"Du har för mycket blommor".

Är lite less på mina föräldrar som ständigt kommenterar, suckar, himlar med ögonen, för att jag råkar ha ett stort växtintresse och har valt att sätta en växt på varenda ledig yta i mitt hem. Det är smockfullt, and I like it. Min mamma har sedan jag flyttade in i bostaden försökt "vägleda" mig genom att säga saker som att det är fint när det är lite "lagom", och tycker inte jag det? Och sedan när jag sket i hennes åsikt och köpte fler och fler, "Men räcker det inte nu? Tycker du inte det är plottrigt? Får du verkligen plats med fler? Du har alldeles för mycket".

SUCK.

Uppenbart tycker inte jag det är för mycket, och vad fan spelar det för roll att andra kan tycka det när de inte bor hos mig?! Jag är så less att detta ständigt ska kommenteras.
 

Alltså enda gången jag tänker att det är befogat att kommentera att någon har för många blommor, är om mängden blommor och dess skötsel gör att resten av delarna i livet blir lidande, typ missar jobb för att plantera om eller så. Annars tänker jag att du får sätta ner foten. typ "jag gillar blommor och mår bra av att ha mycket växter omkring mig hemma. Om du inte mår bra av att ha mycket växter runt dig får vi ses på andra platser än hemma hos mig." Det är ju trots allt du som bor hemma hos dig, inte hon.
 
Vem var det som sa här på buke.....? Att när man får såna här kommentarer; att man skulle fråga om de sa det för att göra en ledsen eller glad?

Det är en fantastiskt bra fråga för de som alltid ska kritisera. De får liksom hela bördan tillbaka. Antingen måste de ta ansvar för att de gör en ledsen eller ta ansvar för att det de tänkt sig göra en glad liksom inte gör det.
 
Vem var det som sa här på buke.....? Att när man får såna här kommentarer; att man skulle fråga om de sa det för att göra en ledsen eller glad?

Det är en fantastiskt bra fråga för de som alltid ska kritisera. De får liksom hela bördan tillbaka. Antingen måste de ta ansvar för att de gör en ledsen eller ta ansvar för att det de tänkt sig göra en glad liksom inte gör det.
Håller helt med om att det är en bra fråga, som biter på de flesta och får dem att tänka till. Sen finns det tyvärr några som är så kallhamrade att man kan få tillbaka ”Ja, ja det är ju upp till dig hur du reagerar.”
 
Senast ändrad:
Det där hade räckt för att jag skulle kasta ut personen ifråga och sen hade den inte varit välkommen mer. Visserligen sa morsan alltid "sälj hästen/hästarna" men hon fick skit för det åxå. Varför skulle jag göra mej av med det enda som får mej att må bra?
Jag fattar inte varför folk måste lägga sig i andras liv. Vad gör det någon annan att jag gjort andra livsval än denne? Nu är det växterna, men innan var det hästen och då fick jag ofta kommentarer om att sälja/skjuta, av vuxna människor som bara inte råkade gilla hästar. 🤷‍♀️
Alltså enda gången jag tänker att det är befogat att kommentera att någon har för många blommor, är om mängden blommor och dess skötsel gör att resten av delarna i livet blir lidande, typ missar jobb för att plantera om eller så. Annars tänker jag att du får sätta ner foten. typ "jag gillar blommor och mår bra av att ha mycket växter omkring mig hemma. Om du inte mår bra av att ha mycket växter runt dig får vi ses på andra platser än hemma hos mig." Det är ju trots allt du som bor hemma hos dig, inte hon.
Gissar att min mamma kommer sura ihop rejält om jag säger något liknande, och det sedan kommer gå ut över andra i hennes sällskap en tid efteråt. Hon är rätt känslig på det sättet , dvs om man inte håller med om något. Men jag får se hur jag tar upp det (igen), har fått en del bra råd i tråden.
 

Liknande trådar

  • Artikel
Dagbok På något sätt känns det som ett skifte har skett den senaste veckan. Som att jag mentalt har gått igenom en portal. Det känns som att...
Svar
4
· Visningar
2 112
Senast: Pratsch
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Även om livet är lite brokigt för tillfället så känns det faktiskt på ett sätt som att jag har börjat hamna i en allt större balans...
Svar
0
· Visningar
1 194
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok En gång kom jag att snacka med en tjej om min tonårstid. Det är väl inget jag brukar prata om, även om det inte är hemligt på något vis...
Svar
0
· Visningar
860
Senast: cassiopeja
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok I och med att jag bytte jobb fick jag väldigt mycket längre resväg till jobbet. Vägen går dock nästan hela vägen genom skogen, och min...
Svar
0
· Visningar
440

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp