Drastisk grundlagsändring på gång

Det finns ju en gräns. Det handlar så vitt jag kan förstå bara om spioneri och obehörig befattning med hemlig uppgift. Det är inget förbud mot att avslöja missförhållanden i största allmänhet.

Det handlar väl om att utöka tolkningen av spioneri som är begränsad till att omfatta spioneri mot Sverige för främmande makts räkning? Den här begränsningen blev t ex uppmärksammad för ett antal år sen i Kosovo där en officer misstänktes ha överfört information till främmande makt. Men eftersom det inte var svensk information utan NATO-information kunde hen inte dömas för spioneri.
Frågan är var den gränsen går? De "allmänna missförhållandena" kanske rörde någon aktör som har ett hemligt samarbete (du inte ens vet om) som på något sätt innehåller kopplingar som på något sätt gör att det går att tro (behöver inte ens vara fallet) att det kunde vara skadligt att sprida informationen...

En stor del av problemet är att det inte finns några ordentliga avgränsningar av vad som ska vara olagligt att prata om och vad som inte ska vara olagligt. Det som normalt sett utreds så att det finns olika förtydliganden och avsiktsförklaringar i förarbeten som sätter riktlinjerna för hur domstolarna ska tolka lagen. Utan det så går det inte att med rimlig detaljeringsgrad förutse vad av det en kan tänkas göra som kommer att träffas av lagen.

Därför blir det "farligt" att tala om en massa saker bara för att det inte går att veta om det finns risk att en kan straffas för det. (och sådant som indraget sändningstillstånd är inte som att bara ta lite böter, det är helt förödande för verksamheten så en ser till att ha säkerhetsmarginaler)
 
Det finns ju en gräns. Det handlar så vitt jag kan förstå bara om spioneri och obehörig befattning med hemlig uppgift. Det är inget förbud mot att avslöja missförhållanden i största allmänhet.

Det handlar väl om att utöka tolkningen av spioneri som är begränsad till att omfatta spioneri mot Sverige för främmande makts räkning? Den här begränsningen blev t ex uppmärksammad för ett antal år sen i Kosovo där en officer misstänktes ha överfört information till främmande makt. Men eftersom det inte var svensk information utan NATO-information kunde hen inte dömas för spioneri.
Nja, i den här texten återges ett exempel på ett avslöjande som skulle kunna bedömas som olagligt efter lagändringen (den refererar i sin tur till ett inslag i radio, men föredrar att länka till text):

"I SR:s inslag intervjuas Mikael Ruotsi, lektor i konstitutionell rätt som själv jobbat med att bereda lagändringen och därför får ses som en trovärdig bedömare av den. Han säger att publiceringar som den om Sveriges planer på att hjälpa Saudiarabien att bygga en vapenfabrik hade kunnat vara brottslig om den nya lagstiftningen gällt då och inte från och med 1 januari 2023. Det var lysande journalistik i medborgarnas tjänst. Men tydligen något som våra folkvalda vill kriminalisera – utan debatt och utan att förklara sig."
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/BW0QRE/eric-rosen-om-spionerilagen-och-demokratin
 
Det här blir ju snäppet OT eftersom att det inte enbart rör grundlagsändringen (som ju också S är okritiska till). Men alla i regeringssamarbetet tycks ha undvikt media i större utsträckning än vad som annars är brukligt.
Det är inte nuvarande regering som utarbetat förslaget, utan den förra eller möjligtvis förr-förra. Förslaget (eller ett liknande, vet inte om det är exakt samma) röstades ner redan 2017, men röstades sedan igenom i våras. Så jag vet itne om det finns någon särskild anledning för just den nu sittande regeringen att undvika media - även oppositionen är ju till större delen för förslaget (bara v är emot).
 
Det är inte nuvarande regering som utarbetat förslaget, utan den förra eller möjligtvis förr-förra. Förslaget (eller ett liknande, vet inte om det är exakt samma) röstades ner redan 2017, men röstades sedan igenom i våras. Så jag vet itne om det finns någon särskild anledning för just den nu sittande regeringen att undvika media - även oppositionen är ju till större delen för förslaget (bara v är emot).
Ja, har inte sagt något annat än det?

Sedan tycks MP ha ändrat sig nu också, och är emot.
 
Nja, i den här texten återges ett exempel på ett avslöjande som skulle kunna bedömas som olagligt efter lagändringen (den refererar i sin tur till ett inslag i radio, men föredrar att länka till text):

"I SR:s inslag intervjuas Mikael Ruotsi, lektor i konstitutionell rätt som själv jobbat med att bereda lagändringen och därför får ses som en trovärdig bedömare av den. Han säger att publiceringar som den om Sveriges planer på att hjälpa Saudiarabien att bygga en vapenfabrik hade kunnat vara brottslig om den nya lagstiftningen gällt då och inte från och med 1 januari 2023. Det var lysande journalistik i medborgarnas tjänst. Men tydligen något som våra folkvalda vill kriminalisera – utan debatt och utan att förklara sig."
https://www.aftonbladet.se/kultur/a/BW0QRE/eric-rosen-om-spionerilagen-och-demokratin
Jag ska inte försvara en lagstiftning som jag har dålig koll på. Jag bara undrar om det kanske inte finns fler perspektiv att ta hänsyn till.
 
Jag ska inte försvara en lagstiftning som jag har dålig koll på. Jag bara undrar om det kanske inte finns fler perspektiv att ta hänsyn till.
Det finns säkert anledning att göra någon ändring som t.ex. täcker in ditt refererade exempel.

Men därifrån är steget långt till att det bör ändras på det här sättet som görs nu. Som är så långtgående, med vida och vaga tolkningsmöjligheter och de svaga rättssäkerhet.

Det är väldigt mycket av "men vi antar att reglerna kommer användas på ett bra sätt" i det som inte lämpar sig när det är grundlagsskyddade rättigheter som det handlar om. Den biten är problematisk oavsett hur man ser på den bakomliggande orsaken till att det behövs en förändring.
 
spioneri.PNG
 
Så blev det en ny lag :(
Klurigt att det inte alls diskuterade i valrörelsen. Istället var det enormt fokus på frågor om vem som ska få bidra till samhället och vem som ska utmålas som parasit och behandlas därefter.

Handen på hjärtat har inte denna fråga legat på toppen av medvetandet hos mig heller och den svepande formuleringsharangen är högst oroande ur ett demokratiperspektiv.
 
De flesta här vill ju att vi skall vara med i Nato och då får ni acceptera det här, det ingår i paketet.

När man plötsligt svänger 180 grader och gör en ogenomtänkt impulsansökan finns inte tid för varken eftertanke eller förhandling.

1. Denna förändring om spioneri var påtänkt innan någon kovändning om NATO aktualiserats.

2. Man kan genomföra grundlagsändring och ge lagen annan utformning oberoende av hur en ställer sig i NATO-frågan.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Att bjuda någon?
  • Vad gör vi? Del CXCV
  • Inredningstips kök

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp