Dubbelsidig utskrift

Gnist

Trådstartare
Jag har blivit lejd att knåpa ihop en folder och so far, so good. Inget problem med det, men den ska sen skrivas ut på en skrivare som skriver både fram och baksida samtidigt och mitt lilla dilemma blir då att hur tusan ska jag spalta baksidan, så att den hamnar rätt?

Har gjort det nån gång förut, men kommer fasiken inte ihåg ordningen på spalterna för att få det rätt, så att framsidan (som då skrivs på baksidan) kommer där den ska, när foldern viks ihop och senaste tidens stress underlättar inte tankeverksamheten direkt :meh:

Hilfe bitte :bow:
 
Jag har blivit lejd att knåpa ihop en folder och so far, so good. Inget problem med det, men den ska sen skrivas ut på en skrivare som skriver både fram och baksida samtidigt och mitt lilla dilemma blir då att hur tusan ska jag spalta baksidan, så att den hamnar rätt?

Har gjort det nån gång förut, men kommer fasiken inte ihåg ordningen på spalterna för att få det rätt, så att framsidan (som då skrivs på baksidan) kommer där den ska, när foldern viks ihop och senaste tidens stress underlättar inte tankeverksamheten direkt :meh:

Hilfe bitte :bow:
Jag förstår nog inte riktigt men om du pratar om ett A4 som viks på mitten så borde baksidan vara 7,8,1,2 om du kör med 2 spalter per sida. Om du kör med helsida så blir det 4,1
 
Jag förstår nog inte riktigt men om du pratar om ett A4 som viks på mitten så borde baksidan vara 7,8,1,2 om du kör med 2 spalter per sida. Om du kör med helsida så blir det 4,1

Liggande A4, en fram och en baksida, 3 spalter per sida och dilemmat är som följer: är det spalten till vänster eller spalten till höger som blir framsida när den viks ihop?

Min skrivare kan inte skriva ut dubbelsidigt, annars hade jag bara testat :D
 
Jag har blivit lejd att knåpa ihop en folder och so far, so good. Inget problem med det, men den ska sen skrivas ut på en skrivare som skriver både fram och baksida samtidigt och mitt lilla dilemma blir då att hur tusan ska jag spalta baksidan, så att den hamnar rätt?

Har gjort det nån gång förut, men kommer fasiken inte ihåg ordningen på spalterna för att få det rätt, så att framsidan (som då skrivs på baksidan) kommer där den ska, när foldern viks ihop och senaste tidens stress underlättar inte tankeverksamheten direkt :meh:

Hilfe bitte :bow:
Jag brukar göra dokumentet ”som vanligt”, dvs inga spalter eller ngt. Sen kan de flesta skrivare lösa det där åt en, finns en inställning som heter ”skriv ut som häfte” och då blir allt rätt automatiskt.
 
Jag brukar göra dokumentet ”som vanligt”, dvs inga spalter eller ngt. Sen kan de flesta skrivare lösa det där åt en, finns en inställning som heter ”skriv ut som häfte” och då blir allt rätt automatiskt.

Är som sagt inte min skrivare, jobbar på uppdrag av en förening och hur den skrivare som det ska skrivas ut på funkar har jag inte en aning om och även om det är en enkel folder, så vill jag ju att det ska bli bra och funka på en gång, så slipper jag göra om allt.

På min egen, så vet jag hur spalterna ska vara för att få dem rätt i af, så jag gör foldern enligt det och sen får de göra en testutskrift för att se om spalterna ligger bra även för den skrivaren. Om inte, så är det bara 2 spalter som behöver byta plats. Det är som sagt ett liggande A4 med 3 spalter/ sida och den ska då vikas ihop, så att det blir 3 "sidor" per sida.
 
Är som sagt inte min skrivare, jobbar på uppdrag av en förening och hur den skrivare som det ska skrivas ut på funkar har jag inte en aning om och även om det är en enkel folder, så vill jag ju att det ska bli bra och funka på en gång, så slipper jag göra om allt.

På min egen, så vet jag hur spalterna ska vara för att få dem rätt i af, så jag gör foldern enligt det och sen får de göra en testutskrift för att se om spalterna ligger bra även för den skrivaren. Om inte, så är det bara 2 spalter som behöver byta plats. Det är som sagt ett liggande A4 med 3 spalter/ sida och den ska då vikas ihop, så att det blir 3 "sidor" per sida.
Jag undrar lite om du inte krånglar till det mer än nödvändigt i tanken.
Det ska se likadant ut oavsett vilken skrivare du har.
Om du sparar dokumentet i PDF-format innan du skriver ut det, så kommer inga texter eller marginaler eller liknande att förändras. Är min erfarenhet i alla fall.
 
Är som sagt inte min skrivare, jobbar på uppdrag av en förening och hur den skrivare som det ska skrivas ut på funkar har jag inte en aning om och även om det är en enkel folder, så vill jag ju att det ska bli bra och funka på en gång, så slipper jag göra om allt.

På min egen, så vet jag hur spalterna ska vara för att få dem rätt i af, så jag gör foldern enligt det och sen får de göra en testutskrift för att se om spalterna ligger bra även för den skrivaren. Om inte, så är det bara 2 spalter som behöver byta plats. Det är som sagt ett liggande A4 med 3 spalter/ sida och den ska då vikas ihop, så att det blir 3 "sidor" per sida.
🙈 Jag fattar inte hur du ska vika men mitt tips är att vik ett vitt papper och sen märk upp på det i vilken ordning spalterna ska komma.
 
Det går alltid att skrivaut dubbellsidigt, eller det borde vara möjligt, däremot hanterar inte all skrivare själva vändningen av pappert utan det får man göra själv. Använd pdf som någon föreslog så kan du redan på datorn se hur det kommer att se ut.
 
🙈 Jag fattar inte hur du ska vika men mitt tips är att vik ett vitt papper och sen märk upp på det i vilken ordning spalterna ska komma.

På min skrivare blir det superbra. Allt hamnar där det ska och ser hur bra ut som helst när det är hopvikt :up: men på den skrivare som är tänkt ska skriva ut papperna så blir ena sidans text upp och ner :cautious: så tydligen måste jag på något vis få de spalterna att hamna upp och ner i dokumentet.

Kändes bökigt tyckte jag som faktiskt har hyfsat fullt upp med ved, rastgård och badrumsrenovering + normala vardagen, så mitt förslag var att jag kan skriva ut dem här. För även om det innebär lite merjobb för min del, så det ändå är enklare för mig iom att det funkar finfint här. Får väl se om de nappar på det..
 
På min skrivare blir det superbra. Allt hamnar där det ska och ser hur bra ut som helst när det är hopvikt :up: men på den skrivare som är tänkt ska skriva ut papperna så blir ena sidans text upp och ner :cautious: så tydligen måste jag på något vis få de spalterna att hamna upp och ner i dokumentet.
det tror jag beror på om du väljer "vänd längs kortsida" eller "vänd längs långsida" i utskriftsinställningen.
30169
 
På min skrivare blir det superbra. Allt hamnar där det ska och ser hur bra ut som helst när det är hopvikt :up: men på den skrivare som är tänkt ska skriva ut papperna så blir ena sidans text upp och ner :cautious: så tydligen måste jag på något vis få de spalterna att hamna upp och ner i dokumentet.

Kändes bökigt tyckte jag som faktiskt har hyfsat fullt upp med ved, rastgård och badrumsrenovering + normala vardagen, så mitt förslag var att jag kan skriva ut dem här. För även om det innebär lite merjobb för min del, så det ändå är enklare för mig iom att det funkar finfint här. Får väl se om de nappar på det..

I jobbet brukar jag skriva ut dubbelsidiga programblad som kommer som en PDF fil med två sidor. I datorn är sidorna i rätt ordning men däremot uppstår felet du beskriver med en sida uppochned vid utskrift.

Beroende på vilken dator jag använder har jag två lösningar för att komma runt problemet.
1. Antingen vänder jag sida 2 manuellt i förhandsvisningen så sida 2 blir uppochned och då rätt i utskriften.
2. som @ameo beskriver Vänd längs med lång eller kortsida alternativet.

Jag tycker verkligen inte du ska behöva krångla massa extra bara för att det inte fungerar med deras skrivare, när filen fungerar utan problem hos dig. Tycker nog att dom har lite eget ansvar att lösa "problemet" som uppstår då det är hos dom det sker.
 

Liknande trådar

Övr. Hund Nä, jag måste nog skriva av mig lite... Detta blir långt och jag vet egentligen inte vad jag ”vill” ha för respons. I vilket fall, om...
2 3
Svar
46
· Visningar
4 966
Senast: Iamia
·
Skola & Jobb Hej, börjar med standarden att detta antagligen kommer bli ett långt inlägg och att jag är anonym av en anledning och om du vet vem jag...
Svar
17
· Visningar
2 518
Relationer Ursäkta mig för det dunderlånga inlägget men känner att jag måste få skriva av mig lite, jag vet inte riktigt vad sjutton jag ska göra...
2
Svar
33
· Visningar
11 616
Senast: Mirre
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp