Efter stormen – ryttaren ber om ursäkt

Det har stormat rejält kring Penelope Leprévost efter den hårdhänta tillrättavisningen av hennes häst i Göteborg Horse Show. Men nu ber den franska stjärnan om ursäkt. ”Jag är djupt ledsen för att jag överreagerade”, skriver hon bland annat på Facebook. ...
[prbreak][/prbreak]
Källa / Läs mer:
http://www.svt.se/sport/ridsport/efter-ryttaren-ber-om-ursakt/

Håller med Grazing.
Oavsett vad så har hon nog lärt sig en läxa och det räcker nu. Budskapet har nått in och jag tycker att alla kan lätta lite.

Håller med om att det räcker nu, tycker faktiskt det är fruktansvärt med att man kan få löpa gatlopp i sociala medier och mediesajter länge efteråt. Hon har bett om ursäkt, skriver att hon insett att hon gjorde fel och reagerade för kraftigt. Om det inte räcker vad ska hon mer göra? Låt FEI nu utreda i lugn och ro så kan vi se vad de kommer fram till sen.

Jag tycker det var enormt fult gjort av ryttaren och tycker att hon borde få ett gult kort för det. Det var ju liksom inte bara en grej i stunden utan flera "reaktioner" med pauser emellan efter varandra. Så hon borde absolut få nått form av straff tycker jag. Sen går ju många människor till överdrift i sina reaktioner, det har man ju sett är mer regel än undantag vilket är läskigt tycker jag.

Jag tycker det är bra att människor reagerar och visar att sånt här inte är okej.
Ju större reaktioner och konsekvenser sånt här ger desto mer tänker sig , förhoppningsvis, människor för innan de beteer sig såhär. Det är lätt att i efterhand be om ursäkt, det kan alla göra.

Hennes beteende är inte okej någonstans och jag blir förbryllad över att det ska försvaras som ett misstag och en överreaktion som alla kan göra. Hästen beteer väl sig inte dåligt? Den gör väl inget för att jävlas med ryttaren? Vad jag kan se så snubblar hästen och hur man överhuvudtaget kan reagera med ilska över en sån sak är för mig en gåta.

Å andra sidan är jag ingen hästmänniska och tur är väl det om detta är en normal reaktion i ett sådant läge. :confused:

Men allt händer ju för sent. Ingen verkade ju reagera på framridningen där hon dels bestraffade hästen precis efter att den snubblat och sedan vid ytterligare ett tillfälle. Utredningar och ursäkter kommer flera dagar efter. Hon kom åtta i finalen med en hel del pengar och poäng i belöning, klart hon kan be om ursäkt nu. Men eftersom ingen reagerade där och då så blir ju signalen till de som inte är så insatta och följer med i sporten att det är helt ok att bete sig på det här viset. Och framförallt alla de yngre som var på plats och såg detta får ju definitivt signalen att så här beter sig en världsstjärna och det är helt ok :(

Senast ändrad:
Stewarden rapporterade ju iaf. Mycket rapporteras nog inte ens. Känner att jag måste läsa på lite om det där. Tycker det är jobbigt att stå o titta på framridningen o inte veta vad man kan göra som publik om man tycker någon beter sig illa. Jag har kontakat en steward i Falsterbo en gång men det kändes som en helt hästovan ung kille o han hade ingen aning om vad han skulle göra/vart han skulle skicka mig vidare.

Om stewards består av unga oerfarna till och med icke hästkunniga människor så är det helt fel upplagt kan jag tycka. En steward måste ha erfarenhet och pondus nog att kunna säga ifrån även om det är en berömd person som beter sig illa. För även om det handlar om proffs så bör tillsägelse och kanske även straff komma omedelbart. Framförallt för att visa för omgivningen att detta inte är ok

Stewarden rapporterade ju iaf. Mycket rapporteras nog inte ens. Känner att jag måste läsa på lite om det där. Tycker det är jobbigt att stå o titta på framridningen o inte veta vad man kan göra som publik om man tycker någon beter sig illa. Jag har kontakat en steward i Falsterbo en gång men det kändes som en helt hästovan ung kille o han hade ingen aning om vad han skulle göra/vart han skulle skicka mig vidare.

Det var nog ingen FEI steward då, det krävs utbildning för det.

Angående GBG så tror jag allt är en efterhandskonstruktion, tror inte ett dugg på att stewarden sa till eller rapporterade faktiskt, inte förrän det blev ett sådant rabalder om det på sociala medier.

@Snowball och @fio

Så kan det ju varit! Jag vet inte alls vad det finns för regler utan tittade mig bara omkring efter någon som såg funktionärig ut o det var den enda jag hittade vid tillfället. Det var vid hoppningens framridning men ingen framhoppning. En som satt o galopperade sin häst med nosen i bringan i skitlång tid (hade koll på klockan).

Men som sagt några år sedan. Dock efter allt HF rabalder så jag räknade kallt med att man hade bra koll numera men det hade de inte vid det tillfället iaf.

Liknande trådar

• Artikel Artikel
Hästnyheter Det stora målet för de svenska ryttarna har varit Göteborg Horse Show och Young Rider-finalen i Scandinavium. Men i Göteborg blev de...
Svar
0
· Visningar
430
Senast: Gunnar
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den amerikanska ryttare som filmades när hon sparkade mot sin häst efter att ha trillat av på en tävling ber nu om ursäkt offentligt...
Svar
10
· Visningar
1 493
Senast: MissFideli
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Den svenska dressyreliten kommer till Scandinavium och Göteborg Horse Show och ska försöka utmana världsstjärnor som Isabell Werth. –...
Svar
0
· Visningar
414
·
  • Artikel Artikel
Hästnyheter Ryttarstjärnan Pénélope Leprévost har fått en massiv kritikstorm över sig och upprört många efter hur hon behandlade sin häst under...
Svar
0
· Visningar
364
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Senast tagna bilden XVI
  • Oseriös avel 2023
  • Uppdateringstråd 31