Dubbel nosgrimma till hack?

Zipp2010

Trådstartare
Hörde Lotta Björe prata om flera av hästarna i dagens WChoppning att de hade hackamore med dubbla nosgrimmor, hur ser det ut? Är det för att hålla hackamoret mer på plats (det kan ju röra sig när man tar tygeltag) eller används det av annan anledning? Har aldrig sett det, och förstår inte riktigt hur det ser ut...

Sv: Dubbel nosgrimma till hack?

Jag tror det är så att hackamoret sitter som vanligt men att man sedan kombinerar med en "vanlig" nosgrimma med samma funktion som den har på vanligt träns. Vet en som har så och det är för att den hästen kör underkäken i sidled ( om ni förstår)och blir då fladdrig med huvudet. Så den vanliga nosgrimman hindrar att den kör så mycket med käken och då blir lite lugnare i "munnen". Svårt att förklara-

Ok, så det är mer en "korrektion" av hästen än av själva hackamoret då...

Det är L'Espoir som går med remontnosgrimma tror jag det är, det har han iaf haft förut tillsammans med ett ponnyhack. Han är en ganska speciell häst, iaf under en annan ryttare än Ludger Beerbaum som red honom tidigare. Gulliksen som rider hästen nu låter honom vara lite som han vill vad jag förstått det som. Man har det helt enkelt för att kunna dra ihop munnen på hästen, för att han håller på och fipplar så mycket med munnen annars om jag minns rätt.

Liknande trådar

Hästvård Funderar med detta kring svartsjuka om hästar kan känna sådant och i så fall hur. Anledningen att jag frågar är att min häst blivit som... 2
Svar
24
· Visningar
1 374
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 336
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 381
Senast: Johanna1988
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Kände att jag ville ge lite bakgrund till min kommentar i tråden "Att inte ha några vänner när man blir gammal", så här kommer det. De...
Svar
8
· Visningar
984
Senast: Sharpless
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka