Dragvikt B-kort.

Remix

Trådstartare
Hej!

Hur mycket får den här bilen dra på b-kort?

Skattevikt, kg: 1530
Tjänstevikt, kg: 1530
Totalvikt, kg: 1950
Sänkt totaltvikt, kg:

Max släpvagnsvikt, kg: 1500
Max släpvagnsvikt kg, obromsad: 500
Släpvagns maximala totalvikt vid B-behörighet, kg: 1530
Max sammanlagd bruttovikt, kg: 3450
Max lastvikt, kg: 420

Är det 1530?
Vad menas med max släpvagnsvikt (1500)?

Senast ändrad:
Sv: Dragvikt B-kort.

Tolkar det som att den får dra bromsat släp med totalvikt 1500 kg.

Har för mig att det har å göra med kroken och dess fästanordning... Snart två år sen jag tog BE-kort nu, så jag har glömt känner jag... Men vet att jag hade en bil med liknande regbevis innan jag tog BE och ställde samma fråga och fick svaret att bilen inte får dra mer än vad som är angivet på Max släpvagnsvikt.

Senast ändrad:

Med b-kort får du koppla ett släp med totalvikt 1530 kg, men du får inte dra mer än 1500 kg bruttovikt. Oavsett körkortsbehörighet.

Att du får lov att koppla på en kärra som har en totalvikt på 1530 kg men du får bara lov att lasta den så att hela kärran med last väger max 1500 kg.

Mvh

Tora

Haha..

Tack!

jag försöker också förstå dom där kryptiska sakerna.. bruttovikt..skattevikt osv.. Det är som rena grekiskan..

/Lavinia, som iaf vet vad hennes lånebil får dra.. Efter att ha frågat på buke såklart:-)

Att du får lov att koppla på en kärra som har en totalvikt på 1530 kg men du får bara lov att lasta den så att hela kärran med last väger max 1500 kg.

Mvh

Tora

Okej tack så mycket :D alltså 1500 på b kort?

vad är det för bil du har? härligt att den får dra så mycket på bara b kort ^_^

Hej!

Min lånebil är en saab 9-3. Den drar 1510 (om jag inte minns fel) på b-kort.

Inte världens bästa dragbil- men den funkar tycker jag..

/Lavinia

Okej tack så mycket :D alltså 1500 på b kort?

På vilket kort du än har. Det är bilens fysiska begränsning dvs den klarar max av att dra 1500 kg. Men du får lov att koppla på ett släp med en totalvikt på1530 kg, du kan bara inte utnyttja kärrans fulla lastkapacitet.

Mvh

Tora

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har en fråga angående max släpvagnsvikt. Jag har en bil som får väger 2000kg. Max släpvagnsvikt är 1500kg. Jag har utökat... 2
Svar
36
· Visningar
3 679
Senast: Bison
·
Äldre Jag börjar snart gråta, jag måste byta bil :nailbiting: men jag hittar inget som passar, det är alltid nåt som havererar :down: Har...
Svar
0
· Visningar
804
Senast: LillaMy84
·
Utrustning Hej Jag har letat lite efter en tråd angående detta, men hittar ingen, länka gärna om jag har missat. Trodde att jag hade koll på det...
Svar
5
· Visningar
1 859
Senast: MrsPuff
·
Utrustning Hej! Ska ta tag i mitt utökade B-kort nu men undrar hur mkt min bil kommer får dra på det och om jag tjänar på att ta BE istället... 2
Svar
25
· Visningar
5 387
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka