dreamweaver och css-mallar

Susannas

Trådstartare
jag är total nybörjare på dreamweaver (men inte på photoshop, flash och indesign) och fattar verkligen nästan ingenting av dreamweaver.

jag laddade ner en mall, eftersom jag antog att det är lättare att göra om en mall än att börja göra något från ingenting.

Men, mallarna är ju i CSS och jag kan knappt det, utan håller hellre på med html, där man kan se både koden och hur det kommer se ut.

Just så vill jag ha det med mallen, att jag splitar så att man ser koden och resultatet. annars har jag ju inte den blekaste aning om vad jag gör.

Sen undrar jag hur gör man får att få allt till själv hemsidan? Jag har en .se-sida genom webstjärnan men råkade kryssa i att jag skulle använda wordpress. vilket jag inte tänkte för jag har aldrig hört talas om det innan... :p

Någon som kan hjälpa mig? :)

Sv: dreamweaver och css-mallar

Ingen som vet om det ens går att splita så att man ser css-koden och resultatet?? :confused:

Går det verkligen? Annars kan du ju öppna filen lokalt för att se hur sidan blir.

det var det jag undrade, är helt nybörjare på programmet :p ok, men hur gör man det då? :)

Alltså, jag vet inte heller om det fungerar, men tror inte det.
Det är bara att öppna filen i webbläsaren med Arkiv|Öppna i IE eller Arkiv|Öppna fil... om det är Firefox.

Nja du kan inte köra split/preview på en css. En css radar ju bara upp massa regler för hur ditt html-dokument ska visa saker/formateras.
Om du visar en css i browsern så ser du bara samma text som om du öppnar filen i dw eller tex notepad.

Vad var det för mall som enbart var en css? Låter lite konstigt tycker jag?
Det innebär ju att du själv måste bygga upp html:en och peta in css-klasserna på rätt ställe. Eller så missförstod jag vad du menade.

Jag menade att hela hemsidan skulle öppnas i webbläsaren inte css'n, men jag kanske missförstod det hela också.

åh vad haar jag gett mig in på?! haha

jag laddade ner en mall från freelayouts.com, som en kompis sa att hon visste att hennes kunniga granne använder...
men det gick inte ens att öppna den i Mozilla eller Explorer, det var liksom "avmarkerat" o gick inte att klicka.

Aha ja då är jag med :)
När du laddar ner mallen så får du ju en hel mapp med filer.
En fil borde heta index.html (jag laddade ner en mall som heter Quietude på prov och alla borde ha ungefär samma standardnamn på filerna)
Om du i mappen öppnar index.html i dw, så kan du se hur mallen ser ut (då kan du välja split-mode för att se både kod och design) och preview in browser från arkiv-menyn för att se hur sidan ser ut.

Sen för att ändra nåt i designen så öppnar du den som heter styles.css, när du gör ändringar i den så uppdateras index.html eftersom den har en länk till den. Knepigt att förklara, jag förvirrar mest känner jag :p
Har du jobbat med klasser? Annars finns det bra tutorials om både html och css på www.w3schools.com

Ta hem TopStyle så kan du förhandsgrandska de klasser och idn du skapar. Att styra utseende på hemsidor med HTML gör man knappt längre.

Liknande trådar

IT & mobiler Håller på att bygga en sida baserad på templates istället för frames. Det funkar bra, förutom att jag vill ha en färg på länkarna i...
Svar
2
· Visningar
820
Senast: Spider84
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka