Effektiv ränta

iNHALE

Trådstartare
Kan någon förklara begreppet "effektiv ränta" för en som inte har alla ankor på rad? Fick frågan vad effektiv ränta innebar av en bekant och kom på mig själv med att inte veta, och inte heller förstå förklaringen när jag googlar.

Personen överväger att delbetala ett köp då affären lockar med 12 månaders räntefri delbetalning. När h*n sen läste i det finstilta stod det att varans pris + uppläggningsavgift + aviavgift innebar en effektiv ränta på 10,68%. Är verkligen delbetalningen räntefri på riktigt?

Min förmåga till matematiska uträkningar och öht matematisk förståelse är i princip obefintlig.

Effektiv ränta är vad det kostar mer att delbetala eller låna jämfört med att betala direkt. Så i det här fallet är det inte räntefritt som i utan extra kostnad, utan det kostar 10,68% mer.

I effektiv ränta ska alla avgifter och kostnader för krediten räknas in, oavsett vad man kallar dem. Det förutsätter också att man följer återbetalning till punkt och pricka, ofta brukar de "räntefria" krediterna ha höga dröjsmålsräntor som kan ticka iväg ordentligt.

Aha, så varans pris för sig är räntefritt, det är uppläggningsavgiften + aviavgifterna tillsammans som utgör dessa 10,68% extra på den totala slutsumman man betalat in efter 12 månader (om man följer betalningsplanen)?

• Gilla
Reactions: ptr

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka