Dubbdäck och släp!

alice

Trådstartare
Jag har lärt mig att släpet inte får ha sämre däck än bilen vintertid. Jag får alltså inte ha dubbfritt på släpet och dubb på bilen, men så hittar jag detta på vägverkets hemsida:

Om bilen har dubbdäck måste också en släpvagn som är kopplad till bilen ha det vid vinterväglag. Har bilen odubbade däck får släpvagnen ha antingen dubbade eller odubbade vinterdäck.

Som jag tolkar det är det helt ok med sommardäck på släpet OM det är sommarväglag (och inom 1 okt-30 april).

Någon som vet hur det ligger till?

//Alice

Sv: Dubbdäck och släp!

Lita inte för mycke på mig nu bara, men som jag har fattat det, tog nyligen körkort och har pluggat en del på det här, så får du ha sommardäck då om det är sommarväglag (över 5-6 plusgrader) men då måste du ha sommardäck på bilen med! Du får alltså inte ha vinterdäck på bilen och sommardäck på släpet, men de kanske du redan visste.;)

Detta hittade jag på vägverkets hemsida

När måste en släpvagn ha vinterdäck?

Vinterdäck krävs under perioden 1 december - 31 mars om det är vinterväglag. Kravet gäller släpvagnar som dras av personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton.

När måste en släpvagn ha dubbdäck?
Om dragbilen har dubbade däck måste även släpvagnen ha dubbade däck när det är vinterväglag.

Kravet gäller släpvagnar som dras av personbil, lätt lastbil eller buss med en totalvikt av högst 3,5 ton samt även släpvagnar (med totalvikt av högst 3,5 ton) som dras av tunga fordon.

En bil med odubbade vinterdäck får dra en släpvagn som har antingen dubbade eller odubbade däck.

Samt

Vinterdäck krävs
1 december – 31 mars
om det är vinterväglag.
Mönsterdjup minst 3 mm.

Dubbdäck får användas
1 oktober – 30 april.

Tillåtna däckkombinationer för personbil och släp vid vinterväglag
Bil Släp
Dubbade Dubbade
Odubbade Odubbade eller dubbade

Broschyr: Bra att veta om vinterdäck

Så jag du måste ha vinterdäck fram till 1 April på släpet och bilen. Sen råder det inte vinterväglag så kan du byta ut dom mot sommar däck from 1 april

Senast ändrad:

Ja, det är som jag har lärt mig alltså; inte sämre däck på släpet. Försökte gripa efter halmstrån.... :angel:

Det är alltså bara att byta till sommardäck på bilen om släpet har sommardäck och be en bön till vädergudarna att ev bakslag i våren ej läggs på tävlinghelger. :D

//Alice

Som jag tolkar det är det helt ok med sommardäck på släpet OM det är sommarväglag (och inom 1 okt-30 april).

Precis som övriga har skrivit kan du ha sommardäck på släpet om det är sommarväglag men det kräver att du har sommardäck på bilen för att få framföra ekipaget.

Man måste ha vindetdäck på bil och släp om vinterväglag råder mellan 1 decemeber och 31 mars. Dvs du får ha olika däck på bil och släp om det är sommarväglag.

Mvh

Tora

Dvs du får ha olika däck på bil och släp om det är sommarväglag.

Mvh

Tora
:confused:

Nu blir jag förvirrad! Vad gäller eg? Det lutar åt att jag snart får ringa herr konstapel och fråga (även om de blir grymt irriterade på svenson som ringer och frågar saker).

//Alice

Dvs du får ha olika däck på bil och släp om det är sommarväglag.

Jag har fått lära mig att man ALDRIG ska ha "sämre" däcken på transporten då det kan bli farligt vid inbromsningar. Blir osäker på vad lagen säger sommartid, men jag skulle verkligen aldrig köra en bil med vinterdäck och ha sommardäck på släpet.

Jag har fått lära mig att man ALDRIG ska ha "sämre" däcken på transporten då det kan bli farligt vid inbromsningar. Blir osäker på vad lagen säger sommartid, men jag skulle verkligen aldrig köra en bil med vinterdäck och ha sommardäck på släpet.

Det är det jag också fått lära mig!

Det beror lite på väglaget! Jag skulle absolut kunna köra på "sommarväg", dvs väg som inte har snö/is/modd/frost på sig, med sommardäck på släpet. I normala fall har sommardäcken bättre grepp än vinterdäck på sommarväglag, dvs då sitter eg de bästa däcken på släpet (förutsätter då en temp på över +5)! Dubbdäck är HALA på asfalt!

//Alice

Jag har lärt mig att släpet inte får ha sämre däck än bilen vintertid. Jag får alltså inte ha dubbfritt på släpet och dubb på bilen,
Nej, för då har du ju mer bromsverkan på bilen än på släpet och släpet kan börja slira när du bromsar bilen.

Någon som vet hur det ligger till?

//Alice
Det är väl tveksamt om man skulle våga påstå att man har "sommarväglag" inom gränserna för när man måste ha vinterdäck, men om så är fallet får du ha sommardäck på släpet om du även har det på bilen, men du får inte ha dubbdäck på bilen och sommardäck på släpet, vågar inte säja hur det är med friktionsdäck. Vi har friktionsdäck på släpet och får köra med sommardäck på bilen under sommarhalvåret, men vet inte om man får ha tvärtom.

Man måste ha vindetdäck på bil och släp om vinterväglag råder mellan 1 decemeber och 31 mars. Dvs du får ha olika däck på bil och släp om det är sommarväglag.

Mvh

Tora

Tora har helt rätt. Detta har varit uppe många gånger tidigare och flertalet har fel i frågan (fast på "rätt" sätt eftersom det aldrig är fel att ha vinterdäck på släpet, tvärtom).

Länkar till en tråd som varit uppe på Buke förut. Kolla där så står det lite mera :idea:

Länk

:bow:

Tack! Där fick jag det svaret jag behövde!

Jag FÅR åka med sommardäck på släpet och dubb på bilen OM sommarväglag råder! Det är sist och slutligen polisen som fäller avgörandet om jag blir stoppad.

Anledningen att jag frågar är att jag ska köpa ett beg släp där inte vinterdäck medföljer. Var jag tvungen att ha dubb på släpet oavsett väglag skulle jag behöva be säljaren byta däck åt mig till ett par jag köpt....krångligt hade det blivit! Kände också att jag ville vänta med däckköpet till i höst :o . Det är ju ändå vår och sommarväglag 90 % av tiden nu! Kan ju ändras iof. Jag kan då iaf hämta hem släpet utan problem. Sen får vi se väderutvecklingen om jag måste köpa 4 nya dubbdäck nu eller om jag väntar.

//Alice

Fast du "ska" alltid ha bättre däck på släpet än på bilen, så minskar du risken för "fällkniv", vilket inte är roligt, har själv råkat ut för det :eek:

Senast ändrad:

Fast du "ska" alltid ha bättre däck på släpet än på bilen, så minskar du risken för "fällkniv", vilket inte är roligt, har själv råkat ut för det :eek:

Ja, visst är det så! Och det VET jag! :)

Har, tack o lov, inte råkat ut för det, men jag har sett det ske och det räckte för mig! Vill INTE råka ut för det själv och självklart kommer jag inte, om nu det var någon som trodde det :devil: , att åka ut med hästen i en transport med sommardäck om det råder den minsta tendens till halka/kyla.

//Alice

Puttar upp en gammal tråd! :)

Får man ha sommardäck på bilen, och vinterdäck (dubbdäck utan dubb) på släpet? :confused: När det är "sommar"väglag alltså. Gäller isf bara en vecka tills dess att vi fått bytt på bilen.

Och, däck i nyskick som har rejält och bra mönster men nästan alla dubbar är väck, bara några korta saker kvar. Räknas det som dubb eller vinterdäck? Måste väl ha blivit vinterdäck där va..?

Vad kostar det att dubba om däck egentligen?

Senast ändrad av en moderator:

Ja, det är som jag har lärt mig alltså; inte sämre däck på släpet. Försökte gripa efter halmstrån.... :angel:

Det är alltså bara att byta till sommardäck på bilen om släpet har sommardäck och be en bön till vädergudarna att ev bakslag i våren ej läggs på tävlinghelger. :D

//Alice

Eller så köper man vinterdäck till släpet;)

Skulle aldrig köra ett släp med häst i utan att ha vinterdäck vintertid.. pluss grader som inte..För vintertid skiftar graderna på bara några timmar.
och oftast åker man ju tidigt på morgonen när man skall tävla och där är de oftast som halast att köra..

Är du inte rädd om hästend in?? eller bilen och släpet och om er själva??

Man vill verkligen inte vara med där man måste bromsta hårt och släpet iker sig 90 grades vinkel och skjuter på bilen då den åker av vägen!:crazy:

KL
För ett antal år sen räckte det med att man hade dubbat på ena axelns däck på boggisläp.
Hittar inget om det nu:confused:

Precis detta kollade jag upp i våras då släpet levererades med sommardäck och det satt allvädersdäck på bilen. Det är okej att köra så under den perioden då sommarväglag råder.

Liknande trådar

Äldre Ska nästa helg åka från Piteå till strax söder om Stockholm och hämta en valp, här uppe har vi ju snö men E4:an är ju huvudsakligen... 2
Svar
25
· Visningar
3 925
Äldre Jag har 4 stycken Continental ContiIce på bilen. Med finfint mönsterdjup kvar (de har gått max 2 säsonger, inte överdrivet många mil)... 2
Svar
21
· Visningar
8 653
Senast: gubbtjyv
·
Utrustning Då jag "råkade" köpa mig en större häst än tänkt blir han då även tyngre :) Så tror jag måste väga om släpet samt fixa "bättre" körkort... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
8 726
Senast: Ackio
·
Utrustning Ska och åka med hästen nästa vecka och är därför tvungen att hyra/låna släp. Men har hört att man måste ha samma sorts däck på bil och...
Svar
6
· Visningar
2 083
Senast: Iser
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Uppdateringstråd 31
  • Bästa kloslipen?