Bukefalos 28 år!

DVD/CD problem

Modig_Korn

Trådstartare
På/i datorn.

Försökte snabba upp datorn genom att diskfragmentera och göra en diskrensning. Tog även bort några program som jag inte använt på 4 år som tillhörde min föredetta mp3 spelare.

Målet med städningen uppnåddes och datorn fungerar perfekt, som innan. Förutom ett litet problem. DVD och CD "facket" i datorn fungerar inte. Man kan stoppa i skivan, man hör hur den laddas så långt är allt normalt. Men sen händer inget mer. Försöker man starta ett program som cd/dvd skivan ska användas till står det typ "Sätt in skivan för ******" (även om den sitter i).

Alla drivrutiner till denna... sak är där och uppdaterade men ändå fungerar det inte. Felsökaren säger att man kan prova att avinstallera cd enheterna eller vad det heter. Men när man försöker göra det så utgår jag ifrån att de inte avinstalleras helt utan bara får sin ikon bortplockad. (Efter omstart av datorn sitter ikonerna på plats igen).

Har ingen aning om vad man ska göra nu. Känns lite återvändsgrändigt just nu :cool:
 
Sv: DVD/CD problem

Av egen erfarenhet så är cd-rom'er ett helvete att hålla på med. Och jag kan tyvärr omöjligt svara på vad felet är, men det kan inte vara så jäkligt att den bara har slutat fungera? Dom verkar gilla att göra så i tid och otid.

Pröva ladda ner äldre drivrutiner eller kör en rollback på dom, funktionen skall finnas där bland systemfunktionerna.
Eller tar du bort drivrutinerna, plockar ur den och sätter i den igen (cd'n alltså) och ser om datorn automatiskt letar upp några fungerande drivrutiner när du startar upp datorn igen. Det är inte så krångligt, bara att öppna upp datorn och dra ur sladden. Och så stoppar du tillbaka den, och startar den igen.
 
Sv: DVD/CD problem

Syns inte CD/DVD spelaren i utforskaren?
Det kan ju mycket väl vara så att den är trasig.
Borde finnas en uppsjö på tradera typ, dessutom nästintill gratis.
 
Sv: DVD/CD problem

Den fungerade ju dagen innan, så de (två) borde ju inte ha gått sönder fysiskt.. Tycker man iaf x)
 
Sv: DVD/CD problem

ok, det är en cd och en dvd?
Då har dom inte gått sönder omd et har skett samma dag
 
Sv: DVD/CD problem

Problemet löste sig. Fick tips om det mest självklara att göra som jag missat :p
 

Liknande trådar

IT & mobiler Har försökt läsa igenom reglerna, men vet inte vad mitt problem hamnar under för kategori ( hem och hobby eller här). Moderator får i...
Svar
8
· Visningar
1 574
IT & mobiler Det är något fel på min tre år gamla Vaio laptop, den verkar ha glömt att den kan spela upp skivor :crazy: Stoppar jag i en cd/dvd i så...
Svar
3
· Visningar
3 788
Senast: Frrostha
·
IT & mobiler :crazy: Insåg just att jag inte har någon CD-rom enhet som fungerar och jag har i princip alla mina bilder på CD-skivor. Kollade...
Svar
10
· Visningar
2 410
Senast: Vintertid
·
K
IT & mobiler Rörig rubrik, men jag ska förklara så gott jag kan. I somras köpte jag en FujitsuSiemens med förinstallerat Vista. Datorn i sig är...
2
Svar
22
· Visningar
2 572
Senast: maria85
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp