Effax läderbalsam, hur luktar den nuförtiden?

Plantan

Trådstartare
Hejsan Svejsan! Jag har haft Effax sadelbalsam de senaste 275 åren. Bivax och gott brukar den dofta! Som ett ljuvligt doftljus ungefär. Effax räcker ungefär hur länge som helst, kanske för att jag inte putsar så ofta, men även för att det är en rätt stor burk, och den är väldigt dryg. Nu hade min halvfulla burk som stått och vilat ett tag i ett ganska varmt rum, bestämt sig för att lukta lite skumt. Tänkte att den kanske blivit alldeles för gammal å röten efter att ha stått å svettats i sin ensamhet, bortglömd i en korg. Så jag skickade efter en ny burk med en tant som skulle handla i fina ridsportbutiken. Hem kommer burken, och jag stoppar näsan i den. Lukar ju inte alls särskilt jättegott som jag tyckt förr. Nu är det frågan, har jag fått hem en gammal burk, som kanske stått länge i affären, eller är det min näsa som börjat tramsa på äldre dar!? Kan näsor helt plötsligt tycka att nåt inte alls luktar gott, som den förut tyckte luktade Mums!?
 
Hejsan Svejsan! Jag har haft Effax sadelbalsam de senaste 275 åren. Bivax och gott brukar den dofta! Som ett ljuvligt doftljus ungefär. Effax räcker ungefär hur länge som helst, kanske för att jag inte putsar så ofta, men även för att det är en rätt stor burk, och den är väldigt dryg. Nu hade min halvfulla burk som stått och vilat ett tag i ett ganska varmt rum, bestämt sig för att lukta lite skumt. Tänkte att den kanske blivit alldeles för gammal å röten efter att ha stått å svettats i sin ensamhet, bortglömd i en korg. Så jag skickade efter en ny burk med en tant som skulle handla i fina ridsportbutiken. Hem kommer burken, och jag stoppar näsan i den. Lukar ju inte alls särskilt jättegott som jag tyckt förr. Nu är det frågan, har jag fått hem en gammal burk, som kanske stått länge i affären, eller är det min näsa som börjat tramsa på äldre dar!? Kan näsor helt plötsligt tycka att nåt inte alls luktar gott, som den förut tyckte luktade Mums!?
En typisk fråga Agnes wold -fråga. Jag tänker smak-och -lukt-sinnet hänger ihop. Smaken förändras ju med åren. Småbarn gillar inte sill oftast så jättemycket. Undantag finns säkert men generellt. Så ja, jag tror att luktsinnet förändras. Jag älskade jordgubbar och nu gillar jag jordgubbar.
 
Covid? Jag har fått superskumt smak och luktsinne sista halvåret. Har inte varit sjuk vad jag vet men folk runt om har haft det. Jag känner inte vissa saker alls och andra saker luktar helt fel. Jag sitter ofta och sniffar och frågar maken om han märker doften av si eller så. Och det verkar variera från dag till dag.
 
Kan inte svara för om hur just Effol brukade och numera luktar, men det är ju rätt typiskt att firmor börjar snåla in på riktiga ingredienser.

Har dom samma ingredienslista fortfarande eller har bivaxet fallit bort?
 
Min man hatar doften av Effax. Jag tycker den luktar ganska gott- honungsaktigt men han verkligen avskyr den. När jag använde den fick jag typ smörja alla grejer antingen i stallet eller hemma när han var bortrest och tvätta händerna ordentligt. Bytt till Antares produkter nu som luktar mkt mildare (som en dyr fransk salong typ) och som dessutom är bättre.
 
Jag har gått över från Effax till Veredus Curium läderbalsam. Typ samma innehåll men lite hårdare. Luktar som jag kommer ihåg Effax men lite mildare.
 
Troligtvis en recept justering för att få ned priset.
Väldigt vanligt i alla produkter med flera ingredienser.
Kan även vara att just den honungsaromen har utgått och ersatts med annan arom.
Riktigt bivax doftar väldigt svagt.
Singel produkter som säljs som råvar där minskar man vikt i förp. alt en annan kvalitet.
Inte bara mat utan även kläder och det mesta som säljs.
När man inte blir listad på på kedjorna alt jämför pris med liknande produkt så är man för dyr för att ta in i butik/ E handel.
Så har det alltid varit men senaste åren med EMW mm så har klimatet hårdnat på marknaden.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp