Bukefalos 28 år!

Driver oss till vansinne! - vad göra?

D

Duplica

Skäldpaddsfärgad honkatt på drygt ett år, lever i min och sambos lägenhet tillsammans med sin kullbror och adoptivmamma som är hund.

Kattskrälle har sedan barnsben haft flera olika besattheter. I början var det vantar, sen hårsnoddar .. och nu, sen ett halvår tillbaks: hörlurar.

Hon letar upp, och tuggar sönder. Var de än finns så hittar hon dem. Instoppade i hoprullade jeans? Upptuggade dagen därpå.
Tusentals kronor kastade i sjön.
VAD gör man?!

Hon leker med sin bror, med hunden, med oss, hon har bollar och egna vantar att leka med, hon har tuggat av teddyn på klösträdets översta hylla. Hon kan gå ut på den innätade balkongen och titta på fåglar ...

Vad kan jag möjligtvis göra för att få henne att sluta med denna massaker? Tre paket hårsnoddar kan jag leva med att hon tuggat sönder, men tjugo par hörlurar (och jag skojar inte) känns varken särskilt normalt eller acceptabelt. Nu har hon dessutom börjat gå på mobilladdarna.

Någon klok människa som vet vad detta beror på, och hur jag - om möjligt - kan få bukt med det?

Oerhört tacksam för svar!
 
Sv: Driver oss till vansinne! - vad göra?

Problemet äger du - du måste låsa in hörlurarna bättre !
 
Sv: Driver oss till vansinne! - vad göra?

Du skulle ju kunna prova att skaffa vanlig tunn isolerad eltråd. Ta sen enmetersbitar och snurra ihop lite. Sen ger du henne en stor mängd sådana bitar. Förhoppningsvis tröttnar hon på dem, annars borde i alla fall överlevnadschansen för hörlurarna öka då hon får en massa andra liknande leksaker att vandalisera.
 
Sv: Driver oss till vansinne! - vad göra?

Kan du inte lägga in hörlurarna i en byrålåda eller på en hög hylla så fort du kommer hem?
Hur ser hennes tänder ut?
 
Sv: Driver oss till vansinne! - vad göra?

delvis kl

cirkus & heulwen:
I det senaste fallet så hade hon öppnat en skrivbordslåda och tagit ut dem. Här finns tyvärr inte så många ställen att gömma sånt på. Det får väl bli burk med skruvlock kanske?

Tändern är jättefina, och hon luktar absolut ingenting i munnen.

lahsd:
låter som en bra idé.. hoppas bara att det är tillräckligt "gummiaktigt" för att hon ska vilja ha det. Ska absolut prova ..

Ibland har jag bara lust kasta ut henne genom ett fönster.. Så är hennes bror världens snällaste och beskedligaste katt .. suck.
 
Sv: Driver oss till vansinne! - vad göra?

En ettåring är ju fortfarande bara en ungkatt.
Du kan aldrig komma ifrån att de vill leta upp sina favoritleksaker (här förvaras saker i låsta lådor), men en del av beteendet kan du säkert bli av med om du ger henne annan sysselsättning. På vilka sätt "hjärngympar" du henne idag?
 
Sv: Driver oss till vansinne! - vad göra?

Vi leker med hennes "normala" favoritleksaker och tränar lite hundlydnad, typ sitt och så. gömmer godisar och så. Hon är svag för leversnittar ..
Nån som har nåt tips på på särskilda kattaktiviteter? (kattmynta är beprövad, tydligen inte särskilt intressant, eftersom hon då inte riktigt får lösa något problem) Ska öka upp det lite mer, med lydnaden. Hon har varit helpsycho sen hon var fyra veckor, så jag får väl egentligen skylla mej själv som ville ha en katt "med personlighet" ..... -_-
 
Sv: Driver oss till vansinne! - vad göra?

Jag har hundleksaker, sådana man gömmer mat i. De finns ju varierande svårighetsgrad när katten listat ut hur man gör. Det funkar bra på de två av mina som är tillräckligt intresserade av mat.

Sen tycker jag att trickträning är väldigt bra, så man kan jobba med "varva ner" träning, och förhoppningsvis få dem trötta. Dock kan inget av det rädda prylarna de verkligen vill leka med, det är bara att låsa in...

(Ja, visst kan det kännas hopplöst att ha så "krävande" katter ibland, men det är ju den här påhittigheten och intelligenta dragen som har gjort att jag valde min ras också)

Är hanen lika lekfull när det gäller "vanlig" lek? Så hon åtminstone får rejsa av sig tillräckligt?? Min äldre hona (5 år) var skitjobbig tills vi tog hem ungkatten. Den gamle vi har gillade inte att brottas och det verkar vara en lek som är viktig för henne. Nu med en till likasinnad är hon lugn och trevlig (förutom när det leker då..).
 
Sv: Driver oss till vansinne! - vad göra?

Jadå, både brorsan och hunden älskar att leka "vanligt". Tösasnöret är dock lite av en drama queen och skriker i högan sky om de skulle råka ta lite för hårt :grin:. De leker faktiskt ganska mycket och intensivt (nu när de andra två faktiskt struntar i hennes gapande) och brorsan nöjer sej med det, men hon verkar behöva mer hjärngympa. Ska prova lite olika hundleksaker.

Ja, det får väl bli burkar med lock till hörlurarna.. Jag har fått börja sova med mobilen under kudden, annars blir hon ett galet monster när alarmet sätter igång, och försöker mörda den till varje pris :rofl:
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp