Easyboots epic + original broddar

Manji

Trådstartare
Någon som broddat denna typ av boots i storlek #0000 med originalbroddar?

Jag frågar då jag funderar på om det ens går? Det är grymt tajt med utrymme på sulan, så rekommendationen om minst 2 cm från kant är bara att glömma.

Tänker att det är lika att skicka tillbaka broddarna och välja quick stud istället, som ser lite smidigare ut?

Sulan ser ut så här för dom som inte vet:
epic-2012-tread-web.jpg


Och är ca 8,5 cm x 8,5 cm lång och bred. Edit: Skulle nog vilja säga att bilden är i skala 1:1 rent av :D
 
Senast ändrad:
Sv: Easyboots epic + original broddar

Jag har Epics, förvisso storlek 2, som kom broddade med quickstuds när jag köpte dem. Tycker att det ser lite tajt ut för dig, men jag tycker att quickstudsen inte ger lika god greppförmåga som brodden. De är verkligen yttepytte. Men med tanke på att ponnyn också verkar vara yttepytte så kör på quickstuds. Då kan du ju få plats med ett bra antal på den lilla skon :)
 
Sv: Easyboots epic + original broddar

Brukar du brodda av och på dom? Kan man använda samma broddhål?
 
Sv: Easyboots epic + original broddar

Jag har låtit brodd sitta i, i och med att det blir hål in i skon där sten och annat kan leta sig in när man broddar av. Studsen är lite annorlunda, då man skruvar fast dem i gummit på skon och inte tvingas borra hål i dem på samma sätt som när man broddar. Med det sagt går det inte att alternera mellan studs och brodd tyvärr.
 
Sv: Easyboots epic + original broddar

Jag har låtit brodd sitta i, i och med att det blir hål in i skon där sten och annat kan leta sig in när man broddar av. Studsen är lite annorlunda, då man skruvar fast dem i gummit på skon och inte tvingas borra hål i dem på samma sätt som när man broddar. Med det sagt går det inte att alternera mellan studs och brodd tyvärr.

Hm... Tanken är att använda dessa både vinter och vid barmark så jag måste kunna brodda av och på, därför jag valde original broddarna då jag tycke att dessa borde göra minst "skada" vid upprepade på och avbroddningar:( Man använder ju samma borrhål, plockar bara bort brodden och fyller med silikon, med dessa broddar alltså.

Tack så jättemycket för ditt svar och input i frågan! Ska sova på saken tills imorgon:)
 
Sv: Easyboots epic + original broddar

Jag lessnade på att skruva ur och i brodd så nu har jag beställt dubbar istället från BestGrip. Många i stallet har det och det fungerar bra. De är så små att de kan vara kvar på sommaren.
 
Sv: Easyboots epic + original broddar

Grymt smart! Kan tycka att quickstudsen är lite för små för att få riktigt bra grepp, men skruvdubb verkar ju vara hur bra som helst! Såg att det var tre typer av dubb som de rekommenderade, så det blir till att mäta quickstudsen imorgon och skaffa dubb. Tusen tack för det, skitbra tips :bow:
 
Sv: Easyboots epic + original broddar

Jag röstar också för best-grip på så små boots. Jag hade broddade #00 förut och det var på gränsen.
Eller alternativt köpa inslagsmuttrar och skruva i korta travbrodd. Orginalbrodden tror jag blir för klumpig och hög.
Vad som är bäst beror mycket på vilken typ av underlag det handlar om och typ av träning. Skruvdubb har den nackdelen att de inte fungerar då det har kommit ett tager nysnö ovanpå blankis. På övriga underlag fungerar de ok.
Använd ponnyn till daglig ridning för barn skulle jag välja travbrodd på grund av skaderisken om den skulle slinta och gå omkull. Är den mer sällskapsponny eller hobbykörhäst skulle jag gå på best-grip.
 
Sv: Easyboots epic + original broddar

Små dubb behöver man egentligen inte brodda ur. Jag brukar faktiskt till och med skruva fast några korta sådana under sommarbootsen för att få länge livslängd på sulan.
 
Sv: Easyboots epic + original broddar

Vilken modell av best grip har ni beställt? Kollade lite snabbt på hemsidan men kollade aldrig måtten. Verkar ju vara en bättre lösning än studsen som jag tycker slits väldigt fort.
 
Sv: Easyboots epic + original broddar

Är sulorna helt nya fungerar det med 1200, annars är det 1100 som gäller. Har man för långa brodd så blir det en lite upphöjnad innuti bootsen. Glöm inte att köpa verktyg för att kunna skruva ur dem igen. Jag gjorde inte det först men var tvungen att beställa hem ett när jag gasade lite för mycket med borrmaskinen och dubben försvan in i gummit:banghead:. Men de är bra på så vis att man inte behöver vara rädd att det blir några vassa kanter som sticker ut inne i bootsen.
 
Sv: Easyboots epic + original broddar

Oj! Hade missat helt att fler svarat! :)

Tack så mycket, bestämde mig för att införskaffa mindre dubbar/broddar. Som quick stud/best grip, lutar åt det sistnämnda då sambon även ska köpa ett gäng till sina skor. Kom fram till att Lilleman säkert även är för lätt för originalbroddarna, att han kanske inte får ner dom ordentligt i snön/isen när dom är så pass breda i spetsen...

Och precis som ni har sagt här så har jag nu hört från flera att best grip behöver man egentligen inte dubba av. Dom är så pass små:)
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Semester.
Tillbaka
Upp