Egen burkmat-hållbarhet??

Flyttfogel

Trådstartare
Jag lagar all bäbismat själv, helt enkelt för jag tycker det är skoj med matlagning o smaker :) Har alltid fryst in i istärningsbitar o tagit upp vid behov, men funderar på att konservera på burk istället. Vet nån hur lång hållbarhet maten får när man gör det själv? Det blir ju vakum när jag häller varm puréad mat i kokade/steriliserade o varma glasburkar o vrider på locket, borde det inte hålla sej ett tag då? Nån vecka? Vet nån?

Sv: Egen burkmat-hållbarhet??

glasburkar i frysen? har jag aldrig provat!
Har fryst in i plastburkar o istärningsbitar men är så himla dålig på att komma ihåg och ta ut för att tina och när det då är dags för lunch tar det sån jäklarns tid att fixa maten... då är det ju himla smidigt med burk tänkte jag.. :D (har ingen micro o är inte i behov av nån micro annat än för just detta ändamål då...)
Jag har bara köpt enstaka matburkar på affärn, (plommonpuré äter den lilla för magens skull så därför har jag nu en massa glasburkar) och på barnmaten står det ju "innehåller inga konstgjorda ämnen, inget salt, inget socker, inga konserveringsmedel" mm, hur kan den maten ha så lång hållbarhet?

jag kan inte svara på mer än att ja det funkar att frysa glasburkarna. Jag har gjort det ett halvår nu och inget har hänt, även att jag också var skeptisk först:p

Min mamma brukar värmekonservera sylt, marmelader etc. Det brukar hålla LÄÄÄNGE. Såg att du gjorde något liknande.

Mamma ställer tomma rena burkar i ugnen på typ 100 grader i några minuter. Sen fyller hon dom med innehåll, på med lock och in i ugnen igen. Kan ta reda på mer exakt hur hon gör om du är intresserad?!

ja kolla gärna med henne hur hon gör!
Jag gjorde 4 burkar igår på försök :) har gjort sylt o sånt innan men då är det ju en massa socker i, kanske inte blir lika lång hållbarhet med socker-och saltfri barnmat?

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka