Drop Down Meny hjälp

Minelli

Trådstartare
Jag håller på att göra en drop down meny med hjälp av css och det mesta får jag att fungera förutom 2 saker som jag hoppas kunna få hjälp med...
Det ena är att få undermenyerna att gå åt höger istället för neråt och sen att få "huvudlänkarna" att ligga still när man går över dem. Kan nån titta på koden och se vad som är fel så vore det bra.

A:link {color:#000000; }
A:visited {color:#000000; }
A { font-family: "Tahoma", "Verdana", sans-serif; font-weight:normal; text-decoration:none;}


.menuBar
{
/**POSITION: relative;
TOP: 5px;
LEFT: 5px;*/
BACKGROUND-COLOR: transparent;
TEXT-ALIGN: left
FONT-SIZE: 12px;
TOP:0px;
LEFT: 5px; /**630*/
MARGIN-LEFT: 2px;
MARGIN-TOP: 4px;
WIDTH: 150px;
HEIGHT: 200px;
POSITION: absolute;
}
.Bar

{
FLOAT: left;
WIDTH: 100px;
CURSOR: hand;
TEXT-INDENT: 5px;
POSITION: relative;
TEXT-ALIGN: left;

font-family: "Tahoma", "Verdana", sans-serif;

font-size:12px;
COLOR: #000000;

font-weight:normal;

LINE-HEIGHT: 30px;
}
.menu
{
BORDER-RIGHT: buttonhighlight thin outset;
BORDER-TOP: buttonhighlight thin outset;
BORDER-LEFT: buttonhighlight thin outset;
BORDER-BOTTOM: buttonhighlight thin outset;
border: black 1 px solid;
VISIBILITY: hidden;
WIDTH: 135px;
LINE-HEIGHT: 145%; /**140%*/

font-family: "Tahoma", "Verdana", sans-serif;
font-size:12px;
COLOR: #000000;

POSITION: absolute;
BACKGROUND-COLOR: #ffffff;
z-index: 10;

}

.menuItem
{
PADDING-RIGHT: 5px;
PADDING-LEFT: 10px;
WIDTH: 100%;
CURSOR: hand;
LINE-HEIGHT: 20px;
BORDER-BOTTOM: black 1px solid
font-family: "Tahoma","Verdana", sans-serif;
font-size:12px;
COLOR: #000000;
}

.ItemMouseOver
{
PADDING-RIGHT: 5px;
PADDING-LEFT: 10px;
WIDTH: 100%;
CURSOR: hand;
font-family: "Tahoma", "Verdana", sans-serif;
font-size: 12px;
COLOR: #000000;
LINE-HEIGHT: 20px;
BORDER-BOTTOM: black 1px solid;
BACKGROUND-COLOR: #909090;
}

.ItemMouseOut
{
WIDTH: 100%
}

.Arrow
{
FLOAT: left;
FONT-FAMILY: Webdings;
POSITION: absolute;
TEXT-ALIGN: left
}

.barOver
{
FLOAT: none;
WIDTH: 100px;
CURSOR: hand;
font-family: "Tahoma", "Verdana", sans-serif;
font-size:12px;
font-weight:normal;
COLOR: #000000;
TEXT-INDENT: 5px;
POSITION: relative;
TEXT-ALIGN: center

LINE-HEIGHT: 20px;

BORDER-RIGHT: none;
BORDER-TOP: none;
BORDER-LEFT: none;
BORDER-BOTTOM: none;
BACKGROUND-COLOR: #ffffff;

}
 
Sv: Drop Down Meny hjälp

Vad gör länkarna istället för att ligga still? Om du beskriver felet mer noggrannt slipper jag läsa HELA koden och leta efter EVENTUELLA fel.

Vore inte heller dumt med lite kommentarer till koden - när och var används vilken av klasserna? Jag kan antagligen gissa mig fram hyfsat, men jag har inte riktigt tid och lust med det. Så kommentera din css-kod och beskriv länkpositionsproblemet så ska jag hjälpa dig sen! :)
 
Sv: Drop Down Meny hjälp

moiran skrev:
Vad gör länkarna istället för att ligga still? Om du beskriver felet mer noggrannt slipper jag läsa HELA koden och leta efter EVENTUELLA fel.

Vore inte heller dumt med lite kommentarer till koden - när och var används vilken av klasserna? Jag kan antagligen gissa mig fram hyfsat, men jag har inte riktigt tid och lust med det. Så kommentera din css-kod och beskriv länkpositionsproblemet så ska jag hjälpa dig sen! :)
Eftersom jag inte är så himla bra på just det här eller att förklar så lägger jag in en länk till sidan som stular så kanske du kan se på den ?

http://www.wisbyridklubb.se/Ny_sida/Menytest.htm
 
Sv: Drop Down Meny hjälp

Tja, jag kan börja med att säga att din javakod till menyn inte fungerar för andra browsers än internet explorer. För det är bara ie som man adresserar menu.style.visibility. Man får köra med ett test för att lista ut vilken browser användaren kör med och sen rätta "adresseringen" efter det.

Du browsertestar genom en ifsats som förslagsvis ser ut något liknande det här:

Kod:
if (document.all) { 
  IE kod  
} else if (document.layers) {
  NS4 kod 
} else if (document.getElementById) {
  NS6 och Opera kod        
}

Och sen blir tilldelningarna något liknande det här:
Kod:
document.all[menu].style.visibility="visible" för IE
document.layers[menu].visibility="visible" för NS4
document.getElementById(menu).style.visibility="visible" för NS6 och Opera
 
Sv: Drop Down Meny hjälp

Och jag vet fortfarande inte riktigt vad du menar med att länkarna ska ligga still? Menar du att menytexten inte ska flytta sig till höger när du hovrar den med musen?
 
Sv: Drop Down Meny hjälp

Hm. Kanske ska fråga om du kan programmera java(script) alls först? Det är nämligen i javafilen du måste ändra det som du har problem med... Den är ju till och med kommenterad på svenska vart du ska ändra, så spana där... ;)
 
Senast ändrad:
Sv: Drop Down Meny hjälp

Gillar inte det där sättet att browsertesta. Att gissa sig fram till vilken browser som körs utifrån support av document.all och layers fungerade kanske bra för tre år sedan, men knappast nu. Det har hänt lite sen dess på browserfronten, behöver jag säga Firefox t ex? Bättre att kolla på useragentsträngen, och mata IE med fulkod som den behöver och övriga, mer standardkompatibla browsers som FF/Moz/Opera med korrekt scriptkod.
 
Sv: Drop Down Meny hjälp

Ja, jag är knappast javascriptkungen i stan, och de kunskaper jag har är säkerligen inte uppdaterade på tre år. :D Men tack för korrigeringen!
 
Sv: Drop Down Meny hjälp

Jag kan inte javascrip alls men jag försöker lära mig, detsamma gäller css.. Hittade den här koden på nätet och försökte göra om den så att den "passade" mig men det blev uppenbarligen inte så bra... Jag har letat vidare och hittat en som fungerar bättre och som var lättare att förstå.
Men tack för hjälpen ändå!
 
Sv: Drop Down Meny hjälp

Hördu lingonben. Nu har jag försökt uppdatera mig lite. Och jag har, trots ivrigt googlande, inte kunnat hitta någon information om att "browser detecting" skulle vara bättre att använda än "object detecting" i sådana här sammanhang (snarare tvärt om). Var har du fått din information ifrån så att jag kan få lite mer kött på benen?
 

Liknande trådar

IT & mobiler Jag är för trött för att ens tänka, så är det någon här som kan se varför "kolumn2" hamnar under "kolumn1" trots att de ska ligga...
Svar
4
· Visningar
1 026
Senast: aiquen
·
IT & mobiler Hittar inte koden för att ta bort ramarna (de vita) på den här sidan samt hur man får bort att bakgrunden blir rosa när man för...
Svar
6
· Visningar
1 101
Senast: Kuckeliku
·
K
IT & mobiler Jag har en hemsida med vit bakgrund, och på ett ställe ska det finnas en DIV med rosa bakgrund. Hela sidan ser helt OK ut och funkar...
Svar
12
· Visningar
1 209
Senast: Kimz0r
·
IT & mobiler Håller på att ändra om ett gratisforum till min WoW guild, försöker fixa sådana rader som finns på bilden (rött) men hittar inte dem i...
Svar
1
· Visningar
1 016
Senast: nidron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Vildkattungar
  • Uppdateringstråd 29
  • Rintränings- och utställningstråd

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp