Dressyrhästars rörelser (förr och nu) utbruten från "FEI förbjuder filmande på tävling för utomstående."

Jag skulle nog säga att pendeln svängt tillbaka lite och att det finns ett gäng dressyrhingstar som lämnar helt ok hoppkvalitet. Kanske inte för hopptävling på hög nivå men helt klart gott nog för allroundryttaren som vill hoppa lite lättsamt. Många dressyrhästar gillar verkligen att hoppa och jag vet många som gör det ganska bra.
Att många dressyrhästar inte hoppar så mycket kanske mer beror på att det finns många dressyrryttare som tycker hoppning är lite läskigt.
Jag har sett några som verkat oerhört klumpiga på löshoppning :) över låga hinder. Men antagligen är det extremfall som varit filmade kanske just därför. Jag var ju som du nämnde inte inne på ngt slags talang för hoppning utan just att gilla att hoppa lite lägre skutt är bra för medelägaren.
 
Tack för svar :) frågar vidare. En vanlig dressyrryttare kanske föredrar att även rida ut och hoppa. Det skulle kunna vara så att det är svårare att ha en dressyravlad häst som alroundhäst än en hoppavlad häst.

Själv hade jag nog absolut trott att en hoppavlad häst skulle vara mycket lättare att ha som alroundhäst. Dressyr, i teorin ska ju gå att rida på en hoppavlad häst såklart, lättare än på en häst avlad för tex att dra.

Sedan fortsätter jag ju envist, om de nu har så lätt att gå i rätt form. Om det är så att rätt form inte är med nos lite bakom lod. Hur kommer det sig att de inte orkar gå med nosen framför lod -om de nu är genom och har bakbenen under sig av naturen.

Sedan om derbyvinnare och galoppjobb så handlar väl saken mindre om det än om att rida derbyvinnarens halvbror, som aldrig startat, i baby fälttävlan, vilket sannolikt kan vara helt perfekt?

För att rida en dressyrhäst som går GP eller Allan är ju helst självklart ngt bara väldigt skickliga personer skulle ens vilja drömma om. brrr.

En hopphäst kan väl variera steglängd och göra korrekta ökningar? Jag föredrog absolut när vår ridskola hade fler avdankade hopphästar än som nu, misslyckade dressyrförmågor. :) även om jag såklart är jätteförtjust i en av dem.
Nä, för en ovan ryttare är det nästan lättare att hoppa en dressyravlad häst. Den hoppavlade har betydligt mer ryggverkan om den är bra, och hoppar ovana ryttare ur sadeln. Och om den bockar händer det väldigt mycket i sadeln. Dressyrhästar har lite styvare ryggar och hoppar med mindre ryggverkan i regel. De kan ju inte hoppa lika högt med den tekniken, men det gör ju inget om man ändå inte ska hoppa några höjder.

Den dressyravlade har kanske inte samma hinderuppfattningsförmåga, så i en omhoppning är hopphästen förmodligen kvickare, både i kropp, huvud och ben, men återigen, ska man inte rida omhoppning så spelar det ju ingen roll.

Derbyvinnarens halvbror är knappast en perfekt fälttävlanshäst, för den lär ju ha noll dressyrtalang och galoppenergi för fyra. Mer än man vill ha i bebisfälttävlan. Derbyvinnarens halvbror är troligare en helt ok galoppör, för det är vad den är avlad för.

Rätt form är inte nosen bakom lod, rätt form är att hästen går i balans och med eftergift. Dressyrhästar har också oftare enklare munnar än hopphästar (eftersom man avlat mer på den egenskapen), vilket gör det lättare att få ett bra stöd även om man inte har en perfekt stilla hand.

Jag förstår nog inte riktigt varför du är så enveten med att dressyravlade hästar nog inte är bra på dressyr? Det är de. Vid några tillfällen har jag suttit på såna hästar, och de ger en helt annan känsla. Man börjar liksom där man på andra hästar kommer först efter långt arbete.

Sen är det väl andra saker - pris, tillgång, känslighet, flykt - som gör att det är svårare att hitta dressyrstammade hästar till ridskolor. Det finns helt enkelt fler hopphästar i första läget, så större tillgång. Och på en ridskola vill man inte ha flykt alls, i regel. Och bra, lättsamma, lättridna och trygga dressyrhästar är svindyra.
 
Nä, för en ovan ryttare är det nästan lättare att hoppa en dressyravlad häst. Den hoppavlade har betydligt mer ryggverkan om den är bra, och hoppar ovana ryttare ur sadeln. Och om den bockar händer det väldigt mycket i sadeln. Dressyrhästar har lite styvare ryggar och hoppar med mindre ryggverkan i regel. De kan ju inte hoppa lika högt med den tekniken, men det gör ju inget om man ändå inte ska hoppa några höjder.

Den dressyravlade har kanske inte samma hinderuppfattningsförmåga, så i en omhoppning är hopphästen förmodligen kvickare, både i kropp, huvud och ben, men återigen, ska man inte rida omhoppning så spelar det ju ingen roll.

Derbyvinnarens halvbror är knappast en perfekt fälttävlanshäst, för den lär ju ha noll dressyrtalang och galoppenergi för fyra. Mer än man vill ha i bebisfälttävlan. Derbyvinnarens halvbror är troligare en helt ok galoppör, för det är vad den är avlad för.

Rätt form är inte nosen bakom lod, rätt form är att hästen går i balans och med eftergift. Dressyrhästar har också oftare enklare munnar än hopphästar (eftersom man avlat mer på den egenskapen), vilket gör det lättare att få ett bra stöd även om man inte har en perfekt stilla hand.

Jag förstår nog inte riktigt varför du är så enveten med att dressyravlade hästar nog inte är bra på dressyr? Det är de. Vid några tillfällen har jag suttit på såna hästar, och de ger en helt annan känsla. Man börjar liksom där man på andra hästar kommer först efter långt arbete.

Sen är det väl andra saker - pris, tillgång, känslighet, flykt - som gör att det är svårare att hitta dressyrstammade hästar till ridskolor. Det finns helt enkelt fler hopphästar i första läget, så större tillgång. Och på en ridskola vill man inte ha flykt alls, i regel. Och bra, lättsamma, lättridna och trygga dressyrhästar är svindyra.
Jag håller nog inte med helt om det specifika. Men tack.

(Jag har ju säkert tex fel i att vi har dressyravlade hästar på ridskolan och de vi hade tidigare som gått hoppning var säkert oavsett inte hoppavlade. Och att gilla engelska fullblod är nog en personlig smak. De har nog slutat använda dem i fälttävlan oavsett.)
 
Senast ändrad:
Jag har sett några som verkat oerhört klumpiga på löshoppning :) över låga hinder. Men antagligen är det extremfall som varit filmade kanske just därför. Jag var ju som du nämnde inte inne på ngt slags talang för hoppning utan just att gilla att hoppa lite lägre skutt.
Mycket är väl övning också? Dels har de såklart inte samma naturliga talang och hinderuppfattningsförmåga, men man tränar dem ju inte på hoppning på samma sätt heller. Tittar du på bruksprovet så briljerar ju sällan hopphingstarna i dressyren heller. Man hinner ju inte träna dem i allt, och det finns ingen anledning till det heller. En dressyrhäst som ska gå i sporten hoppas väl mest för skojs skull, i regel. Den tränas inte som en hopphäst på hinder.

Men om man är en vanlig ryttare som kanske aldrig ens tävlat hoppning utan bara skuttar lite för nöjes skull ibland, då räcker ju talangen i regel. Får dressyrhästen öva så brukar de kunna hoppa helt ok - kanske inte 1,40, men det gör förmodligen inte den ryttaren ändå, oavsett häst.

På min ridskola är det hopphästarna som folk åker av i hoppningen, inte dressyrhästarna. I den mån det alls händer. Helt enkelt för att hopphästar dels kan vara försiktigare, dels har större språng och kan hoppa en obalanserad ryttare ur sadeln med lite otur. När en dressyrhäst hoppar händer det sällan så mycket i sadeln, så att säga.
 
Kanske är det så. Bättre för hästen alltså att tex vara född som dressyrhäst än vanlig ponny, eftersom den kommer hålla bättre genom livet med ryttare. Då vet jag hur du menar.
Men alltså nu får du väl ge dig med märkliga tolkningar? NEJ, det var inte så jag menade.
Det är bättre för hästen att ha lätt för bärighet jämfört med att naturligt vara mer i framvikt. Det är bättre för hästen att enkelt röra sig väl genom kroppen jämfört med att i sin natur vara åt det stela hållet.

Jag har sett några som verkat oerhört klumpiga på löshoppning :) över låga hinder. Men antagligen är det extremfall som varit filmade kanske just därför. Jag var ju som du nämnde inte inne på ngt slags talang för hoppning utan just att gilla att hoppa lite lägre skutt är bra för medelägaren.
De finns ju i alla varianter. Och jämfört med hopphästar så kanske de inte har fått någon grundläggande träning utan blir lite inslängda i situationen. Alla hästar behöver ju få chans att lära sig situationen, oavsett hur bra den medfödda hoppförmågan är. Jag skulle uppskatta att iaf 99% av de dressyrhästar jag har skaplig koll på uppskattar hoppning. Jag kan på rak av komma på en som tycker det är jätteotäckt, men det är för att den är så extremt markskygg. Jag vet jättemånga som tycker att det är SUPERKUL och ett gäng av dem gör det också ganska bra.
Jag vet flera väldigt talangfulla dressyrhästar som hoppar riktigt bra, sådär så att till och med hoppryttarna tycker att de är talangfulla.
 
Jag väljer hellre hoppavlade hästar med hyfsad gång. Tycker de oftast är bättre i temperamentet och räcker gott och väl till för mig som inte satsar på någon elit. Traven går ofta att jobba till en hyfsad trav, men utan det sista sprättet. 😎
Är allroundryttare som i dag kanske inte kommer hoppa 130 igen, men vill i alla fall hänga med på hoppträningarna. Har också utbildat hopphästar till MSV:A.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • Skadade hästar och konvalescenter
  • Uppdateringstråd

Omröstningar

Tillbaka
Upp