Effektivt getstängsel

fejko

Trådstartare
Finns det något effektivt getstängsel? Mina är så små att de kryper rakt igenom maskorna i får stängslet. De är fullvuxna men dvärggetter. Sambon hotar med skilsmässa...
 
2 meter högt gunnebonät, möjligen...

MVH "gjorde mig av med getterna när jag tröttnade"
 
Det är väldigt olika från individ till individ.
Jag har haft getter i ganska många år -allt från afrikanska dvärgisar till Göingegetter.
Jag har eltråd som till hästarna men 5-6 trådar, tätt nertill och stark strömmare. Det har gått väldigt bra efter lite invänjningsperiod.
Tills jag köpte en kastrerad bock förra året :rofl:
Han hade gått med fårnät i kombination med en tråd överst innan han kom till mig. Och inte särskilt högt heller. Så jag tänkte då är han van vid strömtråd så det ska gå bra.
Få se här nu - sen han kom har jag dragit en tråd till, skruvat brädor längst marken, satt en tråd extra högt med distansisolatorer som pekar lite inåt. Säkert nåt mer jag glömt.
Varje gång jag gör en åtgärd där han tar sig ut tar det 2-3 dagar innan han hittar nåt nytt sätt eller ställe :D
Jag har inte gett upp ännu, det senast nu är att han hoppar över även den nya övre tråden med distansisolatorer. Han hoppar något sjukt högt när han vill något.
Som tur är så är det inte för att rymma som han tar sig ut, så han stannar alltid på gården. Ett par gånger har han gått in på granngården men han kommer direkt vi ropar eller om grannen schasar hem honom.
När han sen tröttnat på att vara ute så hoppar helt sonika tillbaka in i hagen och lägger sig.
Vi har så roligt åt honom, han heter samma som grannen så ibland står jag och ropar grannens namn över gården :laugh:
När jag går på promenad med hunden eller nån av shettisarna kommer han flygande direkt och följer med på promenad också.
Ska jag ut på vägarna får jag stänga in honom i stallet för att få honom att stanna. :p
Men som sagt, alla andra getter jag haft har det funkar utmärkt med strömtråd som är tillräckligt tätt och stark ström i :D
 
Fårstängsel med en eltråd i getternas brösthöjd på insidan och en eltråd överst funkar för getägare jag känner. Är getterna pyttesmå kanske hönsnät eller liknande tätare nät fungerar bättre?
 
Jag hade, för många år sedan, två dvärggetter. De stannade ganska länge innanför elstängslet, ända tills de kom på att de inte fick några stötar om de hoppade genom trådarna...
Sålde dem för 10 kr till 4H-gården i närheten...
(jag tog hand om dem från en man som fått den i 40-årspresent)
 

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har nån grav form av IBS eller möjligen IBD (inflammationsvariant), och är under utredning. Det innebär 5-8 vattniga diarréer om...
2
Svar
24
· Visningar
1 293
Hundhälsa Har insett att fästingarna är i allra högsta grad aktiva trots att det är höst nu... Vår 13 veckors valp har flera krypande på sig efter...
Svar
14
· Visningar
1 264
Senast: Roheryn
·
Relationer Jag vet inte vart tråden hör hemma, den spretar mot flera ämnen. Moderator kan flytta den om det blivit helt galet. Jag måste...
2
Svar
28
· Visningar
7 417
Senast: lundsbo
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
9 664
Senast: Voeux
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp