Dumt med olika bettregler för avd A och B

Emale

Trådstartare
Rider just nu en 6-årig ponny och har tänkt variera mig mellan ungponnyklass och vanlig klass. JAg rider henne på ett bett jag inte får starta ungponnyklass på, vilket innebär att om jag vill rida en LC med omhoppning och en LB i ungponnyklass så måste jag byta bett mellan klasserna, så har iaf jag tolkat TR.

Tkr att detta verkar korkat samt anser att många som rider ungponny är vuxna eller åtminstonde mer erfarna än de som rider avd A, de som rider avd B bör därför vara duktiga och i regel erfarna nog att välja ett bett som passar hästen i fråga...

Själv tycker jag att det inte bör finnas någon skillnad vad gäller bettregler för ungponny/äldre ponny eftersom ett skarpare bett ofta används i utbildningssyfte på unga hästar...

Vad tycker ni? Någon som håller med eller är jag ensam om min åsikt?:crazy:

Sv: Dumt med olika bettregler för avd A och B

eller så anser de att man då är så duktig att man har pli på hästen utan skarpare bett...särskilt som det inte gäller att rida på tid.....en liten fundering bara...
Emale skrev:
Själv tycker jag att det inte bör finnas någon skillnad vad gäller bettregler för ungponny/äldre ponny eftersom ett skarpare bett ofta används i utbildningssyfte på unga hästar...

jaså? det var ngt nytt för mig.....konstigt då att man i unghästchampionat mm måste rida på tränsbett :angel:

Vad är det för bett du inte får i ungponny klasserna?

i ungponnyklass får man ha
*tränsbett med parerstänger
*galoppbett (d-ringsbett)
*tränsbett
*tränsbett med fasta ringar
*tredelat tränsbett m rund mittdel

man får alltså inte ha dessa bett (som tillsammans med de ovan är tillåtna i avd A för ponny)
*oledat pelham i syntet/gummi
*ledat pelham i metall
*oledat tränsbett i metall/gummi/syntet
*jaktkandar/kimblewick/thiedemanbett
*pessoabett
*ponnyhackamore

MEn det finns ju andra anledningar till att sätta på ett skarpare bett än att man inte kan kontrollera sin ponny.

Själv tävlar jag dressyr också och har inga problem med att få stopp på min 6-åring i hoppningen. därimot så lägger hon sig gärna på bettet= lättar jag blir hon lång och feg och stoppar och lättar jag inte utan samlar så som jag gör på ett skarpare bett så blir hon osäker för att trycket i munnen blir för stort. Är själv lite emot pessoabett eftersom hästarna ofta knäpper av nacken på det men i hoppningen så fungerar det bra på min ponny som då inte lägger sig på bettet(= jag kan samla utan problem och då hon kommer mot hindret i balans har hon inget emot att hoppa...)

TRor säkert det kan finnas fler anledningar till att använda skarpare bett utan att det betyder att man rider dåligt/inte har kontroll över sin häst.

som sagt, det var en liten fundering om hur de som skrivit TR kan tänkas resonera.....jag tycker att på rätt häst med rätt ryttare kan det vara alldeles perfekt med ett skarpt bett, men med fel ryttare på fel häst kan det bli katastrofalt....

och med tanke på hur det oftast ser ut i avd A på ponnytävling (iaf på lägre nivå) kan jag förstå att man vill skona ungponnyerna iaf....

Jo där har du en poäng, men ofta rider ju som sagt vuxna lr mer erfarna avd B, kanske inte kat b då. Men det är klart det finns ju en del ryttare som missbrukar skarpare bett.

men det känns ju löjligt att jag ska behöva byta bett mellan klasserna, behöver dessutom bettet mer i den högre klassen. menmen...

Använder man ett bett med hävstång som är delat, vill jag inte kalla den ryttaren duktig.

Att man betslar upp ungponny/hästar i utbildingssyfte harjag heller aldrig märkt av? Kan du förklara mer varför man skulle göra det?

vilse skrev:
Använder man ett bett med hävstång som är delat, vill jag inte kalla den ryttaren duktig.

nähä?
om nu hästen råkar trivas på delat stångbett då? är man en duktigare ryttare då om man rider på ett oledat bett som hästen trivs sämre med? :confused:
förklara gärna hur du menar :)

Med tanke på hur ett delat bett med hävstång fungerar, har jag väldigt svårt att tänka mig att det är det bett hästen trivs bäst med...

Ska nog ändra lite ovan med, en duktig ryttare kan man vara ändå, men inte duktig på hur bettet man använder inverkar i munnen på hästen.

tja, förra året, när min ponny var fem fick jag rådet av min tränare att rida på pelham en period då min ponny gärna vill länga sig inför hinder, och hon är väldigt stark. alltså lite samma problem nu som då. hon var tillräckligt stark att korta sig, gjorde det gärna i markarbetet men blev somsagt pigg i hoppningen. jag kunde korta henne på tränsbett, men fick då slita tag ordentligt och säga att hallå där, och hur smart är det innan ett hinder när man bör fokusera på annat och hur kul är det att behöva slita i hästens mun? Så jag följde hennes råd och några veckor senare plockade jag bort bettet och hon var jättefin, fortsatte att sköta sig flera månader efter att bettet hjälpt oss. använder nu pessoa eftersom hon vilat från hoppningen en tid och kommit tillbaka i gamla gängor och valde den här gången pessoa, eftersom jag dessuton får tävla på det.

Där fick du ett exempel. Vill du ha flera?

vilse skrev:
Med tanke på hur ett delat bett med hävstång fungerar, har jag väldigt svårt att tänka mig att det är det bett hästen trivs bäst med...

Ska nog ändra lite ovan med, en duktig ryttare kan man vara ändå, men inte duktig på hur bettet man använder inverkar i munnen på hästen.
då var det en helt annan sak. :)
även om jag fortfarande står fast vid att en häst kan trivas utmärkt på olika former av ledat stångbett.....

tja fast som det ser ut för mig:
jag+min häst+tränsbett=stopp
eller alternativet
jag+min häst+skarpare bett=inte stopp

så drar jag slutsatsen att min häst trivs på t ex pessoa och pelham. Hon bjuder fint men hamnar inte i handen. suger på bettet och verkar glad och nöjd. annat än betongmunnen som blir med tränsbett:P ett skarpare bett hjälper henne att slappna av.

Olika hästar trivs på olika bett. innan jag hittade pessoabettet som tävlingsbett prövade jag även jaktstång(hon HATADE tungfriheten, hoppade bra men gapade när jag tog i bettet, även om jag bara lirkade) och stångbett(ingen effekt mer än svår att ställa/svänga)

Var och en hittar sin väg och trivs hästen på tränsbett är det förstås bra.

Men hur som helst, nu börjar tråden utvecklas i fel riktning, tanken med den är ju att se vad folk anser om skillnaden vad gäller bettregler för ungponny/vuxen ponny.

Okej, korta perioder att betsla upp är ok enligt mig, tyckte dock att du skrev det som att man alltid använde skarpare bett under utbildningen.

Dock skulle jag hellre velat träna lydnad med en så pass ung häst, istället för att betsla upp...
jag kunde korta henne på tränsbett, men fick då slita tag ordentligt och säga att hallå där, och hur smart är det innan ett hinder när man bör fokusera på annat och hur kul är det att behöva slita i hästens mun?
Man rider inte an mot ett hinder förren hästen är helt fokuserad på vad den skall göra. Tappar den fokuseringen i anridningen avbryter man och börjar om.

Sen är där stora skillnader mellan pelham och pessoa. Pelham finns bara med hel mundel (åtminstone vad jag sett) och kedja. Pessoa finns nästan bara med delad mundel och utan kedja. Pelham är okej (där rider man dessutom med två tyglar, så då behöver man bara använda stången precis när det behövs) Pessoa är rent ut sagt skit enligt mig!

Nja, det finns olika sätt att rida. Förut satte jag alltid den galopp jag ville ha långt innan jag vände upp mot hindret, och det fungerade bra på hästen jag hade då. Min häst orkar det, men tycker inte om att man dominerar henne för mkt. som jag skrivit är hon ganska svår att rida, eller hon kräver en viss typ av ridning på hinder. Fick lära om mkt när jag fick henne och har upptäckt att hon fungerar bäst om man rider henne lite halvlång när man vänder upp, och samlar efter att ha vänt upp(jag står alltid i lättsits mellan hinder och sätter mig ned och samlar ca 3 språng innan, på rådet av en A-tränare). Så olika hästar kräver olika typer av ridning. för två år sedan red jag helt annorlunda...Hästen har bra fokus, men blir pressad om man rider för dominant och kortar för länge, men samtidigt behöver hon förstås komma ihop de där sista sprången...menmen, det är mitt sätt att rida.

Tvådelat pelham finns också, men effekten är inte densamma, det är ju inte som samma bett.

BLev själv förvånad över att hästen trivdes på pessoa, har alltid varit negativt inställd till det bettet. Tycker fortfarande att många använder det i onödan när det finns bättre bett, men det funkar för mig.

men vad tycker du om skillnaden på bettreglerna vad gäller avd B/A?

Sen är där stora skillnader mellan pelham och pessoa. Pelham finns bara med hel mundel (åtminstone vad jag sett) och kedja. Pessoa finns nästan bara med delad mundel och utan kedja. Pelham är okej (där rider man dessutom med två tyglar, så då behöver man bara använda stången precis när det behövs) Pessoa är rent ut sagt skit enligt mig!

Tycker inte det är så konstigt.
Efter unghäst klasserna är enkla klaser där det finns plats mellan hindrerna att arbeta (även volter) hästen på och inga svåra avstånd och glöm inte att unghäst klasser är förberedande för komande tävligar.

Medans dom hästarna som går i avdelning A går på mer svåra avstånd och i snabbare tempo så kan man behöva det lilla extra i olika bett som funkar för just den hästen.

Kram

Ang bettreglerna så tycker jag de är bra.

Nu drar jag verkligen saken till sin absoluta spets men tänk om, bara tänk, om det inte fanns skarpare bett än de olika tränsbetten. Då hade en ryttare som inte klarade av att rida sin häst på ett bra sätt tagit hjälp eller låtit ngn annan rida hästen alt sålt hästen. Kanske hade hästen inte ens lämpat sig för ridning av den typen där hästen inte går att kontrollera? För det finns lätta hästar och det finns ekipage som inte passar i hop helt enkelt. Dvs jag tror att då hade man satsat lite mer på att hitta en häst och en tränare som passade ens ridning och då slupit fundera över "vilket bett kan hjälpa mig nu" utan ist funderat över "kan jag rida den här hästen annorlunda?"

En annan poäng är som sagt att Avd B ska vara förberedande, du ska inte rida för en nolla utan du ska rida för en bra runda, dvs behöver du lägga en volt så gör du det. Behöver du rida i lugnare tempo å få tidsfel så gör du det. Sen tycker jag iofs inte att det är ok att betsla upp bara för att kunna rida slarvigare och vinna men det är en annan sak.

Och det här med att byta bett. När du får rida Avd A så "anses" ju din häst på ngt vis vara färdig för det på den höjden, alltså ska du redan kunna rida den på träns där. När du sedan går upp en klass så ska du återigen "klara intagningsprovet" dvs kunna kontrollera din häst på träns.

En annan grej ang unghästar. Det är oftast svårt att veta vad för bett de trivs på, att begränsa antalet tillåtna bett bör ge mindre "testande" hemma med varianter av bett med annorlunda inverkan än träns vilket jag tror skonar unghästen.

Dessutom så hade jag velat se mer stilhoppning i lägre klasser, hellre det än på tid för då hade ju dde osm klarar av att rida sina ponnyer snyggt (även ungponny) fött lite med cred än de som "flänger" runt. Fast bäst hade nog varit tid och stil, så man lär sig rida snabbt snyggt och skonsamt. Det är en anna diskusion men jag tycker den lite hör hit ändå, dvs bettbegränsningarna handlar om att kunan kontrollera sin ponny på ett bra vis. Att inte direkt betsla upp (vet att det inte var så i ditt fall) utan att tänka lite längre "hur kan jag rida annorlunda för att få en lugnare o lyhördare häst på banan?".

Med träns menar jag ju tränsbett, orka :p

Om man behöver ett skarpare bett än de tillåtna i avd B så tycker jag inte ponnyn är klar för start övht. Elakt och kanske draget till sin spets, men det är min åsikt.

Sen kan jag inte låta bli att invänta mot att 'ta upp' en ungponny så framför hindrena. Okej att de kan behöva mer stöd och mer inramning etc, men var tog målet att få FLYT genom rundan vägen? Att rida i ett och samma tempo från start till mål och på samma tygellängd?

Jag ville gärna plocka upp min valack inför hindrena, vilket ledde till hackiga rundor (om än felfria). Efter X gångers duvning av hopptränaren att INTE ta upp även om det kändes som om det gick i 120 km/h så fick vi till klockrena rundor i ett och samma tempo hela vägen, och de blev jämna, fina rundor och en del andra problem vi haft försvann när jag slutade 'fippla' så förbenat och tillåta hästen att göra sin del av jobbet. Som tränaren sa 'DITT jobb är att visa vägen och presentera hindret för honom i tillräckligt god tid och komma mot det i balans. Men det är HANS jobb att taxera, hoppa av och hoppa över det. Så låt honom göra det ifred då'. *rodnar*

Och ungponny eller unghäst, mitt mål är ju att kunna ligga i ett jämnt tempo (sen om det är lite för högt elle rlite för lågt jmf med vad klassen ska ridas i skiter jag i i början), på en och samma tygellängd, och inte behöva 'ta tag i' hästen en enda gång. Fixar vi det då kan bommarna få trilla bäst de vill. För de kommer ligga kvar sen när rutinen kommer. Och hellre bommar ner men jämn runda, än alla bommar kvar men ryckig runda.

För de där ryckiga rundorna när du får sitta till och ta upp etc, de tenderar att slå tillbaka sedan när du får en häst som laddar mot hindren, som du får sätta tillbaka massor och om du inte har en häst med väldigt stor hinderglädje och mod är risken stor att när höjderna kommer så blir det inte så bra längre.

Så jag är helt för TR:s bettsärskiljning för avd A och B.

Paradis skrev:
Tycker inte det är så konstigt.
Efter unghäst klasserna är enkla klaser där det finns plats mellan hindrerna att arbeta (även volter) hästen på och inga svåra avstånd och glöm inte att unghäst klasser är förberedande för komande tävligar.

Medans dom hästarna som går i avdelning A går på mer svåra avstånd och i snabbare tempo så kan man behöva det lilla extra i olika bett som funkar för just den hästen.

Kram
mja, man rider ju samma bana, så avstånden är de samma :smirk:
(men i lägre klasser är det inte så mkt relaterade avstånd öht)

Hej!

Hoppas att någon kan svara på denna fråga.

Men iaf. Jag har en 5-årig D-ponny som jag tävlar och han är väldigt känslig så jag har provat ett Pelhambett ( en stång utan kedja ). Han går väldigt bra med det men undrar nu om detta bett är godkänt för ungästar i hoppning? Bettet är ju av gummi men ändå en stång. Kan man andvända ett vanligt odelat bett av svart gumma annars stället för en Pelhamstång?

Mvh love_yah

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 623
Senast: Ewelina02
·
Hoppning Jag har aldrig tävlat på lokal hoppning eller högre, trots att jag tog grönt kort för ett stort antal år sedan :o Nu har ju dessutom en... 2
Svar
24
· Visningar
4 918
Senast: Habina
·
Hoppning Hur är det nu då? Ska starta min unghäst (6år) första utetävlingen för i år. Har anmält 1.15m och 1.20m på lördag resp söndag, det är...
Svar
2
· Visningar
2 880
Senast: bapro
·
Hoppning Har försökt hitta i TR men blev inte klokare av det:angel: Är det ok att starta samma häst i både avd a och avd b i SAMMA klass? Med...
Svar
6
· Visningar
4 573
Senast: Långnos
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Hingstvalsfunderingar 2025