Bukefalos 28 år!

Prima Ballerinan är en tvättäkta axelfågel: :love:
Ballerina5.jpg

Flyger direkt dit och paxar en axel, ibland bägge. Så himla charmig duva. :heart
 
Ett sött duvpar som pussas: :heart
Puss44.gif

Hanen visar sin fru vilken bra pappa han kommer bli genom att demonstrera hur duktig han är på barnmatning. Det är honan som initierar det hela, och han var väldigt mån om att gång, på gång, på gång visa sina barnmatarskills!
 
Du-du Dun... Hemskingen svängde förbi: :nailbiting:
Jäkhel2.jpg


Den är samtidigt både svår och lätt att se skillnad på, kan få för mig att "åh är det den jäkliga?" iom att den egentligen inte har några jättespeciella kännetecken (förutom humöret då:p) men när den faktiskt kommer så är det ingen tvekan om att de är DEN.
 
Den här donnan tycker jag är lite fräck, vid första anblick ser hon vanligt grå ut men tittar man verkligen på henne så har hon ett väldigt rosa bröst och rosa ögon:
Rosalie05.jpg


Läste att duvor har två pigment för ögonfärg, orange eller vitt (avsaknad av pigment i irisen ger mörka ögon, då den mörka ögonbotten syns egenom.) Sen är det antalet blodkärl i irisen som avgör vilken nyans ögat ser ut att ha. Så denna har alltdå vitt pigment i irisen (men inget gult) och väldigt mycket blodkärl spritt i ögat = rosa ögon.

Lite förenklat funkar det så iaf, men det finns tydligen duvor med gröna, blåa och violetta ögon som man inte riktigt är helt hundra på hur de uppstår, om jag förstått det hela rätt.
 
Håll tummarna för denna? :cry:
Visa bifogad fil 90333

Är påväg in till viltvårdare med den nu, ena ögat är helt igenmurat och svullet så den inte kan se alls på den sidan. Hoppas verkligen det går att rädda ögat.
Goda nyheter när det gäller den här stackaren. Ögat blev otroligt nog helt återställt och den släpptes med ett litet gäng andra rehabade duvor på ett annat ställe i slutet av maj.

Vilket förklarar varför jag inte sett den, den bor på ett annat ställe nu med en ny flock. Lite tråkigt att den inte släpptes här men samtidigt så är det nog säkrare för den att inte bo mitt i stan. Så kul att det gick bra för den iaf! :heart
 
Goda nyheter när det gäller den här stackaren. Ögat blev otroligt nog helt återställt och den släpptes med ett litet gäng andra rehabade duvor på ett annat ställe i slutet av maj.

Vilket förklarar varför jag inte sett den, den bor på ett annat ställe nu med en ny flock. Lite tråkigt att den inte släpptes här men samtidigt så är det nog säkrare för den att inte bo mitt i stan. Så kul att det gick bra för den iaf! :heart
Alltid trist när man inte får se att det går bra för dem tycker jag. Jag tog ju hand om en vigg unge för kanske 2 somrar sedan. Kallade den för Blixten. Blixten lyckades efter ett dygn desperata försök lära sig hur man äter, och jag testade typ all mat som fanns :p
Sen hade jag honom i en vecka och insåg att han inte kommer vara redo för att vara ensam när jag åker från sommarstugan. Blev att jag lämnade honom till en tant som hade som hobby att rehaba fåglar. Fick en liten videosnutt av Blixten ute i det fria med någon viggkompis en månad senare.
Hade så gärna varit med på hans resa, man blir ju så otroligt fäst vid dem :heart
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2024

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp