Dressyrsadelfråga!

Ava22

Trådstartare
Jag undrar om en dressyrsadel med mer knästöd är lättare att rida i om man har en skumpig häst? Min sadel har inte så mycket knästöd och hästen är rejält skumpig. Kan det vara lättare att sitta ner om man har mer knästöd eller beror det helt på hur bra balans man har..? :angel:

Sv: Dressyrsadelfråga!

Antagligen sitter man väl något stadigare med mera knästöd, men mest sitter det nog i balansen att du skumpar.
Man ska kunna sitta bra & rida utan problem utan knästöd tycker jag... Knästöd "naglar" ju lätt fast en i sadeln i en viss position.
Tar man bort dom så finns sitsproblemen kvar.

Mitt tips till dig är att rida barbacka ;)
De ger fenomenal balans och förbättrar även sitsen.
Har hästen spetsig rygg? Ha en padd & sitt på isf...

Alltså, har han stora rörelser eller går han ej i form så det är därför det skumpar? Om han inte går i form så börja med det. :)

Annars så är det klart att det är mkt lättare att sitta still i en sadel med bra stöd, jag har ju mkt lättare för att sitta ned i min dressyrsadel än i hoppsadeln. Det viktigaste är dock att slappna av så man inte spänner sig, försök att rida utan stigbyglar så du kommer ned ordentligt i sadeln.

Stoooora rörelser=) Jag trivs himla bra i sadeln jag nu, vill inte sälja den. Så det är bara till att slappna av, hur lätt det nu är..!

Liknande trådar

Utrustning Hejsan! Jag undrar vad ni som är duktiga på sadlar skulle säga om hur denna ligger och passar på denna rygg? Jag tycker att kurvan på... 2
Svar
22
· Visningar
1 674
Senast: morgaine
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Tveksamt om det räknas till utrustning kanske, men jag undrar om man alltid måste blöta dem? Jag trodde (kanske i min enfald?) att nu...
Svar
12
· Visningar
766
Senast: fio
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 529

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Somna in hemma
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka