Dräktighetskoll hur säkert

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare snuffsie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 5 377
S

snuffsie

Man kan göra denna antingen via ultraljud eller känna.
Hur pass säkra är respektive metod?

Har hört att det ofta blir fel när vet. känner istället för använder ultra.
Stämmer detta om när är det säkrast att kolla.
hälsn Sniffsie

Sv: Dräktighetskoll hur säkert

På mitt sto tog de bara ett blodprov... Det måste ju vara toksäkert..

Det beror på när i dräktigheten man undersöker. Med u-ljud kan man konstatera dräktighet redan vid 15-17 dagar. Man kan känna en dräktighet runt 30-40 dagar och kontrollera med blodprov från 4 månader. Jag skulle nog rekommendera u-ljud runt 30 dagar för att vara 100 %. Sen igen vid 90 dagar. Efter denna tid är det ovanligt att stoet resorberar/kastar.

jads skrev:
På mitt sto tog de bara ett blodprov... Det måste ju vara toksäkert..

Nej minsann, vissa blodprov visar bara att det funnits ett levande foster senaste tiden, det kan vara borta när blodprovet tas.

Får förtdliga min fråga, tror att den blev missförstådd..

Vår vet på orten använder sig av att känna vid d-kontroll.
Ibland (känner till 4 fall) har vet sagt att stoet inte är dräktig.
Senare har det visats sig vara fel, dessa 4 ston har fött fram fullt friska föl.

Hur vanligt är det att det görs fel vid denna undersökning?

Undrar därför att alternativet för oss är att lasta stoet och åka LÅNG väg för att ultra.
hälsn S

Det verkar vara en orutinerad veterinär. Dessutom så är det inte så lätt att känna tvillingar på det viset. DET är ett betydligt viktigare svar att få fram än om stoet är dräktigt eller inte.

Hmm, verkar mysko. Man kan känna en utfyllnad av livmodern väldigt tidigt, men klart alla kan missa. Men fyra ston...
U-ljud är säkrast!

När man ultraljudar ser man ju fostret och kan alltså vara säker på att hästen är dräktig. När man bara rektaliserar (dvs känner i ändtarmen), kan det ju vara svårare att känna helt säkert, bla beroende på om stoet är mycket oroligt och spänner sig i tarmen. Dessutom "faller" livmodern ner efter några månaders dräktighet och då ett tag i mitten av dräktigheten så är det enda man känner att livmodern ligger långt ner, man känner inte fostret eller så. Senare i dräktigheten känner man fostret tydligt och kan då vara säkrare på diagnosen. En veterinär som är van att dräktighetsundersöka ston känner relativt lätt om stoet är dräktig eller ej, men missar kan alla göra.

Vet inte hur rutinerad vet är på d-kontroller annars arbetat i många år och frånsett dessa misstag är han "känd" som bra och nogrann vetrinär.

Ang tvillingar tycker nog att det är "värre" om han missar dräktigheten.

Tänker på fodring tillskott m.m som inte ges om stoet enligt vet inte är dräktig.

Så åter till frågan eller om man ska "hårddra" det hela...

Bör ju vara mindre risk att vet missar fölet ju längre man väntar...

Alltså om jag istället frågar "Hur långt ska stoet vara på väg för att vet inte skall missa känna fölet?
hälsn Snuffsie

aha tackar så mycket , nu börjar vi närma oss svaret tror jag...
När du skriver Dessutom "faller" livmodern ner efter några månaders dräktighet och då ett tag i mitten av dräktigheten så är det enda man känner att livmodern ligger långt ner, man känner inte fostret eller så. Senare i dräktigheten känner man fostret tydligt och kan då vara säkrare på diagnosen

Undrar när ungefär är det "säkert" att känna du skriver senare i d räknar du vilken månad?

Vill helst undvika åka långt, kan vänta med att få besked.
hälsn Snufffsie

snuffsie skrev:
Ang tvillingar tycker nog att det är "värre" om han missar dräktigheten.

Värre och värre, jag för min del tänker på stoet, inte så kul att kasta tvillingar i 8e månaden.:crazy:
Extra mat behöver dom inte innan det är 3 månader till fölning, och då ser man på magen om dom är dräktiga i de flesta fall.

Jag körde rubbet. Kände efter ca tre veckor eftersom veterinären inte klarade av ultraljudsapparaten:mad:!! H*n kände en blåsa då sa h*n. Åkte med stoet till en hingststation (med kvalificerad personal) på dag 30, inte kul att behöva transportera i den känsligaste perioden, men man måste ju få veta innan säsongen tar slut... U-ljudet visade att hon var dräktig.
Efter dag 110 kan man ta ett blodprov för att kolla östronsulfathalten, som är mer tillförlitligt än ett eCG-blodprov, så det gjordes också (klarade vet av:angel: ), och fortfarande dräktig.

Håller med CK ang det om tvillingar, ingen vill väl utsätta sin häst för såna risker?

Lånar knapp...

Dessa blodprover som beskrivs i texten. Är det de som utannonseras på vissa sidor som man tar själv eller är det veterinär som tar de ni använt er av?

Isådana fall någon som provat de man tar själv nyfiken...
Lite nyfiken på de man tar själv och om de fungerar.

Sedan tror jag inte att S menade att hon/han vill utsätta sitt sto för tvillingar utan snarare tolkar jag det när jag läser inläggen ATT HON/HAN VILL VETA VILKEN METOD SOM ÄR SÄKRAST SAMT OM MAN ENBART HAR TILLGÅNG TILL ATT VETERINÄREN KÄNNER NÄR ÄR DET SÄKRAST ATT GÖRA DETTA.

Har själv haft ett sto där det missades att hon var dräktig.
Som tur var fanns det i "bakhuvudet" att det inte riktigt stämde...
Så visst missar görs.
Kan vara fel men fattar inte riktigt varför disskutionen med tvillingar kom in tror inte det var det frågan gällde eller är jag dum???:confused:

mvh El

Elshacera skrev:
Kan vara fel men fattar inte riktigt varför disskutionen med tvillingar kom in tror inte det var det frågan gällde eller är jag dum???:confused:

mvh El
Jag tror inte du är dum, men så här var det:;)

Hon ville inte lasta sitt sto och köra långt för ett ultraljud, därför frågade hon om när man kan känna foster.
Det var DÅ jag kom in på att man INTE kan känna om det är tvillingar.
Alltså utgick jag ifrån att mitt svar tolkas som att jag rekommenderar STARK att ändå ultraljuda stoet.

Blodprovet tas av veterinär och sedan bestämmer SVA vad det blir för test, eCG eller östronsulfathalt, beroende på antal dagar som hästen varit dräktig. Östronsulfathalten kan inte mätas förrän efter 110 dagar, så efter 110 dagar kör de inte eCG-testet. Det var iaf vad de sa på SVA när jag ringde och dubbelkollade när man egentligen tar vilket prov.

Det provet man kan ta själv har jag ingen erfarenhet av men det finns trådar om det, pregna mare tror jag testet heter.

Svårt att säga exakt när i dräktigheten man känner själva fostret. Olika ston bär ju sina foster olika, men 8-9:e månaden borde vara ganska säkert. Men då ser man ju på de flesta ston på magen att de är dräktiga också, eller kan i alla fall misstänka att de är det.

Liknande trådar

Hästvård Hej! Vi har ett sto som precis blev 16 år gammal. Varmblodstravare. Hon har sedan 6 veckor nu haft besvär med flytningar från vulva...
Svar
8
· Visningar
745
Utrustning Jag har en två-åring som kommer börja bli inriden mot slutet av året då hon kommer vara runt 2,5 år. Vi har ett fåtal pensionerande...
Svar
8
· Visningar
663
Senast: Honey07
·
Hundavel & Ras Något som kommit upp i mitt flöde de senaste dagarna är artiklarna och diskussionerna angående blandrasavel och renrasavel i Borås... 4 5 6
Svar
108
· Visningar
4 942
Senast: Dentaku
·
Hemmet Har köpt en lägenhet och även om det i grunden inte är några fel på den, så finns det en hel del jag skulle vilja fräscha upp. Ytskikt...
Svar
2
· Visningar
302
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Somna in hemma
  • Senast tagna bilden XVI
  • Uppdateringstråd 31