EHV-1 Virusabort

lundsbo

Trådstartare
Vi har åtminstone två stall med virusabort i stan. Det är ju ingen ovanlig smitta men det måste ändå vara ovanligt med så allvarliga konsekvenser!
Citat från NT:
"Fem hästar i stallet, där två hästar avlivats, fick symptom som feber, vinglig gång och förlamning.
– Förloppet för de två hästarna var mycket snabbt och det är den ovanliga formen av herpesviruset, den centralnervösa formen, som gett sig till känna. Det är olyckligt att det det gick så långt. "

Nu är ännu ett stall i närheten smittat utan att de fastställt smittvägen.
Veterinärkliniken ligger i närheten och blev tidigt inringda då en häst lagt sig och inte kom upp. Det funderades runt kolik men hästen försämrades snabbt och hästen blev så dålig så West Nile Fever kom på tal, men proverna påvistade EHV-1.

Kan säga att det är skönt att inte ha dräktiga ston i år men jag kommer ändå hålla mig på min kant...

http://nt.se/nyheter/norrkoping/stall-isoleras-efter-att-hastar-fatt-avlivas-om4382024.aspx
http://nt.se/nyheter/norrkoping/annu-ett-stall-drabbat-av-viruset-om4383912.aspx
 
Jag har ju en som haft det och faktiskt överlevt. Homeopatisk conium blev räddningen. Det räddade även massa hästar i Jordanien den gången de hade en epidemi i kungliga stallet. Conium maculatum potens D30 och uppåt. Stegrande potens har fungerat bäst.

Ni som känner för att kritisera homeopati kan skippa det i den här tråden tack, jag är inte intresserad av att försöka överbevisa eller argumentera med skeptiker. Jag berättar enbart för att de som har drabbade hästar eller hästar i drabbade stall kan ge det en chans om de tycker att det är värt ett försök. Finns inget att förlora eftersom medicinen inte har biverkningar, kostar nästan ingenting och det finns ingen annan behandling. Traditionella veterinärer kan inte göra något för hästarna utöver understödjande behandling med vätska, smärtlindring etc och avlivning när hästen till slut blir förlamad. Stora doser intravenöst c-vitamin kan möjligtvis hjälpa men det var åtminstone inte tillgänglig i Sverige när min blev sjuk. Homeopatisk conium produceras av svenska dcg och brukar inte vara svår att få tag på.

Obs!! Måste absolut inte ges i ren form, då den är mycket giftig! Den är endast trygg i homeopatisk form!
 
Vet du om en smittad häst kan smitta andra hästar med både förkylningsvarianten och neurologiska varianten? Ytterligare en häst i annat stall är nu provtagen. Denna har feber. Förhoppningsvis är det inte EHV1 för i så fall är det obehagligt nära oss och på vår sida stan.
Jag har funderat på att vaccinera men det verkar inte finnas så mycket evidens på att det hjälper mot den neurologiska varianten.
 
Vet du om en smittad häst kan smitta andra hästar med både förkylningsvarianten och neurologiska varianten? Ytterligare en häst i annat stall är nu provtagen. Denna har feber. Förhoppningsvis är det inte EHV1 för i så fall är det obehagligt nära oss och på vår sida stan.
Jag har funderat på att vaccinera men det verkar inte finnas så mycket evidens på att det hjälper mot den neurologiska varianten.
Vaccinerar man annat än dräktiga ston? Var det inte bekräftat att den provtagna hästen hade ehv men flyttats till karantänstall?
 
Vaccinerar man annat än dräktiga ston? Var det inte bekräftat att den provtagna hästen hade ehv men flyttats till karantänstall?
EHV-1 bekräftat i två stall. Ny provtagning på häst i annat stall igår.

Javisst går det att vaccinera andra hästar än dräktiga ston, men man behöver göra det ofta för skyddet är kortvarigt och inte 100%igt vad jag förstått. Frågan är om en häst med neurologiska symptom kan smitta en anna häst och den får förkylningsvarianten?
 
EHV-1 bekräftat i två stall. Ny provtagning på häst i annat stall igår.

Javisst går det att vaccinera andra hästar än dräktiga ston, men man behöver göra det ofta för skyddet är kortvarigt och inte 100%igt vad jag förstått. Frågan är om en häst med neurologiska symptom kan smitta en anna häst och den får förkylningsvarianten?
Jag kollade igår, bekräftat utanför linköping men hästen är flyttad till annat stall, vi pratade nog om olika stall. Har du läst om virusabort på sva? Jag tolkade det som att sjukdomen kan visa sig med lite olika symptom dvs vissa får feber, andra blir mer medtagna och får neurosymptom också
 
Tycker det är väldigt vilseledande av SVA att omtala det som virusabort när det gäller den neurologiska varianten. Den brukar omtalas som neurological EHV-1 eller EHM, Equine Herpesvirus Myeloencephalopathy.
Vaccinet har inte visat sig ha effekt mot den neurologiska varianten. Den är ett annat strain så att säga, D752. Den som orsakar abort och luftvägsinfektion kallas N752.

Det är extremt smittsamt, människor kan bära med sig smittan på utrustning, skor och kläder.
Hästar kan dessutom vara tysta bärare i åratal och plötsligt kan viruset reaktiveras vid stress. Därför kan det i princip dyka upp var som helst utan att det går att identifiera en smittkedja. Min blev sjuk i samband med en flytt. De kan endast smitta andra hästar nar viruset är aktivt/när de är sjuka.
 
Detta skriver Mälaren på sin FB sida idag;
VIKTIG INFORMATION KRING EHV1 / HERPESVIRUS! DELA GÄRNA!

Utbrott av virusabort/neurologisk form av hästens herpesvirus rapporterat i Östergötland:

I två stall i Norrköping har man haft hästar som har testat positivt för herpesvirus. Feber och neurologiska symptom har rapporterats, och två hästar har avlivats. Mer testning behövs, men om det är som det förefaller, att herpesviruset ligger bakom utbrottet, är det första gången som den neurologiska formen smittar mellan hästar i Sverige. Tidigare har vi endast haft enstaka fall rapporterade, och aldrig har man sett flera hästar i samma stall som drabbats. Detta har däremot varit ett vanligt scenario i utlandet.
Mer information om sjukdomen kommer att komma upp på vår facebooksida och på Veterinärbloggen Sweden International Horse Show inom kort.
____________________________________
De har ju numera klinik här nere.
3 ridskolor har nu stängt för hästar in och ut.
Jag har plan på att vaccinera men då det inte verkar hjälpa mot den neurologiska varianten känns det inte som någon större idé.
 
Jag kollade igår, bekräftat utanför linköping men hästen är flyttad till annat stall, vi pratade nog om olika stall. Har du läst om virusabort på sva? Jag tolkade det som att sjukdomen kan visa sig med lite olika symptom dvs vissa får feber, andra blir mer medtagna och får neurosymptom också
Länkarna i mitt första inlägg hänvisar till Norrköping där 2 hästar avlivats pga EHV-1 och ja, jag vet vad SVA skriver. Deras information svarade dock inte på mina frågor och därför skrev jag här och hade tur då det fanns kunskap här på forumet.
 
@lundsbo ingen av stallen med konstaterad smitta är ju belägna i själva Norrköping, men däremot i närheten, och det är travstall bägge två. Sen har väl ett stall i Linköpingstrakten även en häst som testats positiv i dagarna.
Jag har min häst uppstallad hos min tränare. Vi stängde stallet igår för in och uttrafik av hästar då så många andra anläggningar också gjort det, och det kommer vara stängt tills det finns mer information om smittläget/om några fler fall upptäcks. Det känns bra som försiktighetsåtgärd.
 
@lundsbo ingen av stallen med konstaterad smitta är ju belägna i själva Norrköping, men däremot i närheten, och det är travstall bägge två. Sen har väl ett stall i Linköpingstrakten även en häst som testats positiv i dagarna.
Jag har min häst uppstallad hos min tränare. Vi stängde stallet igår för in och uttrafik av hästar då så många andra anläggningar också gjort det, och det kommer vara stängt tills det finns mer information om smittläget/om några fler fall upptäcks. Det känns bra som försiktighetsåtgärd.
Jo, jag vet vilka stall det rör sig om och vilket som provtogs i måndags (var negativt på EHV-1). Mitt stall är inte heller beläget i själva Norrköping...
 
Vet du om en smittad häst kan smitta andra hästar med både förkylningsvarianten och neurologiska varianten? Ytterligare en häst i annat stall är nu provtagen. Denna har feber. Förhoppningsvis är det inte EHV1 för i så fall är det obehagligt nära oss och på vår sida stan.
Jag har funderat på att vaccinera men det verkar inte finnas så mycket evidens på att det hjälper mot den neurologiska varianten.

Jag hade ett fullblodssto som fick den neurologiska varianten. Alla hästar i stallet fick feber och vinglighet men för henne blev det värst. Hon kom inte upp och slutade sitt liv där.
 

Liknande trådar

Avel Ni med dräktiga ston och också har andra hästar ni tränar och tävlar med. Hur gör ni nu? I min stad hade man två hästar på en större...
Svar
9
· Visningar
1 104
  • Artikel
Hästnyheter Provsvaren visar att en travhäst, i ett stall i närheten av det stall där två travhästar avlivats, drabbats av den central nervösa...
Svar
0
· Visningar
391
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter I november blev två hästar i Norrköping så sjuka av EHV-1, mer känt som virusabort, att de avlivades. Nu misstänks ett nytt fall av...
Svar
0
· Visningar
857
Senast: Gunnar
·
  • Artikel
Hästnyheter Tre stall i Östergötlands län har isolerats sedan flera hästar har fått den neurologiska formen av virusabort, EHV-1. Det är ovanligt...
Svar
0
· Visningar
356
Senast: Gunnar
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp