dressyrsadel till överbyggd häst

bigganl

Trådstartare
Jag provar och provar men har inte lyckats hitta en dressyrsadel som ligger riktigt bra på min häst. Hon har låg manke, är ganska bred och hon är överbyggd. Ni som har överbyggda hästar: Vilken dressyrsadel har ni som passar och som ligger utan att sadeln hamnar i framvikt?

Sv: dressyrsadel till överbyggd häst

då bör du ha en sadel med rundbossor som lämnar ryggen ganska tidigt. Jag har jaguar på min överbyggda häst och det fungerar utmärkt.
Den har som sagt rundbossor och så tog vi ut lite extra stoppning baktill så satt den som en smäck! :)

Som popeye säger, Jaguar, och Prestige. :bow: Vissa Amerigo skulle jag tro.

Min är också lite överbyggd (mkt fullblod, då brukar det bli så), han har en Prestige Top Dressage.

Är inte Prestige väldigt svängda i bommen? eller är jag ute och cyklar nu? Min häst har relativt rak rygg, aningen svängd. Provade en wintec som verkade ligga bra när hästen stod på gången, men den var inte bra när jag red. Den blev för svängd och hon fick ont i ryggen. Är Prestige mera eller mindre svängd än en wintec (allround) med vitt bomjärn i?

bigganl skrev:
Jag provar och provar men har inte lyckats hitta en dressyrsadel som ligger riktigt bra på min häst. Hon har låg manke, är ganska bred och hon är överbyggd. Ni som har överbyggda hästar: Vilken dressyrsadel har ni som passar och som ligger utan att sadeln hamnar i framvikt?

Låter som min häst, precis.
Hon har en Albion K2 XW.
Ligger perfekt. Flyttar sig inte ur fläcken.
Skitsnygg. Supermjuk. Glöm alla gamla ridsår!
Jag är så lycklig i den!
Man känner sig som en prinsessa :love:

De är ganska lika...
Din häst har för rak rygg för Prestige, Jaguar & co. Och Albion blir för rak.

Men ska du inte avvakta tills du ahr provat Medean?

Är han överbyggd så blir ju rygglinjen svängd... En rak sadel kommer puttas fram... Kanske passier med rundbossor skulle passa.

Inga sadlar åker fram på henne så det problemet finns inte.
Jag är mest nyfiken på vilka sadlar andra som har överbyggda hästar har. Jag har provat två Kentaur modeller som hästen gillar skrarpt 8Ovh jag med) men jag vill veta om det finns flera modeller som brukar passa överbyggda hästar så jag kan prova flera innan jag bestämmer mig.

Jo, Medean är provad nu under helgen. Mailar dig om det.

Amerigo flatback dressyr har jag.

Äldre Countysadlar passar överbyggda hästar bra. Har förresten aldrig suttit i en County och kännt mig i framvikt. Du behöver nog bomvidd W eller 4 det motsvarar vid bom.

Finns det flera som har dressyrsadel till överbyggd häst med relativt rak rygg?

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nybörjare på bomlös sadel. Hittade en begagnad från hööks som endast är provad. Padd under och allt såg fint ut. Men så när jag...
Svar
4
· Visningar
549
Utrustning Jag vill gärna veta mer om bomlösa sadlar då jag inte har någon erfarenhet av dessa. Är de skonsammare mot hästen i jämförelse med en...
Svar
5
· Visningar
332
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka