Bukefalos 28 år!

Drop-in för äldre

Philosophia

Trådstartare
Lämna in din äldre anhöriga när du ska till frisören eller vill ha egentid. Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att idéen är briljant eller hårresande. Vad tycker ni?

Artikeln är nog bara öppen för prenumeranter, så jag lägger in ett citat:

Idén kom förra året från anhöriga som behövde stöttning och avlastning i vården av sina partners. En förmiddag och en eftermiddag i veckan öppnar Södertälje nu en extra bonusdörr på den kommunala aktivitetslokalen för 65-plussare. Under tre timmar på tisdagar och torsdagar står drop-in-dörren öppen på Lunaträffen mitt i stan.
– Det är ganska tufft att vårda närstående. Det är väldigt mycket passning om någon är dement, och man har ingen direkt avlastning. Många medborgare har efterfrågat en friare avlastning för att kanske kunna gå till frissan eller bara ligga på soffan och äta praliner, lite egentid, säger Pia Sjöstrand.
Tisdagen var första drop-in-dagen och ett äldre par hittade till Luna-träffen. Kommunen tror och hoppas att satsningen kommer att locka fler när information sprids.
– Det fina är att man inte behöver föranmäla. Det är både för den anhöriga men även för den som är sjuk. Den kan få lite annan stimulans, det kanske bara handlar om att fika och prata lite eller spela spel. Vi har kompetent personal där och det finns även aktiviteter som keramik, verkstad och textil i lokalen, säger Pia Sjöstrand.

https://www.dn.se/sthlm/drop-in-lamning-av-aldre-ska-avlasta-anhoriga/
 
Lämna in din äldre anhöriga när du ska till frisören eller vill ha egentid. Jag kan inte bestämma mig för om jag tycker att idéen är briljant eller hårresande. Vad tycker ni?

Artikeln är nog bara öppen för prenumeranter, så jag lägger in ett citat:



https://www.dn.se/sthlm/drop-in-lamning-av-aldre-ska-avlasta-anhoriga/
Jag tycker det låter bra!
Min mamma vårdade min sjuka pappa under flera år i hemmet. Trots hemtjänst är det otroligt tungt.
Vi förstår ju att tex föräldrar kan behöva avlastning och egen tid. Varför inte då för make/maka/anhörig/partner etc.
 
Bra idé. Är det inte mest ordet drop-in som du uppfattar som stötande?

Kanske, men jag tänker också att det finns tillfällen där det inte är lämpligt, t.ex. för någon som är dement att bli lämnad på ett helt främmande ställe. Jag tänker också på risken att bli avlämnad där mot sin vilja.
 
Kanske, men jag tänker också att det finns tillfällen där det inte är lämpligt, t.ex. för någon som är dement att bli lämnad på ett helt främmande ställe. Jag tänker också på risken att bli avlämnad där mot sin vilja.
Ok ... men tror du inte att anhörigvårdaren kan avgöra det? Är man anhörigvårdare överhuvudtaget så har man stor kompetens på det området, tror jag.
 
Ok ... men tror du inte att anhörigvårdaren kan avgöra det? Är man anhörigvårdare överhuvudtaget så har man stor kompetens på det området, tror jag.

I de flesta fall - ja. I samtliga fall - nej.
Jag tycker att själva idén är briljant, men skulle vilja se krav på att den anhörige är med första gången och att personalen ger klartecken att det fungerar innan man får börja lämna sin anhörige där.
 
I de flesta fall - ja. I samtliga fall - nej.
Jag tycker att själva idén är briljant, men skulle vilja se krav på att den anhörige är med första gången och att personalen ger klartecken att det fungerar innan man får börja lämna sin anhörige där.
Fast om det är en med alzheimers som lämnas där så kan ju den sjukes reaktion variera från gång till gång.
 
En god vän till mig jobbade en period som taxichaufför, och körde då mycket åt Färdtjänst. Det innebar i praktiken ofta att skjutsa mer eller mindre dementa åldringar till deras dagliga aktivitet. Vännen pratade om att åldringarna ofta från dag till dag helt hade glömt både taxin och verksamheten, och att de kunde protestera rätt aktivt mot att stiga in i taxin. Men när de sedan kom fram och kände igen sig, blev de nöjda och undrade varför inte vännen hade sagt att det var dit de skulle, där är ju så trevligt.

Allas vilja ska respekteras och man ska inte placera människor där de inte vill vara och det finns mänskliga rättigheter och så vidare, men vid en viss nivå av demens, är det kanske oundvikligt att köra över den gamla lite emellanåt om resten av livet ska ha en chans att fungera.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp