Bukefalos 28 år!

Dressyrtravare!

Sv: Dressyrtravare!

Vilken trist attityd du har.
Vem säger att travare alltid kommer sist?

Som en del andra har skrivit så kanske man inte är ute och tävlar för att vinna utan för att få en bedöming på sin och hästens utbildning.

Det är till stor hjälp för fortsatt arbete och kanske framtida tävlingar att få bli bedömd av en riktig domare.

De ser och bedömer saker som en tränare inte alltid gör.

Det finns många travare som rör sig trevligt och som har klått halvblod ute på tävlingsbanorna och jag tror att vi kommer få se mer travare ute på banorna framöver.

Det här med tävlingar för bara ridtravare är väl en jättebra grej. Dels för att tävla med lika villkor och med domare som kan se travarens bästa sidor och dels för att kunna träffa likasinnade ekipage.

Som någon skrev så finns det många raser som har specialtävlingar så det förekommer inte bara hos travarna.
 
Sv: Dressyrtravare!

Hur kan de komma seej att jag har aldrig hört talats om Ld3 föränn förra året? jah har då ridit Lc 1 tror ja..
 
Sv: Dressyrtravare!

Jag har sett ett par riktigt fina travare under ett par lokala tävlingar i somras.
De var kompakta och fina i kroppen, hade ändå bra förutsättningar om man utgår från exteriören, var välmusklade och fina samt välridna skulle jag vilja säga.

Bl.a. på en tävling vet jag att en tjej kammande hem 3:e platsen med sin travare, och hon var ca 5 poäng (tror jag det var) från att vinna. Och under en lokaltävling för ponnyer, i hoppning dock så såg jag en ridtravare i ponnymåttet av god ridmodell som segrade i en LB, fick även mycket bra resultat i LA.
 
Sv: Dressyrtravare!

Kan det inte vara så att det är först nu programmet har "kommit fram" lite mer nu när travarna är ute på tävlingsbanorna lite mer.
Man har hittet ytteligare ett andvändningsområde för programmet.
 
Sv: Dressyrtravare!

Asså hmm ja har ridit i 9 år åh har ALDRIG hört talas om de. De vet ja välla att de fanns sen 1992 fick reda på de förra året juh... Hmm asså vi som har travare som rider som inte kan galoppera i dressyren kan juh juh inte va me då.. Åh dom använder juh inte LD3 till vanliga tävlingar i dressyr.. såå
 
Sv: Dressyrtravare!

Att man inte hört talats om det är för att det kanske inte användts tidigare mer än till handikappade men nu har man hittat ytterliggare ett användningsområde för programmet.

Det är ju först nu de senaste två åren som tävlingar för ridtravare har förekommit i den grad att man hör talas om dom.

Svenska Ridtravareföreningen som bla. ordnar dessa har ju inte funnits så länge.
 
Sv: Dressyrtravare!

JAg ska också dit.. men somlagledare.. min galning får inte tävla än :D fast han är ingen travare..
 
Senast ändrad:
Sv: Dressyrtravare!

he he det är inte caramelle heller. då syns vi där då :bump:
 
Sv: Dressyrtravare!

ni som tävlar dressyr på era travare! kan ingen av er ge mig lite tips för hur jag ska kunna få till min travares gångarter..? han rusar på som en tok i galoppen och han svårt för "bekväm" kort trav..
han går utan problem i form i skritt och trav, men går ännu för fort i galoppen för att jag ska kunna jobba honom ordentligt..
jag tänkte att ni kanske har lite erfaren het av "riktiga" travare.. :bow:
 
Sv: Dressyrtravare!

ehhhhh det spelar ingen roll vad du har för hästras.. sist ska alltid någon komma...Och bara för du har en travare behöver man inte komma sist=) Sen finns det tävlningar speciellt för just travare och där är det alltid någon som vinner :smirk
Kommer du med en friserhäst och tävlar dressyr för hbl kan du komma sist då deras steg inte är alls vad sv hbl är... men ändå är friser hästen mer accepterad som dressyrhäst bland hbl än travaren...
Alla tävlar inte för att vinna... jag är en av dom.. jag tävlar för att få komma ut och träna lite... jag ser en tävling som en träning med publik bara=)
Jag hopapr inte högre än 1 meter dvs jag kommer ALDRIG bli någon wow hoppryttare. Jag kommer förmodligen aldrig starta en MSV dressyrklass även om jag kan träna det hemma.
Men å andra sidan är jag ingen tävlingsmänniska, jag trivs bra med träningarna hemma ja=)
 
Sv: Dressyrtravare!

Det kan vara så att din häst inte har muskler och ork att hålla ett kortare tempo, det krävs en hel del för det.

Fortsätt att jobba i traven, bry dig inte om galoppen än.
Öva igångsättningar, tempoväxlingar osv. i traven.

När han kan trava lugnt och balanserat ordentligt då börjar du jobba med galoppen.

Dålig trav-dålig galopp, bra trav-bra galopp.....
 
Sv: Dressyrtravare!

Ja jag håller med.. men jag förstår inte vad alla travägare babblar om att folk tittar snett på deras häsatr när dom kommer på träningar å tävlingar mm..
Jag har ridit 2 travare en var jag skötare på och skulle rida in direkt efter 12 år på banan.
Han hade slänggalopp men en jäkel på passa :d
Supersnäll häst dock ryggproblem och fick avlivas :cry: Svart häst som folk sa WOW när man kom ridandes på han, såg ut som en arab(hade arab i sig)


Den andre var 14 år och reds in som 2½ år som vilken ridhästras som helst! Han kunde LA dressyr hoppad 120 hans galopp var som en vanlig galopp!
Var aldrig med om att folk tittade snett på hästarna eller att en tränare inte ville träna oss för jag hade en travare!

Tror folk överdriver en aning om man vill ha en travare då vill man ju ha den rasen varför gämföra en med en annan ras då??
Själv gillar jag travare som har lite arab i sig, den kroppen tycks ha lättare för ridning/samling av de jag sett iaf!

BILDER på dressyrtävlingar vill ja se med era travare=) :bump:
 
Sv: Dressyrtravare!

Jag är tokförälskad i travare, både varmblod och kallblod, underbara hästar :love:

Och nu råkar det vara så att travare absolut inte alls alltid kommer sist .. på senaste nationella hopptävlingen här var det en travare som vann 1.20 klassen och kom tvåa i 1.30 klassen. Det var kanske uppåt 50-70 startande i varje klass... :banana:
Så det är ju ganska uppenbart att bara för att man rider en travare är man inte garanterad en sistaplats?

Har själv bestämt att skaffa en travare nån gång i framtiden :D Fast i mitt fall blir det för dressyren, då.
 
Sv: Dressyrtravare!

du svarade nog på fel inlägg hihi=) jag har inte sagt att en travare ska alltid komma sist.. tvärtemot så satt och och sa emot en som påstod det :smirk:
 
Sv: Dressyrtravare!

jag har en fd tavare (vbl) som jag kommer att tävla med sen....så fort vi har fått till traven...han passar :crazy:
 
Sv: Dressyrtravare!

*knappen*
Jag tänker nog tävla lite dressyr när min kan mer, även fast det är hoppning som jag brinner för. Roligt!
 
Sv: Dressyrtravare!

Jag har en vbl travare, vi skall starta i en LC:1 på lördag :angel:
Vår allra första tävling! Jag har haft henne sen i september förra året, då kom hon direkt från travet och var skogsriden ca 5 ggr ;)

Ska jag vara ärlig skiter jag i om folk tittar snett och tycker saker eller om domaren dömer ner oss. Det finns alltid folk på tävlingar som har trista åsikter, om det inte gäller hästen är det ryttaren det är fel på. Vissa domare dömer efter vad de gillar för hästar, osv.

Jag tävlar mot mig själv och fram till och med lördag her vi ingenting att slå:)
Ska försöka få in bilder efteråt:)
 

Liknande trådar

Tävling Hej! Jag ska börja tävla en ridskoleponny och tänkte tävla henne i dressyr som häst. Kan ponnyn samtidigt starta ponnyklasser med en...
Svar
5
· Visningar
871
Dressyr Nästa helg ska jag tävla RM/DM för lektionsryttare i dressyr. Det ska bli jättekul såklart! I propositionen står det att det är...
Svar
8
· Visningar
1 060
Senast: Sirap
·
Tävling Hej! Jag skulle behöva hjälp med att tyda TR dressyr... blir inte klok hur mycket jag än läser. Jag är 30 år gammal o rider ponny, har...
Svar
11
· Visningar
1 840
Senast: hhere
·
Dressyr Eftersom det ändå diskuteras dressyren här. Läser endel på t.ex Eurodressage och där har det kommit upp ett nytt ämne för mig. Att många...
2
Svar
20
· Visningar
2 152
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp