går de sönder...
Hörs det att jag är bitter...???
Köpte ett par måttbeställda Italienska stövlar med dragkedja. De höll i ca 6 mån innan dragkedjan började krångla. Efter 1 år var de helt obrukbara...
4000 spänn rätt ut i sjön... :cry: :cry: :cry:

Skulle oxå behöva nån form av nödlösning till mina underbara gamla cavallo, som dock oxå bara hänger o dammar nu... Skyller på skolan som är byggd på höjden med typ 4000 steg i trappor varje dag.. :angel:

Dock har jag aldrig gillat dragkedja (om inte de på byxor o jackor håller, hur ska de hålla i dtövlarna) dock är jag mer inne på o typ fixa snörning. Klippa upp, kanske en dm ner eller nåt, o trycka i små öljetter eller nåt :rofl: Känns mer hållbart än dragkedja iaf...
Ska höra med nån sko-/sadelmakare om det är möjligt...

¨Jag satte dragkedja i mina för mer än ett år sedan. Jag tror jag betala runt 800 kr. Det har hållt hättebra. Jag bad om att få den rfamtill lite mot insidan till och ganska långt ner, men när jag fick tillbaka dom så satt den på utsidan om mitten, baktill! Jag blev lite sur men kunde inte klaga (var i tyskland och kan inte svära på tyska :devil: :D
Sen var dragkedjan bara till där den hårda kanten är, istället för att den gick ner mera så man lättare fick på sig dom.. Men men, jag var väl nöjd iaf. Det blev snyggt!

Jag har pratat med min skomakare och han säger att det går att sätta i där fram oxå. Och han tar 80 kr för varje dragkedja- 160kr för båda!!
Superbilligt!! Han gör det måcket snyggt!
Jag har inte haft ett hårstrå i mina och de är fullt hela och funktionerande!! (stavningen) ;)

Det verkar som att du bara vill töja lite lite grann, och då tror jag de blir perfekt med dragkedja!

Lämna dina stövlar till en bra skomakare ist för en sadelmakare! Ett par läderstövlar kan man lästa ut flera centimeter (inte om det sitter dragkedja i dock för det brukar spricka vid kedjan då) och du ska ha gått upp bra mycket för att det ska behövas. Om det inte går är det inga problem att sätta i dragkedja för en duktig skomakare.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Valp 2025
  • Senast tagna bilden XVI

Hästrelaterat

Tillbaka