Bukefalos 28 år!

Efter Gladur från stallgården

0iliT

Trådstartare
Hej.
Jag har en valack (f.04) efter Gladur och är väldigt nyfiken på att höra om andra avkommor.
Jag har ridit en helsyster till min häst och även haft en halvbror(e:gladur) i träning hos mig från samma årskull. Har fått en uppfattning men vill höra om hur hans avkommor är i psyket och deras ridbarhet.
Vill mer än gärna se bilder och veta mer om färger på era avkommor eller de hästar efter Gladur som ni ridit.:)
 
Sv: Efter Gladur från stallgården

Hej!
Jag har en del erfarenhet av Gladur avkommor. Har bl.a. tränat en jätte fin unghäst efter honom ett tag, med lagom vilja, riktigt bra aktion, hon var lätt i alla gångarter och väldigt liksidig. En häst som jag blev riktigt glad av att rida.
Avkommorna jag har träffat har varit väldigt lättsamma hästar redan från start, jag tycker att mammornas egenskaper syns tydligt i fölen, fast med Gladurs rörelser. De flesta har varit svarta elr mörkbruna till färgen, men då har stona också varit svarta ;)
Hur är din valack och vilken färg har han? :)
 
Sv: Efter Gladur från stallgården

Hej!
Jag har en del erfarenhet av Gladur avkommor. Har bl.a. tränat en jätte fin unghäst efter honom ett tag, med lagom vilja, riktigt bra aktion, hon var lätt i alla gångarter och väldigt liksidig. En häst som jag blev riktigt glad av att rida.
Avkommorna jag har träffat har varit väldigt lättsamma hästar redan från start, jag tycker att mammornas egenskaper syns tydligt i fölen, fast med Gladurs rörelser. De flesta har varit svarta elr mörkbruna till färgen, men då har stona också varit svarta ;)
Hur är din valack och vilken färg har han? :)


Hej. Sjukt längesedan du skrev men ja. Haha

Spännande, min valack är fux m stjärn. Dock väldigt mörk fux, nästan med svart svans. Nu på sommaren är han nästan chokladbrun med röd/brun man och rödbeun/svart svans väldigt spännande färg han har även lite "guld" och små tigrerade ben(väldigt mysko)
Hans mor är svart som gladur fast m stjärn. Och hans helsyster är riktigt svart utan tecken.

Extremt mycket vilja men lättlärd och ett stort hjärta, ställer massvis med frågor under ridturen som inte alltid är lätta att läsa, trevliga rörelser.
Lätt inriden men seg att töltsätta/ hade väldigt stark trav. Nu är tölten lätt tillgänglig och går att tölta för hand :).
Naturligt trevlig form när han rör sig fritt.

Haft svårt att få fram info om gladur och även svårt att hitta några bild
 
Haha, min 2:a Islandshäst som jag fick när jag var 8 år gammal var efter Gladur.
Ett sto, fux utan tecken med ljus tjock man och svans. Liten, grov, envis men otroligt cool och snäll.
Herregud, haha. Jag ska väl inte säga så jätte mycket eftersom att jag var väldigt liten och oerfaren då men jag minns att vi kämpade och kämpade med att försöka få hennes tölt ren. Den var passtaktig rakt igenom. I övriga gångarter var hon fin. Nedanför ser du en bild på henne. :)

jag__dimmalimm_-07_52120034ddf2b33028223fa5.jpg
 
Hej. Sjukt längesedan du skrev men ja. Haha

Spännande, min valack är fux m stjärn. Dock väldigt mörk fux, nästan med svart svans. Nu på sommaren är han nästan chokladbrun med röd/brun man och rödbeun/svart svans väldigt spännande färg han har även lite "guld" och små tigrerade ben(väldigt mysko)
Hans mor är svart som gladur fast m stjärn. Och hans helsyster är riktigt svart utan tecken.

Extremt mycket vilja men lättlärd och ett stort hjärta, ställer massvis med frågor under ridturen som inte alltid är lätta att läsa, trevliga rörelser.
Lätt inriden men seg att töltsätta/ hade väldigt stark trav. Nu är tölten lätt tillgänglig och går att tölta för hand :).
Naturligt trevlig form när han rör sig fritt.

Haft svårt att få fram info om gladur och även svårt att hitta några bild


Jag har träffat, hanterat och ridit Gladur :-) Jobbade på gården hos den familj som fött upp honom, tillsammans med bla Gestur från Stallgården (framgångsrik med Fredrik Rydström). Gladur är speciell, väldigt hingstig och rätt sur mot andra hingstar som han träffade i stallet, dock kunde han ridas utan problem bredvid ston och andra hästar. Extremt mycket vilja, bedömdes som femåring med 9 för vilja, (som det hette då, motsvarande spirit idag tror jag) och 9 för tölt. Men som sagt väldigt hingstig och lite svår att hålla i bra hull, inte så att det störde men ändå....men underbar mot människor, en liten kelgris och jag tyckte om honom jättemycket. Fantastisk att rida!!

Har även ägt ett sto efter Gladur, mycket flott, men tyvärr tyvärr något av ett måndagsexemplar. Jag var tvungen att ta bort henne november 2012. Hon var femgångare med extremt bra grundgångarter, hon hade utan tvekan kommit långt på tävlingsbanorna om hon hade fått vara frisk....hon var extremt svårfödd vilket var jobbigt. Tränade även ett sto som är halvsyster till Gladur och alltså halvfaster till mitt sto då...också femgångare med mycket bra grundgångarter, blev bedömd och hamnade i vad som då kallades andra klass. De har samma mamma, Gna frá Efri-Bru.

Jag skulle gärna vilja ha en Gladur-avkomma i framtiden igen!

PS. hur göra man nu för att lägga in bilder...var såå länge sen jag skrev här!

Mvh Sara
 
A
Haha, min 2:a Islandshäst som jag fick när jag var 8 år gammal var efter Gladur.
Ett sto, fux utan tecken med ljus tjock man och svans. Liten, grov, envis men otroligt cool och snäll.
Herregud, haha. Jag ska väl inte säga så jätte mycket eftersom att jag var väldigt liten och oerfaren då men jag minns att vi kämpade och kämpade med att försöka få hennes tölt ren. Den var passtaktig rakt igenom. I övriga gångarter var hon fin. Nedanför ser du en bild på henne. :)

jag__dimmalimm_-07_52120034ddf2b33028223fa5.jpg


Ah okej, intressant med "passig", min valack är med 5g men aldrig tidigt passen. Alltid trott och använt han som 4g få de andra gångarterna varit starka men ju äldre han blev och ju mer vi tränade blev han mer och mer som en 5g häst i ridningen. Nu har jag bara ägt honom i 1 år + några månader men red in honom 2008 så känt honom länge.
Hans mor var 5g. Hon fick somna in P ga ålder i våras.

Ja min uppfattning av "gladuravkommor" har med varit att de är coola och "häftiga" vakna och arbetsvilliga även om de kan slå på "latheten" ibland men det gör vi väl alla när det blir lite jobbigt ibland haha!

Tack för svar :). Kul att se halvsyskon till min lille prins :)
 
Jag har träffat, hanterat och ridit Gladur :-) Jobbade på gården hos den familj som fött upp honom, tillsammans med bla Gestur från Stallgården (framgångsrik med Fredrik Rydström). Gladur är speciell, väldigt hingstig och rätt sur mot andra hingstar som han träffade i stallet, dock kunde han ridas utan problem bredvid ston och andra hästar. Extremt mycket vilja, bedömdes som femåring med 9 för vilja, (som det hette då, motsvarande spirit idag tror jag) och 9 för tölt. Men som sagt väldigt hingstig och lite svår att hålla i bra hull, inte så att det störde men ändå....men underbar mot människor, en liten kelgris och jag tyckte om honom jättemycket. Fantastisk att rida!!

Har även ägt ett sto efter Gladur, mycket flott, men tyvärr tyvärr något av ett måndagsexemplar. Jag var tvungen att ta bort henne november 2012. Hon var femgångare med extremt bra grundgångarter, hon hade utan tvekan kommit långt på tävlingsbanorna om hon hade fått vara frisk....hon var extremt svårfödd vilket var jobbigt. Tränade även ett sto som är halvsyster till Gladur och alltså halvfaster till mitt sto då...också femgångare med mycket bra grundgångarter, blev bedömd och hamnade i vad som då kallades andra klass. De har samma mamma, Gna frá Efri-Bru.

Jag skulle gärna vilja ha en Gladur-avkomma i framtiden igen!

PS. hur göra man nu för att lägga in bilder...var såå länge sen jag skrev här!

Mvh Sara

Åh wow, tack för att du tog tiden att skriva :) blev jätte glad när jag läste.
Intressant att höra.
Träffat Fredrik (hade praktik hos honom i Danmark i 3 månader för några år sedan)

Ja jag har hört att gladur varit lite "egen" men mer på hörsägen och aldrig varit i kontakt med någon som känt honom. Skulle så gärna vilja träffa honom. Tror han och min valack är väldigt lika. På olika sett (du kanske förstår vad jag menar)
Min valack är alfa men snäll, nu när hans hagsällskap har varierat mycket på sistone så har han "utvecklat" ett annat beteende men inget till det värre. Han är underbar och lyhörd. Lugn och harmonisk men när man kommer upp i sadeln eller markarbete blir han vaken och försöker sitt bästa, om inte så försöker han för mycket i bland (blir lite ivrig) efter mycket regelbunden träning blir han lite "het" då han vill göra allt samtidigt och så bra som möjligt så det blir lite för mycket men har man bara tålamod så :P .
Har dock inte ägt honom länge men känt honom många år. Dock blivit tränad sen stått, tränad sen stått osv.
Han är en riktig enmans häst, har kastat av de andra som Försökt rida.
Vilket jag aldrig skulle tänka mig då han alltid gjort allt för mig och lyssnat som om jag vore hans allt.
Sen fick jag bevittna det jag trodde var omöjligt, han bockade av en tjej som bara satt upp, han for iväg i tölt och på det mjukaste stället i ridhuset stannade han och bockade tills hon satt på marken :P.

Tack, så kul att läsa om honom, har du några bilder? Du kan få min mail om du vill/kan skicka :).
Vet du vart han tagit vägen nu?

Oj okej, måndags exemplar? Tråkigt att höra :(.

Svårfödd, ajdå nej min valack är extremt lätt född men tror det har lite med hur han är uppvuxen med, men när han är i regelbunden träning håller han hullet perfekt behöver aldrig oroa mig över att han lägger på sig för mycket oavsett årstid men däremot när han står på vila eller dyligt blir han gärna rund. Dock väldigt lätt att få ner i vikt och bygga muskler när man börjar om :).

Okej vad skoj! Underbart när man kan träna eller rida hästar av samma led (om man fatta tycke för en speciell) skulle med vilja ha en till gladur avkomma men kanske ett sto eller då ett halvsyskon till honom.
Kanske i lite större format. Min valack är 1.36 och jag är rätt lång,(och nyss fått barn)

Om du vill berätta ner om gladur så får du gärna göra det :)
Kanske inte finns mycket att tillägga kanske men ja ändå :P

Vet inte heller hur man lägger in, var väldigt länge sedan jag var här inne här med.

Mvh Tili
 
Bilden ska finnas på nätet, sen länkar du till bildadressen som klistras in i rutan med berget i översta raden i svarsrutan
 

Liknande trådar

Gnägg Jag börjar fundera lite lätt på vad min nästa häst ska bli. Jag har varit medryttare som ungdom, ridit på ridskola, jobbat utomlands med...
Svar
10
· Visningar
1 025
Senast: linlar1
·
Hästvård Jo, jag letar efter en till häst (har två här hemma på gården). Nu ska det bli en islänning för mestadels uteritter men vill också träna...
3 4 5
Svar
97
· Visningar
7 735
Senast: Lobelia
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 041
Senast: Stereo
·
Hästhantering Hej! Jag skulle behöva lite tips och råd från er kunniga. Jag har en tvåårig valack som är mer vild än tam och i stort sätt omöjligt...
2 3
Svar
51
· Visningar
6 079
Senast: co-SMAD4
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Optimala foderrutiner?
  • Vilken ras passar mig?
  • Guldfasanerna

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp