Easyboot - bra/dåliga?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare skogis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 10
  • Visningar Visningar 1 731
S

skogis

Jag funderar på att köpa easyboot till mina två hästar. Dom verkar bra och praktiska. Va har ni för några åsikter & erfaranhet av dom? ;)

Sv: Easyboot - bra/dåliga?

Jag har aldrig använt såna själv men har en kompis som använder dem när hon rider på hårda, grusiga vägar och vintertid när hon behöver brodd.
Hon är enbart nöjd även om det har hänt att hon tappat någon ibland.

Har både easy boat och även Cavallo. Använder dem vid tappskor o märren som går barfota utom vid grusvägar.

Jag föredrar Cavallo . De är lätta att sätta på och sitter fast . inga delar som kan gå sönder.

Easy är svårare . Min häst hade lite låga trakter vilket gjorde att remmen ini skon hamnade fel å skavde på ballarna istället . Sen gick vajern av vid flera tillfällen visserligen rätt lätt o sätta dit ny men dock. Svårare att sätt på ordentligt.

tappade även dem vid något tillfälle...

egentligen en smaksak men har du en häst med lägre trakt skulle jag inte köpa easy utan cavallo . Priset är ungefär desamma.....

annars funkar de bra somma som vinter om man broddar och är perfekt att ha i reserv vid tappskor eller sjukdom tex ordentlig bärrandsröta.....gör rent sätt på bottsen i hagen

mina tankar...:D

Mina båda hästar har låga trakter... Så då e kanske Cavallo bättre? Men hur mycket kostar dom ? :o

Jag gjorde praktik i höstas hos en turridningsföretagare. Hon har haft sitt företag i 15 år och alltid haft sina hästar barfota och använt boots vid ridning (och då i terräng av alla de slag och efter väder).

Hon sa att hon provat ALLT under dessa år och nu använde hon de som hon ansåg vara dom som fungerade allra bäst och överlägset och det är Cavallo.

Själv har jag ingen erfarenhet förutom under min praktik och dom var lätta att sätta på och ta av. Man får rengöra dom innuti för det kan samlas grus i tån men det var inte svårt eller jobbigt, antar att det gör det på alla boots?

Kardborren kunde släppa rätt lätt vid ridning dock så hon hade satt gummisnoddar som hjälpte till att hålla kardborren på plats.

Gillar också cavallo bäst. Har inte haft problem med att kardborren lossnar. Sist jag kollade kostade dom runt 1,300kr/ par ungefär. Har den nyaste sportbootsen som jag bara älskar. Något lättare och smidigare än den gamla modellen. Har bara använt dom sen i april så vet inte hur länge dom håller, men den andra modellenhöll i flera år till min andra häst, beror ju förstås på hur mycket man använder dom och hur man sköter dom förövrigt.

googla på cavallo horse boot så hittar du henne som säljer dem.. du kan även ringa . Hon är bra att tala med....

jag skulle ta cavallon om de har låga trakter....finns även extra skydd om du vill vara bergsäker...:laugh:

de jag har har jag haft i 4 år o använt dem nästan dagligen till märren....så inköpet kan tyckas vara dyrt men de håller länge.....lycka till

Svar till alla: TACK (!) för svaren, jag ska absolut kolla på cavallo boots :D dom verkar super. Hästen kmr bara ha dom när ja rider så dom håller nog länge får vi hoppas å priset va ju inte de värsta jag har sett. Lättskötta å inte så svåra å sätta på hoven heller verkar de som.

Tacksamma kramar :banana:

Jag har Easy Boots epic. Fungerar superbra överallt, i lera, skogen, galopp på grusvägar...

Står att de ine ska användas överdrivet på hårda ytor som vägar och dylikt.
Vad är problemet?

Beteshästen vill gärna halka med epic varianten.

Ptr

Liknande trådar

Utrustning Hej, vet någon här något om böckman duo R? Vi funderar på och köpa men för min häst som får panik och blir klaustrofobisk i trailern...
Svar
2
· Visningar
270
Senast: Panikponnyn
·
Utrustning Jag söker tips kring säkra och bra stigbyglar, max 2000 kr. Jag har funderat på flex, stigbyglar med gummiband men också typ Acavallo...
Svar
3
· Visningar
347
Utrustning Ni som har lite större storlekar på ridbyxor vart köper ni dem? Jag har kikat på hööks hemsida men hittade inte många ridbyxor där som...
Svar
7
· Visningar
610
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej jag söker tips på kläder som inte ger mig och hästen statisk elektrisitet. Jag har förstått att syntetiska material går bort och att...
Svar
0
· Visningar
152
Senast: Islaend
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka