Dräktig häst och tävling

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare __Stilett__
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 9
  • Visningar Visningar 2 160
S

__Stilett__

Vet inte om det finns en sådan tråd, är sällan på avel. Men undrar hur länge man kan tävla ett dräktigt sto? Tänkte även i början på en dräktighet, hurvida man kan göra där ang tävling. Finns det risker att stoet kastar i början av dräktigheten osv.

Sv: Dräktig häst och tävling

Det är tillåtet att tävla med stoet under dräktighetens första 120 dagar.
Sen är frågan hur lämpligt det är, för stoet utsätts ju både för en viss stress och diverse smittor när man tar med henne till en tävlingsplats. Så ja, risken att stoet aborterar fostret (kastar) ökar om man tävlar med henne.

Som Ameo sa, finns risker med det (för stora enligt mig).
Har man lagt så mycket pengar som det ändå kostar att betäcka, så är det onödigt att riskera det för att vara ute och tävla.
Något man verkligen ska tänka på är att stoet kan bli smittat med virusabort, ger oftast inga symptom på ett icke dräktigt sto/valack/hingst men ett dräktigt sto kastar senare i dräktigheten.

Bara några tankar från mig

Och jag instämmer med föregående talare helt och hållet.

Och tillägger att en kastning inte enbart är ett förlorat föl, utan kan om det vill sig illa även betyda förlorat sto.

AM

Tävla tycker jag är lite i överkant men det beror ju på vad för tävling det är. Står stoet på en ridskola o de har en klubbtävling är hon ju redan van smittrycket men är hon van att stå i ett avskilt stall o körs till en stor tävling anser jag att det är väl stort smittryck hon inte är van vid...

Under de första 45 dygnen ska man undvika stress och påfrestning. Efter det kan man rida som vanligt och tävla tills hästen passerar månad 4. Fr.o.m. månad 5 får man inte tävla.

Man avgör ju själv vad man vågar riskera. Jag var på klubbtävling och lokaltävling samt träningar med min häst och det var inga problem. Jag höll henne dock på avstånd från andras hästar.

stoet står på ridskola. (i ett stall med få hästar) är van med hästar o rörelse. tävlingen är snart, då är hon på 68:e dygnet om jag inte minns galet. Va en lätt klass, utomhustävling i närheten.
Men det är inte värt o riskera något, så jag avstår!
Tävlingen va planerad innan jag visste att hon va konstaterat dräktig, därför jag starta tråden. O ifall ngn annan vill veta om ämnet också såklart :-)

Har funderat lite på det här.. Vet att det är störst risk för tidig fosterdöd mellan dygn 20 och 45 och att man inte ska utsätta stoet för stress och saker som hon inte är van vid. Tycker ni att man ska sluta rida helt under den tiden eller kan man köra lite skogsturer i skritt och trav. Känns som att om man ställer av henne helt så kanske hon istället blir mer påverkad när man sätter igång igen. Vad tycker ni andra?

min är på dygn 54 eller ngt (orkar inte räkna exakt)
och under hela tiden har hästen ridits normalt ca 4 dgr/vecka.
resten vila. Med andra ord, riden typ varannan dag.
Inga stenhårda pass dock, bara normala pass på bana, varvat med skritt i skog.

Lite skogsturer tror jag inte ska ha någon dålig inverkan, sålänge hon inte blir stressad av såna turer. Lugn motion är bara bra, om stoet trivs med det :)

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Hur länge är ett sto dräktigt och vad är viktigt att tänka på under dräktighetsperioden? Här går vi igenom allt du behöver veta om...
Svar
0
· Visningar
160
Senast: Gunnar
·
Avel Hej! Jag hade tänkt betäcka mitt sto i år och har lite frågor och funderingar kring hela processen. Det här kommer vara både mitt och...
Svar
1
· Visningar
534
Senast: Freazer
·
Avel Halloj! Jag har ett 17-årigt sto som är dräktig och kommer föla någon gång i maj. Är så taggad då detta kommer bli mitt första föl...
Svar
6
· Visningar
1 075
Senast: Freazer
·
Avel Hej! Jag ska betäcka mitt quarter sto i år och vill betäcka med en quarter. Jag har sen tidigare bara koll på swb hästar och där tycker...
Svar
1
· Visningar
567
Senast: Nikan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈