EHV-1 i närheten, hur hade du resonerat?

Tycker inte det är jämförbart att åka på träning med att klämma in hundra hästar i tältstallar på en anläggning där en allvarlig luftburen smitta finns. Jag har inga problem med att åka på träningar eller tävlingar där hästar är friska, men jag åker självklart inte på träning (eller tävling, framförallt inte meeting) till en anläggning där hästarna har feber vilket är vad som har hänt här. Något jävla eget ansvar får man ju faktiskt ta som hästägare.


En pratar om att hen inte vill tävla i grannstallet som hen kan rida till
En pratar om att stå i tältstall SOM INGEN HÄST stått i innan tävlingen som dessutom RENGÖRS mellan varje tävling (Definitivt på alla travbanor med 100% säkerhet)
Hur kan ni tycka att de är fel ?

Mantorp GJORDE fel, de skulle varnat redan vid dödsfallet. Det säger jag inget om !!!

Men skulle inte för det avstå att tävla i området. (Mantorp har ju ingenting i närheten) Travfolk har enligt mitt tycke (i vanliga fall) större koll på säkerhet kring sjukdomar än vilken svensson ridhästanläggning som helst.
Och med tanke på Flyinges storlek ser jag återigen inge konstigt med tävlingar där om de säger de kan klara säkerheten.
Vilka vet bäst ? Veterinärer eller "vi på ett forum" ? Hade lätt tävlat på Flyinge om de säger de ska ha sina tävlingar.
 
En pratar om att hen inte vill tävla i grannstallet som hen kan rida till
En pratar om att stå i tältstall SOM INGEN HÄST stått i innan tävlingen som dessutom RENGÖRS mellan varje tävling (Definitivt på alla travbanor med 100% säkerhet)
Hur kan ni tycka att de är fel ?

Mantorp GJORDE fel, de skulle varnat redan vid dödsfallet. Det säger jag inget om !!!

Men skulle inte för det avstå att tävla i området. (Mantorp har ju ingenting i närheten) Travfolk har enligt mitt tycke (i vanliga fall) större koll på säkerhet kring sjukdomar än vilken svensson ridhästanläggning som helst.
Och med tanke på Flyinges storlek ser jag återigen inge konstigt med tävlingar där om de säger de kan klara säkerheten.
Vilka vet bäst ? Veterinärer eller "vi på ett forum" ? Hade lätt tävlat på Flyinge om de säger de ska ha sina tävlingar.
Och ändå behövde en klubb ställa in just på grund av feber på en häst i grannstallet, det var alltså även efter diskussioner med ridsportförbundet. Jag hade inte tävlat på flyinge. Jag anser heller inte att smittan inte kan spridas i ett tältstall om den går i omgivningen, det hände ju i Spanien förra året med dödsfall som följd. Tältstall är oftast tryckande heta och hästar som kanske inte nosar på varandra men är väldigt nära varandra, gångarna är ju inte bredare än ett par meter. Tycker det är ganska klokt att man som hästägare tar sitt ansvar också.
 
V
En pratar om att hen inte vill tävla i grannstallet som hen kan rida till
En pratar om att stå i tältstall SOM INGEN HÄST stått i innan tävlingen som dessutom RENGÖRS mellan varje tävling (Definitivt på alla travbanor med 100% säkerhet)
Hur kan ni tycka att de är fel ?

Mantorp GJORDE fel, de skulle varnat redan vid dödsfallet. Det säger jag inget om !!!

Men skulle inte för det avstå att tävla i området. (Mantorp har ju ingenting i närheten) Travfolk har enligt mitt tycke (i vanliga fall) större koll på säkerhet kring sjukdomar än vilken svensson ridhästanläggning som helst.
Och med tanke på Flyinges storlek ser jag återigen inge konstigt med tävlingar där om de säger de kan klara säkerheten.
Vilka vet bäst ? Veterinärer eller "vi på ett forum" ? Hade lätt tävlat på Flyinge om de säger de ska ha sina tävlingar.
Eller varför inte bara skita i att tävla tills smittoläget lugnat sig? Hur viktigt kan det vara, liksom...
 
V

Eller varför inte bara skita i att tävla tills smittoläget lugnat sig? Hur viktigt kan det vara, liksom...

Ja hur viktigt kan det va ?
Det trodde jag framgick av mitt inlägg, men tydligen inte, så svaret är JA det är viktigt att få tävla.
Alla äger inte häst för att pussa på mulen och "hänga" och köra klickerträning.
 
Ja hur viktigt kan det va ?
Det trodde jag framgick av mitt inlägg, men tydligen inte, så svaret är JA det är viktigt att få tävla.
Alla äger inte häst för att pussa på mulen och "hänga" och köra klickerträning.

Fast även vi som tävlar kan göra annat än att tävla. Vi tävlar inte varje dag hästen rids/motioneras. Att spendera 3v 'hemma' med fokus på träning eller återhämtning är inte samma som att bara pussa på mulen.
 
Fast även vi som tävlar kan göra annat än att tävla. Vi tävlar inte varje dag hästen rids/motioneras. Att spendera 3v 'hemma' med fokus på träning eller återhämtning är inte samma som att bara pussa på mulen.

Så det är helt obegripligt för er att man väljer att tävla då det "kan finnas smitta i området" ?
Välkommen till Stockholmsområdet som typ (när jag tävlade iaf) alltid hade något stall med smitta.
Så nej hade jag gått på "det finns smitta i Uppland och Sörmland" så hade jag typ tävlat 2 ggr om året.
OM jag kom med på de tävlingarna...
 
Så det är helt obegripligt för er att man väljer att tävla då det "kan finnas smitta i området" ?
Välkommen till Stockholmsområdet som typ (när jag tävlade iaf) alltid hade något stall med smitta.
Så nej hade jag gått på "det finns smitta i Uppland och Sörmland" så hade jag typ tävlat 2 ggr om året.
OM jag kom med på de tävlingarna...
Fast i detta fallet handlar det ju om att det arrangerats stora tävlingar på en anläggning som då troligen haft en väldigt allvarlig, luftburen smitta. En väldig skillnad mot när ett stall har en smitta och karantän sköts ordentligt…
 
Så det är helt obegripligt för er att man väljer att tävla då det "kan finnas smitta i området" ?Nej,
Välkommen till Stockholmsområdet som typ (när jag tävlade iaf) alltid hade något stall med smitta.
Så nej hade jag gått på "det finns smitta i Uppland och Sörmland" så hade jag typ tävlat 2 ggr om året.
OM jag kom med på de tävlingarna...
Nej, det är inte obegripligt. Det är sannolikt mycket värre att åka och tävla någon helt annanstans tillsammans med de ekipage som tävlade på mantorp, än att åka och tävla "i området". Min dotter, som rider islandshäst, ska tävla i Linköping i helgen och vi är inte oroliga eftersom "vår värld" är så separerad från storhäst- och ponnyvärlden. Vi har i väldigt stor utsträckning egna anläggningar, separata meetings osv. så jag bedömer risken som väldigt liten (men aldrig noll).

Den våren då det var mycket tal om EHV-1 och något stall drabbades med många sjuka hästar, valde vi dock att avstå från tävling på Helsingborgs ridklubb just för att den anläggningen skulle innebära "blandning" av hästar från alla disciplinen och det kändes som för många potentiella smittytor.

Så jag tycker inte det är svart eller vitt, utan man får avgöra från fall till fall, både som hästägare/ryttare och som arrangör.

Jag skulle ju också, som jag sagt tidigare i tråden, skilja på smitta och smitta. Även om man aldrig vill att ens häst ska bli sjuk så är det ju liksom skillnad på EHV-1 och EHV-4 till exempel.
 
Fast i detta fallet handlar det ju om att det arrangerats stora tävlingar på en anläggning som då troligen haft en väldigt allvarlig, luftburen smitta. En väldig skillnad mot när ett stall har en smitta och karantän sköts ordentligt…

Ja och jag sa att MANTORP skötte inte det snyggt, kan ni inte läsa? Och de som tävlade där gjorde det i god tro så de kan ju inte gjort annat. Men jag skulle ÄNDÅ ha tävlat i området (östergötland) även efter att nu veta att det finns EHV-1 på Mantorp och skulle fortfarande tävlat på Flyinge som var uppe i tråden då det "enbart" handlar om EHV-4 med avspärrningar.
 
Ja och jag sa att MANTORP skötte inte det snyggt, kan ni inte läsa? Och de som tävlade där gjorde det i god tro så de kan ju inte gjort annat. Men jag skulle ÄNDÅ ha tävlat i området (östergötland) även efter att nu veta att det finns EHV-1 på Mantorp och skulle fortfarande tävlat på Flyinge som var uppe i tråden då det "enbart" handlar om EHV-4 med avspärrningar.
Jag är väldigt läskunnig, och tycker att du är onödigt otrevlig. Och för att klargöra kan jag ju svara på ditt tidigare inlägg igen:
Så det är helt obegripligt för er att man väljer att tävla då det "kan finnas smitta i området" ?
Välkommen till Stockholmsområdet som typ (när jag tävlade iaf) alltid hade något stall med smitta.
Så nej hade jag gått på "det finns smitta i Uppland och Sörmland" så hade jag typ tävlat 2 ggr om året.
OM jag kom med på de tävlingarna...
Ja, för flera av oss verkar det helt obegripligt att tävla i området när smittan har skötts på det här viset - inte i vanliga fall när karantän sköts som det ska. Men alla får ju ha sin åsikt, så länge man utrycker den på ett trevligt sätt.
 
Ja hur viktigt kan det va ?
Det trodde jag framgick av mitt inlägg, men tydligen inte, så svaret är JA det är viktigt att få tävla.
Alla äger inte häst för att pussa på mulen och "hänga" och köra klickerträning.
Det är jag väl medveten om, men att avstå under en period när smittoläget är kritiskt borde väl vara ganska smart oavsett om man vill tävla eller gulla med hästen eller både/och? Att sprida smitta tjänar ingen på oavsett vad man vill ha sin häst till.
 
Mantorps travet vet ju inte när det kommer kunna öppna för tävlingar igen. Deras V75 dag flyttades ju till Sundbyholm istället. Lite dålig smak i munnen då vi nyligen haft en travbana som drabbades av kvarka som man ändå körde tävlingar på innan man valde att isolera strax efter. Ja det visste om att de fanns sjuka hästar på området innan tävlingarna genomfördes.
 
Mantorps travet vet ju inte när det kommer kunna öppna för tävlingar igen. Deras V75 dag flyttades ju till Sundbyholm istället. Lite dålig smak i munnen då vi nyligen haft en travbana som drabbades av kvarka som man ändå körde tävlingar på innan man valde att isolera strax efter. Ja det visste om att de fanns sjuka hästar på området innan tävlingarna genomfördes.
Vet du hur läget är nu, har fler hästar blivit sjuka på Mantorp?
 
Vet du hur läget är nu, har fler hästar blivit sjuka på Mantorp?
Vad jag har hört så har inga hästar på mantorp blivit sjuka, men det var en person som kommenterade på ett FB-inlägg och skrev att en häst som varit på hopptävlingarna fått symptom. Vet dock inte mer än så.
 
Vad jag har hört så har inga hästar på mantorp blivit sjuka, men det var en person som kommenterade på ett FB-inlägg och skrev att en häst som varit på hopptävlingarna fått symptom. Vet dock inte mer än så.
Bara det är ju smått skandal, faktiskt. Att man genomfört hopptävlingarna när man VET att det finns sjuka hästar i en så allvarlig sjukdom som EHV-1.
 
Nja, den är väl bara 1-7 dagar?
Läste på SVA, du har rätt! Däremot kan viruset ligga latent i kroppen (som de flesta herpesvirus) och utlösas av stress och andra sjukdomar, det var nog det jag for efter :)

Och så rekommenderar man väl isolering i åtminstone 3-4 veckor efter att sista hästen blivit frisk.
 

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp