dressyrhjälm?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Bönan
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 4 190
B

Bönan

Jag ska köpa en ny hjälm och tävlar i dressyr... De där hjälmarna med lufthål, ser de bra ut att rida med på en dressyr tävling? :smirk: Vore ju ganska skönt med lite ventelation, eller fungerar det ens? Nån som har en sån som vet? Men det ser kanske inte så ellegant ut... va tycker ni?

Sv: dressyrhjälm?

Har samma problem, det finns nästan bara "hopphjälmar" att köpa. Men jag tror att jag ska köpa en helt vanlig sametshjälm.....

Jag personligen skulle aldrig ha en sån hjälm på dressyrtävling! Eller jag skulle inte vilja ha en sån på hopptävling heller :D Tycker dom är fula! :angel:

Jag har lagt in en liknande tråd på Utrustning där jag frågar efter tips om var man kan köpa snygga "dressyrhjälmar" men jag har inte fått nåt svar tyvärr :mad: Är också på jakt efter ny hjälm nämligen!

jag har en vanlig Champion showring sammetshjälm. det tycker jag är snyggast på dressyrtävling.
lite svett får man tåla ;)

Jag har en Charles Owen riding hat (tror den heter så!) den tycker jag är snygg.
Man får inte så stort huvud i den som man ofta får i andra sammets hjälmar!!
(en med väldigt litet huvud!!)

Det är equalityline som säljer dem så alla affärer som har deras sortiment har eller borde kunna ta hem.
Kolla deras sida http://www.equalityline.se/, där finns både lista på affärer och bild på hjälmen. Fast den visar inte så bra hur den ser ut, det som är fint med den är att den är väldigt nätt och lite smalare än andra hjälmar och det syns inte där.

Lånar tråd.

Ska även jag snart ut på en lokal dressyr (div lll) så inte så "allvarlig". Tycker ni det är ok att rida med "CRW Exclusive", ni vet den svarta hjälmen med silver fram från Hööks.
http://www.hooks.se/butik/default.asp
Ser det jätte dumt ut på en dressyr tävling?

Tacksam för svar

Jag har själv ridit med en liknande hjälm på dressyrtävlingar under 1½ års tid ca, och det är ju inte så att man får sämre poäng för det. Tycker dock som många andra att det är snyggare med en "helt vanlig" sammetshjälm, så nu har jag skaffat en sån. Eftersom jag bara har den på tävling så blir den inte så himla äcklig, får ju lufta sig ordentligt däremellan, rider alltid med min ventilationshjälm hemma.

Det blir dock fler och fler som rider med olika typer av ventilerade hjälmar på dressyrtävlingar, så hur som helst så kommer du inte att vara ensam om det!

Tack så jätte mycket för ditt svar! :)
Det blir lätt osäkert när man inte vet hur det "brukar" vara.

Jag har en ventialtionshjälm (från Eurolite, 679:-) och en Charles Owen Rider 2000 (1200:-).
Euroliten är inte speciellt snygg tycker jag, men den är så sjukt skön, och jättemycket svalare än CO-hjälmen.
CO är ganska snygg, ville egentligen ha en showhat men dom säljs ju inte längre. Den ser lite ut som en svamp (:p), men om man "drar ner" den i pannan så ser det rätt okej ut. Det jag stör mig på är att knoppen är skjuten framåt, kanske 2-3 cm. Man vänjer sig, men ibörjan tyckte jag att det såg skitskumt ut :p Varm är den också.
Låter som att den mest har nackdelar men jag är verkligen nöjd med den, sammeten är av väldigt bra kvalitét och så :D

CO rider 2000 är väl ingen svamphjälm? Är det inte den som är väldigt smal, typ som showhat fast med nylonband, eller är jag fel ute. :confused:
Det är iaf, den showhat-liknade jag menar, någon som vet vad den modellen heter då?

Livet leker sen jag gick från übersvettig CO till en ventilationshjälm. Inte en chans att jag kommer att tävla dressyr i annat än den nya hjälmen.

Sen får dressyrkärringarna tycka vad de vill.;)

PrinceFair skrev:
jag har en vanlig Champion showring sammetshjälm. det tycker jag är snyggast på dressyrtävling.
lite svett får man tåla ;)

Håller med, enkelt och stilrent på dressyrbanan skall det vara! :)

Liknande trådar

Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
604
Senast: Ramona
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
942
Senast: MissFideli
·
Dressyr Tack för tipset. Han är ju verkligen helt annorlunda än de flesta inom dressyren. Väldigt uppfriskande. Han kommer nog igång och... 2 3 4
Svar
72
· Visningar
3 768
Senast: Mirtai
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Somna in hemma
  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈