Dressyrsadel utan djupt säte?

Dialhard

Trådstartare
Jag vill alltså ha tips på märken och modeller utan djupt säte då jag känner mig så fruktansvärt låst i dessa. Det behöver ju inte vara så extremt flata som Amerigo DJ. Utan vi kan sträcka oss till halvdjupa.

Några tips?

Sv: Dressyrsadel utan djupt säte?

Jag har en stubben avalon som jag tycker är rätt flat, tror även att vissa Andrews sadlar är rätt flata.

Olympic Jessica
Albion Legend K2

Sen har du ju ett gäng islandssadlar med flatare säte som ändock inte är helt platta.

Dressyr och Islandssadlar går ju mer å mer åt samma håll.
Islandssadlar blir djupare i sätet och dressyrsadlar blir lite mera flata.

WOW kan du få med vilken sits du vill, även om jag tycker flatback kanske är väl flat :)

Vi har en Röösli som jag är väldigt förtjust i.

Thorowgood T4 har rätt flat sits...Iaf i "låg manke"-modellen med x-vid koppjärn. Vet ej om det är skillnad i dom andra mank-modellerna.

Islandsadlar är ett jättebra tips:). Annars har Stübben modeller som inte är så djupa ex Tristan, Scandica och Avalon. Jag har själv en Santa Cruz New England som inte är i närheten av så djup som min förra Amerigo Classic. Morris & Nolan är lite alldeles lagom också tycker jag liksom Röösli.

Jag har bla. en Arabian Showring från Lovatt o Ricketts.
Den har just ett mellandjupt säte. Inte för flat och inte för djup.
Vissa islandshästsadlar kan vara väldigt flata i sitsen, så därför gillar jag showringen för att den inte är för platt.

De flesta märken har i alla fall någon modell med halvdjupt säte.
Jag har både en Wow och en Jensen. Den ena (Jensen) har ett väldigt djupt säte ser det ut som, men den känns inte djup utan man är ändå rörlig.

Några andra förslag: Stübben Avalon & Tristan, Frank Baines Reflex, Capriole eller Balance-serien, Arabian/Lovatt & Ricketts, Albion k2, Zaldi Classic, Passier, Prestige, Wintec/Bates, Griffin, Childeric, Jeremy Rudge och CLiff Barnsby. Tycker du att de är för djupa kan du ju kolla runt på islandssadlar också, många islandsmodeller har ett flat säte.

Liknande trådar

Utrustning Jag behöver ett par nya dressyrstövlar, men ju mer jag googlar, desto mer vilse i ridstöveldjungeln verkar jag bli! Jag vill ha ett par... 2
Svar
34
· Visningar
1 551
Utrustning Jag skulle så gärna vilja ha ett eget hästsläp. Problemet har varit att jag bara har B-kort och ingen bil som kan dra. Nu står jag dock... 2
Svar
20
· Visningar
1 121
Senast: tara
·
Utrustning Jag måste seriöst ta tag i det här med att hitta en dressyrsadel till min unghäst och jag är lite lost, är oändligt tacksam för tips i...
Svar
4
· Visningar
1 004
Senast: Esmeralda
·
Utrustning Har idag en Frank Baines Physio som har djupt säte. Men jag har en utstickande svanskota så jag får rejäla ridsår av det djupa sätet...
Svar
9
· Visningar
964
Senast: zarmino
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka