Dressyrspö med SMALT skaft

stjarnfrugt

Trådstartare
Jag har letat och letat men det verkar totalt omöjligt att hitta :mad: Jag har väldigt små händer och därtill korta fingrar, så jag får alltid hålla nedanför handtaget på dressyrspöet, vilket blir ganska klumpigt. Håller jag i handtaget får jag problem med att rymma både tyglar och spö, att rida med två tyglar och spö är bara att glömma...

Så, någon som vet om följande finns att hitta:

*Smalt handtag
*Relativt stor knopp
*Styvt (gillar inte sladdriga spön typ Hansbos svarta flätade med plasthandtag a la ridskola)
*Gärna svart eller annan diskret färg
 
Sv: Dressyrspö med SMALT skaft

Jag köpte ett smalt spö på Globen Horseshow för några år sedan. Tror det var någon spömakare, tyvärr har lappen slitits ut så jag vet inte vad företaget heter längre :(
Men det var handtillverkat i sverige och jag älskar det, ligger bra i handen , bra avvägt och inte det minsta klumpigt.

Det finns inget handtag alls, utan själva spödelen går ända ut till knoppen. Knoppen är stor.

Tråkigt att jag inte kommer ihåg tillverkarens namn, men någon annan kanske känner till företaget jag menar?
 
Sv: Dressyrspö med SMALT skaft

Piskmakar'n Lund (finns i Staffanstorp) har spön med olika balanser, jag har också små händer o har haft spö därifrån, absolut bäst, tyvärr så blev det stulet.
 
Sv: Dressyrspö med SMALT skaft

Mitt favoritspö är från Döbert. Smalt handtag, läder & svart, men jag skulle gärna vilja ha ett lite kortare men det verkar inte finnas.
Ska spana in Piskmakaren under Globen, men har för mig att jag gjort det de senaste åren men inte hittat exakt det jag vill ha.
 
Sv: Dressyrspö med SMALT skaft

Mina favoritspön faller nog på det där med den diskreta färgen (å andra sidan funkar de väldigt bra som optisk hjälp för hästen, och så är det inte så stor risk att någon snor dem...). I övrigt är de välbalanserade i och med den stora knoppen, lätta, styva och smala. Billiga också.

http://condurra.ipapercms.dk/ScanHorse/Katalog/SEridu2013U/

Vet inte om länken funkar, men det är ett spö med stor platt knopp från Three Horses. Sidan 100.
 
Sv: Dressyrspö med SMALT skaft

*kl

Tack för alla svar :)

Jag ska spana in Piskmakar'n i Globen. Tittade på hemsidan och blev sugen på modellen med "spiralhandtag" eller vad det hette. Även det med dubbla knoppar. Saftiga priser dock, får se hur mkt pengar jag har kvar när jag kommer fram till den montern ;)
 
Sv: Dressyrspö med SMALT skaft

Jag tycker om Döberts spön. De är välbalanserade och har bra svikt utan att bli fladdriga/svajiga.

De är smala och ligger bra i handen.

De håller länge med. Mitt förra hade jag i ett gäng år och använde ett par ridturer per dag, vid lastträningar etc. Jag var inte direkt rädd om det och slängde det gärna på backen och golvet när det inte behövdes.

Nu har jag det med bling mellan lädret i handtaget. Förut hade jag det med sammetsaktig lindning runt handtaget. Det var dock bredare.
 
Sv: Dressyrspö med SMALT skaft

Rekommenderar verkligen spö från Piskmakarn jag med. Det du beskriver är exakt vad jag alltid letat efter och till slut hittade på eurohorse-mässan för några år sedan. Tunna, styva (inte helt såklart, men lagom styva), med ordentlig knopp och enligt mig perfekt när man rider - jag vill känna av spöt så lite som möjligt när jag rider. Och kvalitén kan jag inte klaga på :love: Jag har helt sonika klippt av mitt spö en decimeter, trots det har det inte flisat upp sig i spetsen mer än en ½ cm på två år. Nu har jag dessutom använt svart nagellack på toppen så nu går den inte upp mer alls. Kan tillägga att jag är riktigt vårdslös med spön, slänger de ofta på marken under passen och det har blivit trampat på många gånger. Ett av mina livs bästa köp, trots att jag tycker det är ofantligt dyrt för att vara ett spö så skulle jag utan tvekan köpa nytt likadant om mitt försvann.
 
Sv: Dressyrspö med SMALT skaft

Jag köpte ett spö från Piskmakarn idag på Globen. Det med tvinnad handtag och läderknopp. 240 kr, tycker jag inte var speciellt dyrt och jag hoppas att det håller länge. Ska premiärrida med det imorgon :)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp