Dum fråga angående rek. brev

KesoNeso

Trådstartare
Jag ska skicka in hästarnas pass till föreningen och därför behöver jag veta att det kommer fram.
Hur fungerar det som förr hette rekommenderat brev?
När jag googlar får jag bara fram att skicka paket och det kallas skicka direkt. Är det det jag måste använda?
Jag hade ju bara tänkt stoppa dem i ett A4-kuvert....?

Om jag väljer "brev" där så finns alternativet "Nästa vardag med leveransgaranti" under leveransalternativen.
Är det detsamma som rekommenderat? Eller jag ska välja det som heter "Rek" för att vara säker, trots att det står att det är paket då?

Jag skickar saker så extremt sällan så det här känns som en djungel 🙈
 
Du ska välja det som heter "Rek".
Tack.

Följdfråga om du eller någon annan vet.

När man skickar rek ska mottagaren legitimera sig, går det att skicka till en förening ändå?
Och under "Rek" kan man välja till : brevavisering. Ifall inte mottagaren har mail/telefonnummer, för avi om var paketet ska hämtas. Kommer det att behövas om jag skickar i ett kuvert? Måste föreningen hämta ut hos ett ombud oavsett storlek?
 
Tack.

Följdfråga om du eller någon annan vet.

När man skickar rek ska mottagaren legitimera sig, går det att skicka till en förening ändå?
Och under "Rek" kan man välja till : brevavisering. Ifall inte mottagaren har mail/telefonnummer, för avi om var paketet ska hämtas. Kommer det att behövas om jag skickar i ett kuvert? Måste föreningen hämta ut hos ett ombud oavsett storlek?
Rek måste alltid hämtas ut hos ombud.
Är det en ideell eller ekonomisk förening?

Hämta åt en förening​

Den som hämtar Rek, Brevpostförskott, EMS och Värde åt en förening måste alltid legitimera sig och vara behörig att företräda föreningen.
Ekonomisk förening
PostNord får information från Bolagsverket om vilka som är behöriga att företräda föreningen.
Ideell förening
Behöver lämna originalprotokoll till ett Företagscenter för registrering för att informationen ska lagras. Även korrekt bestyrkt och justerat protokollsutdrag räknas som original. Detta behöver göras en vecka innan det ska börja gälla.
 
Rek måste alltid hämtas ut hos ombud.
Är det en ideell eller ekonomisk förening?

Hämta åt en förening​

Den som hämtar Rek, Brevpostförskott, EMS och Värde åt en förening måste alltid legitimera sig och vara behörig att företräda föreningen.
Ekonomisk förening
PostNord får information från Bolagsverket om vilka som är behöriga att företräda föreningen.
Ideell förening
Behöver lämna originalprotokoll till ett Företagscenter för registrering för att informationen ska lagras. Även korrekt bestyrkt och justerat protokollsutdrag räknas som original. Detta behöver göras en vecka innan det ska börja gälla.

Eehhmm, det borde vara ideell förening tänker jag…..?
Det är hästarnas avelsförening.
Känns som jag får kontakta dem istället, tänkte bara det skulle gå snabbare så här men det är nog säkrast att få veta av dem direkt ifall de kan ta emot rek.

Tack för hjälpen :)
 
Jag ska skicka in hästarnas pass till föreningen och därför behöver jag veta att det kommer fram.
Hur fungerar det som förr hette rekommenderat brev?
När jag googlar får jag bara fram att skicka paket och det kallas skicka direkt. Är det det jag måste använda?
Jag hade ju bara tänkt stoppa dem i ett A4-kuvert....?

Om jag väljer "brev" där så finns alternativet "Nästa vardag med leveransgaranti" under leveransalternativen.
Är det detsamma som rekommenderat? Eller jag ska välja det som heter "Rek" för att vara säker, trots att det står att det är paket då?

Jag skickar saker så extremt sällan så det här känns som en djungel 🙈

Var inne och kikade på på postnords hemsida. Det finns rek brev, alltså inte paket 😊
 
Tack, men det är den sidan jag varit på. När man väljer rek där så finns bara paket eller rulle att välja på, inte brev. Väljer man brev så är det inte rek. Men jag antar att man får välja paket även när man ska skicka ett brev 🤷‍♀️

Det är formatet de menar 😊
Du kan skicka i ett kuvert, plastpåse, kartong, whatever så länge det inte är en rulle, då ska du välja rulle 😁
Det är vikt och storlek de går efter.
 
Rekommenderat brev 😊
Screenshot_20231110_234632_Chrome.jpg
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Vad gör halvblodsägare?
  • Avla utan fullständig stam?
  • Dressyrsnack 17

Omröstningar

Tillbaka
Upp