Dyrt/billigt?

Solvira

Trådstartare
Vi har ett litet stall med tre boxar, än så länge. Vi ska inom en ganska snar framtid försöka bygga ut det till fyra boxar och en större sadelkammare. Vi har tillgång till stora vinter- och sommarhagar (som är våra egna) och vi sköter in/utsläpp, täckesbytning och fodring 5 ggr/dag. Inackorderingarna får själva stå för mat och strö och övrig skötsel. För detta tar vi 500 kr i månaden. Är detta dyrt eller billigt? Hur mycket skulle man kunna ta för en sådan plats? Vill höra lite vad hästägare tycker :)
 
Tycker det låter billigt, men är inte så hemma på detta.
Om du ger lite mer info så kanske folk kan ge dig råd.
Vattenkoppar eller hinkar till vattnet?
Plusgrader inne i stallet på vinter?
Varmvatten för att kunna spola hästar mm? Hur stor är beredaren?
Bra luft/ventilation?
Utrymme för att torka täcken?

Finns nog en hel del som spelar in. Detlajer kan tyckas, men många är petiga kan jag tänka.

//Jocke
 
Jag tycker att det låter jättebilligt!

Men jag har å andra sidan säkert ett konstigt perspektiv eftersom jag bor i Stockholm...
 
Jag tycker det låter billigt. När jag haft hyresgäster har jag tagit 500:-/månad och enda servicen som ingått då har varit utsläpp och fodring på morgonen måndag till fredag. Sen ingår ju stallplats, hagar, el, vatten och gödselhantering också förstås.
 
Jag tycker det låter som ett bra pris. Kan jämföra med ett stall här kostar det 550:- att ha hästen uppstallad. Då ingår strö, och det finns vattenkoppar i boxarna. Finns även uppvärmd sadelkammare och foderkammare.

Men fodringar, in o utsläpp etc. får man sköta själv samt
att man själv får köpa in eget foder.

Finns dock ett ridhus på anläggningen samt två utebanor och bra ridvägar i skogen.


Beror ju också på i fall det i ditt område finns många intesserade och vad de tar för likvärdiga uppstallningar
i närheten - jämför! Men generellt sätt så låter priset
väldigt bra tycker jag. :)
 
Billigt, definitivt. Kommer att betala 650:-/månad from nästa månad och då ingår bara morgonfodring och utsläpp resp. insläpp och kvällsfodring, inget foder/strö eller övrig service.

Visserligen beror ju priset mycket på stallets standard och läge (är det besvärligt att ta sig dit drar det ju ner priset) men för service som täckesbyten och fler fodringar kan ni definitivt ta mer betalt!
 
Vi har vattenkoppar i boxarna, men det finns möjlighet att ha hink om man vill(vi brukar då se till att det alltid finns rent fräscht vatten- vårt motto är att man själv ska vilja dricka det!).
Vi har alltid plusgrader i vårat stall på vintern, brukar ligga mellan 8-12 grader.
Sedan den här veckan har vi lite varmvatten (30 liter), så det kan ev. räcka till att spola av hästarnas ben.
Ventilationen i stallet är god, då min pappa jobbar med just ventilation!
Vi har två täckestorkar just nu som man kan hänga upp hela täcken på så att dom inte blir skrynkliga, samt några som man kan vika täcket över och hänga upp över element (som är gjorda för att torka handdukar).
 
Jag tycker det låter väldigt billigt, beror väl lite på vad det finns för ridmöjligheter i närheten. Om det är nära till ridhus tycker jag du skulle kunna ta mer!

Priserna varierar nog ganska mycket i landet, Jag betalar betydligt mer...

malu
 
Tja, vi har enormt fina ridvägar här, och massor av dem! Vi har tillgång till ridbana 20x40 m och en 20x60 m (dock inte på gården, men alldeles i närheten). Ridhus finns ca 15 minuter bilväg härifrån, men det är prat om att det ska byggas ett här i närheten.
 
Tycker i så fall du borde kunna ta uppåt 800:- i alla fall,
eftersom att det verkar finnas bra ridmöjligheter. Men du
kan ju kolla upp ungefär vad andra i ditt område tar för
likvärdig uppstallning.
 
De andra runt omkring, som jag vet vad de tar, har inte riktigt samma service i stallet som vi har, de har kollektivstall utan varmvatten och utan täckesbytning och 4 fodringar per dag. De tar 400-700 kr/månad.
 
Det beror lite på vad ni har för tillgång till ridvägar , ridhus och ridplan.
Vi betalar 1800:- inkl spån & hö med samma skötsel som ni har. Vi har många ridvägar egen plan och nära till ridhus. :bump:
 
Antar att du missade inlägget jag hade skrivit lite senare om att vi har massor av fina ridvägar, tillgång till ridbana 20x40 m och 20x60 m och 15 minuters bilväg till närmsta ridhus( det finns faktiskt tre stycken på det avståndet).
 

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
7 537
Senast: Ajda
·
Hästmänniskan Kallhyra? Vad skulle ni anse vara en rimlig summa att betala för en boxplats i ett stall där du sköter allt själv i stort sett? Jag...
2
Svar
23
· Visningar
2 971
Senast: kattan1974
·
Hästmänniskan Hej! Har en tjej som hyr in sin häst hos mig på lösdrift. Då det var väldigt spartanskt till en början fick hon en hyra på 1000kr/mån...
2
Svar
28
· Visningar
5 227
Anläggning Hej hej. Jag har ett litet stall på 5 boxplatser som är godkända upp till 148 cm. Vi har möjlighet att värma upp sadelkammaren. Inget...
4 5 6
Svar
102
· Visningar
8 310
Senast: Hannah199
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp