Dräktig, trots negativt test???

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare sasucatu
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 5 434

sasucatu

Trådstartare
Hej!
Förra sommaren betäckte vi vårt arabsto. Efter 40 dagar så kom veterinären o tog ett blodprov för att kolla om hon hade blivit dräktig. Blodprovet visade med 94% säkerhet att hon inte var dräktig :( Jag har ej sett henne brunsta sedan dess (hon brukar vara väldigt tydlig) och hon har börjat se större ut, är INTE hästen som går upp i vikt lätt, tvärtom. Jag undrar om det finns någon som har fått föl trots negativt test. Det finns ju 6% chans att hon är dräktig trots allt :) Det är mitt första föl, så jag är inte så insatt.

Alla ston brunstar ju inte året runt, mitt sto som inte är dräktig brunstar inte nu under vintern. Kolla henne igen, inget test är ju 100-procentigt. :)

Det KAN hända är dock inte så vanligt, men gör ett test till.

Ja... jag borde kanske göra ett test till. Samtidigt så borde det väl börja synas ordentligt på hennes mage om hon har en fölis. Skulle föla i maj i såna fall. Fast vissa ston verkar ju inte bli stora alls. Nåja, tack för era svar!

OM det ÄR så att hon är dräktig så är det jätteviktigt att hon får rejält med mat!!! Ta ett prov så fort du kan!!! :eek:

Hon får tillräckligt, oavsett dräktighet eller inte. Man ser nog på sin häst om den är i behov av mera. Hon får korn, havre, krafft groov, mineraler o fri tillgång på hö. Hon har lite tandproblem, därför får hon ganska mkt. Har pratat med såna som har haft föl tidigare, o de sa också att man ser om hästen är i behov av mer. Så det är nog ingen fara med det!!

Det ser man faktist inte alls.
Eftersom det är fölungen som står för det största behovet av bl.a. kalk och protein dom sista tre månaderna.
En lågdräktig märr och en högdräktig märr har avsevärd skild foderstat.

Det är faktist så, att det, som du INTE ger märra nu, kommer du att upptäcka nästa höst...på ungen.

Det borde väl dina vänner ändå ha talat om eller hur?

AM

Kan bara hålla med Nafayette...man kan INTE se på stoet hur mycket eller när hon behöver mer foder vid ev dräktighet!!! Fostret tar det den behöver, men om inte stoet har tillräckligt så blir både hon o fölet lidande. De har ett kraftigt ökat behov de tre sista månderna!!! Och under hela dräktighetstiden extra behov av mineraler o vitaminer. Det finns de som t.o.m. ger sina dräktiga ston fri tillgång på mineralpreparat!

Har du fixat hennes tandproblem då? Eller är det ingen fara med det heller??? :eek:

Självklart är tandproblemet fixat och behandlas årligen. Nåja, alla tycker olika om hästar och det finns tusen saker som är "rätt". Alla väljer vi vår egen väg. Min fråga var ju faktiskt från början hur många som har erfarenhet av ston som fölat trots negativt test! Men tack för era svar!

Min valacks två år äldre syster var en sådan häst. Modern ultraljudades och konstaterades icke dräktig. Det var sent på säsongen, så hon betäcktes inte om. Försommaren följande år tyckte hästägaren att stoet såg dräktigt ut och tpg ut veterinären och mycket riktigt! Ett par månader senare kom fölet!

Tyvärr gick det inte så bra med detta föl. Hon var svag hela sitt liv, sannolikt p.g.a. bristande näring i moderlivet. Mamman gick ju på "vanlig" kost. Fölungen hade problem med magen, var på Ultuna i omgångar, hade tillväxtrubbningar o.s.v. Vid 4 års ålder togs hon bort.

Anneli

Visst kan hon vara dräktig i alla fall. Men det borde synas rejält nu, det är ju bara 2-3 mån kvar.

Jag vet flera ston som ej visat dräktighet på test men ändå fått föl, och som dom skrev så har du ju 6 % chans. Jag vet ett sto som kollades av 2 veterinärer under vintern och båda sa inte dräktig, men hon fick ett föl i alla fall!!

Om du ser på henne bakifrån bör du kunna se om hon är olik tjock på sidorna (fölet kan ligga mer åt ena sidan) sen bör det ju synas vid ljumsken, där brukar jag kunna se det rätt så tidigt i dräktigheten. Mitt sto (på bilden) såg jag det på i början av december, hon skall ha i juni!

Så bli inte förvånade om du får föl!!
Och är stoet i gott hull så är det nog bra med fölet!

Går oxå i samma funderingar...
vårt shettissto har betett sig annorlunda enda sedan hon kom hem från hinsten i juli.
Tog blodprov i dec, östrogensulfat tror jag det var, visade på negativt. Sista veckorna har hon börjat tunna ur lite, inte så att hon är mager, har haft vet ute som kollade hullet när han var ute och vaccinerade, han var jättenöjd, men hon är inte lika rund som hon varit tidigare år, utom för just magen...
Stor mage, men tunn över revbenen om ni förstår vad jag menar. Läste ovan om att det kunde synas i ljumskarna först, och det var precis vad som hände i okt-nov.
Har bra innehåll i fodret så förhoppningsvis är det ingen fara på taket, men vill ju öka på nu om hon trots allt är dräktig, ska enl "siffrorna i datorn" räcka med lite lucern och 1 kg hö till, får ta det lite vacker med tillvänjningen bara då hon hade ett lättare fånganfall i maj förra året...

Snälla svara, vad tror ni

Sista veckorna har hon börjat tunna ur lite, inte så att hon är mager, har haft vet ute som kollade hullet när han var ute och vaccinerade, han var jättenöjd, men hon är inte lika rund som hon varit tidigare år, utom för just magen...
Stor mage, men tunn över revbenen om ni förstår vad jag menar.
Du måste dräktighetskolla henne igen, hon har ju helt klart proteinbrist i.o.m. 'stor mage och tunn över revbenen' som inte är bra OM hon är dräktig.. inte annars heller för den delen :smirk:

Får 3 kg hö, 6 dl kornkross 1 dl betfor och mineraler vilket ger 28 MJ och 176 SRP. Borde väl räcka som underhåll till en shettis som inte gör annat än går i hagen som sällskapsdam?
Testa om hon är dräktig jovisst är det en möjlighet, bara inte blodprov igen och bara jag hittar en vet som är villig att UL en liten shettis...

Jag vet inte behovet för en shettis som skrotar i hagen.. men som du skrev så verkar det vara proteinbrist i mina ögon och ÄR hon dessutom dräktig.. ja, då mår varken hon eller fostret speciellt bra :smirk:

Ultraljud kan inte göras nu, det är endast rektalundersökning eller blodprov som kan påvisa om hon är dräktig eller ej.. rekommenderar ett 'enkelt' blodprov :)!

Vad är det som hindrar att man gör UL, det sker väl rektalt det med och den UL-givaren jag sett i bruk är inte större än ett par cm... Och blodprov igen för 1500 nejtack.
Däremot ska jag justera foderstaten med hjälp av lucern så får vi se vad som händer

Du har helt rätt i att man går in rektalt med UL, men det går ej att se ett foster 'modell större' då det är långt gånget i dräktigheten, det säkraste i nuläget är ett blodprov!

Och visst kan du fodra upp stoet med tillskott av luzern, protein verkar hon behöva även om hon inte är dräktig.. ge gärna E-vit/Selen också ifall att.. :)

Ska nog be vet kolla henne ändå. Så man kan sova lugn :) Kul o höra att det har hänt någon att stoet vart dräktig trots testets resultat, men jag försöker dock hålla förhoppningarna nere så jag inte blir besviken utifall att...

Sv: Re: Dräktig, trots negativt test???

Francess skrev:
OM det ÄR så att hon är dräktig så är det jätteviktigt att hon får rejält med mat!!! Ta ett prov så fort du kan!!! :eek:

Håller med!!
Gör ett prov till så fort som möjligt!! :bow:
Du kanske har en fölis på gång! :rofl: :rofl: :rofl: :)

Sv: Re: Dräktig, trots negativt test???

Det är absolut inte det viktigaste att dom får rejält med mat, man behöver inte ge sina ston extra mat förräns de sista månaderna. Därimot ska man ge mycket mat när fölet diar och växer, då går det åt mycket till mjölk produktionen.
Mina ridponnyer får inget extra alls mer än lite havre med mineraler i ca 1 kg helhavre/ponny och det är ändå mycket fullblod i dom.
Det är aldrig bra att vräka i hästar mat, när vi kvinnor är med barn ska man inte som efter gammalt äta för två!
Antingen väntar du och ser om din häst blir större förr eller senare tittar fölet ut, sedan kan du alltid ultraljuda ditt sto eller låta en veterinär känna på henne! Då vet du med säkerhet. Blosprov är tyvärr inte riktigt tillförlitligt.

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig... 2
Svar
28
· Visningar
3 567
Senast: Ceta
·
Hästvård Jag fick hem en häst för drygt tre månader sen som i nuläget har en del bekymmer med sina hovar. Hästen har gått skodd hela livet utan...
Svar
1
· Visningar
1 719
Senast: super
·
Avel Hej! Jag gjorde en gynkoll på mitt swb sto förra torsdagen 29/4. Allt såg bra ut och hon var på väg i brunst och veterinären såg...
Svar
2
· Visningar
1 001
Senast: Karro-Lina
·
Avel Hej! För några månader sedan tog vi ett rektal palpation test samt ett blodprov för att se om vårat sto var dräktigt. Proven visade sig...
Svar
5
· Visningar
1 945
Senast: Tokyo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Uppdateringstråd 31
  • Bästa kloslipen?