Dyngstacksplatta

Berin

Trådstartare
Vi ska under våren gjuta en ny dyngstacksplatta och har funderingar på om det kan vara idé att utvinna värme ur denna. Har tänkt att lägga ner slingor för vatten i plattan för att sedan ha en cirkulationspump som får vattnet att gå igenom element till sadelkammaren och foderrummet. Jag har mätt upp temperaturen i den dyngstack vi har idag och termometern visade 60 grader. Är det någon som har erfarenhet av detta? Kanske är det någon som redan har testat och lyckats eller misslyckats med ett sådant här projekt?

Sv: Dyngstacksplatta

Har ingen erfarenhet av det, men tycker det låter som en toppenidé om det fungerar! :bow: Wow, vilka idésprutande människor det finns!:idea:

Representanten/säljaren för Värmlandsvagnen i Göteborg har gjort detta med sin gödselplatta. Han berättade en hel del om det när vi var där för att hämta en vagn. Du kan säkert ringa och få en del tips.

Låter som en jättebra ide!
Jag kan inget om sådant, men ska absolut ta upp det med sambon å höra vad han tror.
Om du gör verklighet av dina ideer måste du skriva här å berätta hur det fungerar & hur du gick till väga!!!

Jo, självklart ska jag skriva och berätta hur det går. Fungerar det riktigt bra hade vi tänkt att sätta upp element även i stallet för att alltid kunna ha plusgrader inomhus. Glykol är redan planerat i systemet.
Kan inte du pm:a mig telefonnr till transportsäljaren som redan hade detta system?

En bekant till mig har detta. Bara 2-3 hästar. Noga med att hålla gödseln jämntjock.

åh, vad intressant detta låter!
vi skall också gjuta i sommar och har 15 hästar, så då borde det verkligen vara läge för detta. för vår del vore det främst för varmvatten till spolspiltan vintertid.
fast då kan man ju inte frysskydda vattnet så det klurigaste är nog att täcka plattan tillräckligt innan frosten kommer. hm...spännade!
fler som har ideer och erfarenhet kring denna superide??

åh, vad intressant detta låter!
vi skall också gjuta i sommar och har 15 hästar, så då borde det verkligen vara läge för detta. för vår del vore det främst för varmvatten till spolspiltan vintertid.
fast då kan man ju inte frysskydda vattnet så det klurigaste är nog att täcka plattan tillräckligt innan frosten kommer. hm...spännade!
fler som har ideer och erfarenhet kring denna superide??

Det är inte samma vatten som rinner under gödseln som i kranen. Värmen i "gödselvattnet" används till att värma kranens vatten. :idea:

hm... men vart för jag då det kylskyddade "gödselvattnet" för att värma det vanliga vattnet? vi var helt inne på att låta det vanliga vattnet gå i en slinga i plattan... blir det helknas?
sambon hade massa ideer kring det hela, men förklara gärna mera:bow: .

Att lägga slingor i dyngplattan var en ny tanke för mig, men detta att utvinna värme från djuren känner jag till. Hemma hos mina föräldrar värmer vi ett helt hus med värme från korna i ladugården. Det är ett system med en slinga som går genom ladugården och ut på en stor snurra utanför som värms av ventilationsluften. Sedan går slingan underjordiskt till huset där en värmepump omvandlar det till elementvärme och varmvatten. Det är samma sorts värmepump som vid jordvärme. Jag skulle tro att man kan få elementvärme till sadelkammare mm bara genom att pumpa runt samma vatten, men vill man ha varmvatten får man nog sätta in någon sorts värmepump.
Lycka till, med denna goda idé!

Samma system som med jord eller bergvärme.

Möjligt att ha vattnet under plattan. Vill bara till att det ej hinner frysa innan det kommer tillbaka, ifall plattan ej ligger kloss intill.
Skulle pumpen som pumpar runt vattnet stanna, ex vid strömavbrott riskerar ni att ledningen fryser sönder...

hm... jag är med på ditt resonemang! fast det blir såklart genast mer pengar då man pratar om samma system som gjord/bergvärme.
men oom man gräver ned på tjälffritt djup borde man minimera risken med att köra runt det "riktiga" vattnet.
vi får forska vidare under våren!!

Självklart är detta ett slutet system som vi har funderat på och i detta skulle vi ha vatten som innehåller glykol eller annan frostvätska för att det inte ska kunna frysa. Vår dyngstack kommer att gjutas bakom stallet bara några meter från ytterväggen. Givetvis kommer slangarna att grävas ner OCH isoleras med isolering och markskivor. Slangarna kommer inte heller att läggas för nära kanten på dyngplattan för att minermera risken att det blir för kallt och vätskan kyls ner. Grävningen är redan klar så nu väntar på våren för att kunna sätta igång med grusning och armeringsmattor.

Liknande trådar

Utrustning Jag är inte nöjd med min torkanordning, just nu har vi en "garderob" som är ca 2 meter lång och 40 cm djup. I den så finns det tre...
Svar
11
· Visningar
1 190
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31
  • Muddypaws 24/25