E-posta foton - komprimera?

pimy

Trådstartare
Jag vill maila över ett tiotal foton till en person, men de är för stora för att kunna skickas mer än ett par åt gången i ett mail, och det känns lite meckigt att skicka 5-6 mail. Kan man komprimera bilderna på nåt smidigt sätt? Win-zip? Hur funkar det isf, något program man laddar ner?

Sv: E-posta foton - komprimera?

Jag vill maila över ett tiotal foton till en person, men de är för stora för att kunna skickas mer än ett par åt gången i ett mail, och det känns lite meckigt att skicka 5-6 mail. Kan man komprimera bilderna på nåt smidigt sätt? Win-zip? Hur funkar det isf, något program man laddar ner?

tyvärr fungerar det sällan så bra att komprimera bilder med zip/rar program.
Detta då bilder i nästan alla fall redan har en form av komprimering (alla jpg/jpeg bilder exempelvis).

Det du behöver göra är att "fysiskt" göra bilderna mindre.
De är oftast väldigt stora om du öppnar dem.
Alltså en väldigt stor bildyta. och varje extra centimeter i storlek som bilden är i bildyta ju större bildFIL får du.

irfanview är ett program som ska vara "enkelt" att använda.
http://download.cnet.com/IrfanView/3000-2192_4-10021962.html?part=dl-IrfanView&subj=dl&tag=button

Alternativet är att ladda upp bilderna på ett ställe på nätet som exempelvis http://www.webfoton.se och så delar du med dig av länken till ditt album till dina vänner.
Där blir dock dina bilder "offentliga".
Det finns liknande tjänster med reklam osv också.

Jag använder mig av ett freewareprogram som heter VSO Image Resizer 4.

Mycket lätt att använda och man har möjlighet att ställa in olika profiler beroende på hur man vill minska bilderna.

tack för förslagen, men hotmail gjorde det helt själv, genom SkyDrive där det skapades ett onlinealbum, vet inte hur men det funkade! :)

Liknande trådar

Tjatter Idag den 20 oktober 1650 har jag Kristina krönts till landets drottning vid kröningsriksdagen i Storkyrkan. Jag har färdats genom... 19 20 21
Svar
416
· Visningar
9 580
Senast: Gabby_Ossi
·
Utrustning Köpt min drömhäst för ett par veckor sedan som är helt underbar på alla sätt och vis. Jag har dock enorma problem med att hitta en sadel...
Svar
7
· Visningar
2 975
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Nej, jag är verkligen inge bra på sånthär. Jag vet inte hur jag ska hantera situationen. Jag känner mig som en kaviartub med locket på...
Svar
8
· Visningar
1 764
Senast: cassiopeja
·
Ekonomi & Juridik Någon som har nåt tips på hur jag nu ska gå tillväga? I november fick jag "överta" en lite av problemhäst (islandshäst) av en svensk... 3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 721
Senast: Korven
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • Smitare - hur gör ni?
  • Valp 2025