Ekonomi - Studerande och hästägare???

MiniLi

Trådstartare
Ska börja plugga till hösten och står i valet och kvalet angående hur man ska göra med hästen.
Ni som pluggar och har egen häst - hur får ni ekonomin att gå ihop?
Tar ni extra studielån för att ha råd med hästen eller har ni snälla föräldrar som hjälper till?
Det känns som att fullt studielån knappt räcker till även om man inte skulle ha häst... :confused:
Ska man tänka praktiskt eller får man tänka med hjärtat?

Sv: Ekonomi - Studerande och hästägare???

Ska börja plugga till hösten och står i valet och kvalet angående hur man ska göra med hästen.
Ni som pluggar och har egen häst - hur får ni ekonomin att gå ihop?
Tar ni extra studielån för att ha råd med hästen eller har ni snälla föräldrar som hjälper till?
Det känns som att fullt studielån knappt räcker till även om man inte skulle ha häst... :confused:
Ska man tänka praktiskt eller får man tänka med hjärtat?

Jag betalar mina hästar själv och är 17 år och lever på studiebidrag på 1050 kr som går direkt till hästarna, sen har jag en fond som jag lånar pengar ur under året om det behövs vilket det oftast gör som jag sedan betalar tillbaka på somrarna när jag jobbar.

Jag skulle försöka få ihop pengarna på annat sätt till hästen utan att behöva ta studielån... men det är väl upp till var och en... försök att hitta ett superbra sommarjobb och spara pengar där...

Sen har ja det ju ganska billigt ime att ja har eget stall och så, klart att det blir dyrare att ha hästen inackorderad om det är det du ska ha isånafall.

Jag skulle inte ha minsta problem att klara mig på studiebidrag + lån om jag inte hade häst!

Jag får 7364 kr/mån, har hyra + stallhyra på sammanlagt 5100 kr/mån + bensin till och från stallet 6-700 kr/mån. Resten går till mat och kurslitteratur, klarar mig på det så länge inga oförutsedda utgifter tillkommer (skulle det göra det har jag både underbara föräldrar och pojkvän som räddar mig :love: ).

Man får ju prioritera, jag köper inte mycket kläder, är inte ute på krogen på helgerna, äter billig mat, cyklar till skolan (även till stallet när vädret tillåter, fast det är 1,2 mil enkel väg) etc. Så man kan väl säga att jag tänkte med hjärtat, skulle aldrig kunna tänka mig att lämna min treåring hemma i fyra-fem år och missa hela hans utbildning (har haft honom sedan han föddes).

Jag började plugga samtidigt som jag flyttade hemifrån och skaffade mig min första häst. Det är 8 år sedan nu. Mina föräldrar tyckte jag var galen som inte bodde kvar hemma några år till men jag ville verkligen flytta hemifrån. Inte för att jag vantrivdes hemma men jag var 21 år och längtade ut. Jag klarade det ekonomiskt pga jag hade en billig stallplats. kallhyra 200 mån. Sedan hjälptes vi åt i stallet med ut, in släpp och fodringar. Mat köpte vi in själva och spån hämtade vi själva. Jag hade billig bil och köpte inte mycket nöjen till mig själv. Liten billig etta hade jag också. Hade sommarjobb på sommaren. Så det gick men det var inte fett. Fast jag kan tycka att det var en bra erfarenhet att kunna klara sig med lite pengar.

när jag jobbade förut så klarade jag min ekonomi själv.... bil o häst o hyra o mat....
sen 2 år tillbax pluggar jag...
har inte studielån utan lever på bidraget... 2.500 /mån...
men mor betalar hästen.... (dvs. ca 10.000 kr /mån)

Det går! Hoppas jag! Jag har billig hyra (1650 kr/mån), 100 kr/mån till mobilen och en elräkning då och då, inget annat. Betalar runt 2000 i månaden för pållen, lånar lite pengar av mig själv (sommarjobbar ihop drygt 20 000 på somrarna) och så skjuter mamma till lite samt att pappa betalat försäkringen (4000/år).

Det beror ju lite på var du ska plugga. Men jag har pluggat i Linköping och haft häst i snart 6 år. Det går men kan vara kämpigt ibland, särskilt om hästen blir krasslig (då är det bra att ha snälla föräldrar eller sparade pengar).

Jag jobbar lite extra inom vården men hade jag bott riktigt billigt så hade jag nog kunnat klara mig ändå. Nu bor jag själv i egen lägenhet och det blir ju alltid lite dyrare än att bo i korridor eller dela lägenhet med någon.

Det går jättebra om man prioriterar bort vissa saker, och har en backup i form av föräldar/pojkvän, som KAN ställa upp och låna ut pengar om det händer något.

Jag har två hästar, hyra på ca 2500 inkl el, bensin för kanske 1300/månad, och bil. Jag lever som en fattiglapp, men det märks ju inte när amn är med hästarna!:love:

Det märks att det börjar närma sig studenttider när alla trådar om framtidsplaner och plugga och ha häst ploppar upp :D

Jag ska köpa egen häst snart förhoppningsvis och jag får betala allt själv, inköp och drift, om man nu säger så, alltså foder, stallplats mm. Allt. Jag måste ha helgjobb och ev. jobba ngn eftermiddag i veckan plus studiebidrag, men det är d ju värt, kan dock bli lite kämpigt ibland eftersom jg går på en så kallad "elitlinje" (fult namn) i matte med folk från hela Sveriga, så tempot e ju, låt oss säga, relativt högt :d Får se hur det kommer funka i värsta fall hoppar jag av gymnasielinjen och börjar på en vanlig nv eller ngt för att få mer tid :)

Hur mycket kostar era hästar i drift, skulle vara bra att se, foderkostnader, stallplats, försäkringar, vetrinärkostnader, avmaskningar och vaccinationer, hovslagare, ja you name it. :bump:

Tacksam för svar // Micke

Det är väldigt svårt att säga hur mycket det kostar att ha häst. det bästa är nog att kolal med folk i ett stall nära sig, för jag tycker att stallplats samt hovslagare och försäkring är det som verkar variera mest. Mina hästar kostar nog ca 1000 kr/styck per månad, men då har jag gratis stallplats. Betalar också bara 500 per skoning. Så omöjligt att säga, utan kolla med folk och ring försäkringbolag för att se ungefär vad det kan landa på.

Man skaffar en sambo som tjänar bra... :angel: Nä, men jag har både fullt bidrag & fullt lån + att jag jobbar x-tra och sedan så finns sambo och föräldrar som är snälla att stötta mej om det behövs...man får ju tänka på att hästarna kan bli sjuka och då kostar det mycket, som denna månaden har jag fått punga ut ca 4000:- (i bla veterinärvård) x-tra utöver vad jag brukar lägga på hästarna i månaden i vanliga fall...inte mycket över denna månaden...men jag klarar det ändå!!

Så visst är det tufft att ha häst & plugga, men jag skulle aldrig kunna lämna ifrån mej hästarna.... Det är svårt att råda till andra....men man får fundera och räkna på hur mycket man kan lägga per månad och om det händer något om du kan få stöd från föräldrar eller annat osv...hoppas att det löser sej...

Jag är också i valet och kvalet! Började plugga i höstas och har hela tiden haft planer på att ta upp min gamla medryttarhäst. Först va problemet att hitta en vettig stallplats men nu när jag äntligen hittat ett bra ställe oroar jag mig för ekonomin istället. Jag har räknat på det tusentals gånger och det skulle nog funka men då med nöd och näppe. Vill inte böhöva känna att hästens bästa får gå i andra hand pga pengabrist. Min pojkvän skulle ju såklart hjälpa till om det krisade men jag vill inte kräva det äv honom, han har ju fler hobbies än att slänga pengar på mig så att säga...
Men jag är även säker på att mina studieresultat skulle bli bättre med en häst även hur paradoxalt det låter. Nu sitter jag bara å stirrar in i väggen på min lediga tid och blir grinig av all tristess. Är ju van att alltid ha fullt upp. Jag behöver komma ut och tänka på något helt annat än studier!
Så hur gör man när studiemedlet är alldeles för lågt?:crazy:

nej det är ekonmiskt omöjligt utan extra jobb eller hjälp med pengar från annat håll...det är bara att räkna så ser man att det inte går

hur kan du klara mer än en häst 1050:- mån??

Hon tog ju pengar ur någon fond också... Men jag håller med om att det låter osannolikt. Fast har man billig (gratis?) stallplats, lättfödda hästar och inte tränar/tävlar kanske det går?

nej det är ekonmiskt omöjligt utan extra jobb eller hjälp med pengar från annat håll...det är bara att räkna så ser man att det inte går

Jodå, det går, bara man själv är beredd på att leva på makaroner sista veckan innan lön :D .

Min månadskostnad ser ut såhär:

Hyra 2600 kr
Stallhyra 2500 kr
Bensin (till och från stall) 700 kr
Fackavgift 200 kr
Mat 500 kr
Kurslitteratur blir väl runt 500 kr/mån om man slår ut det
Mobilabonnemang 49 kr/mån

Summa 7049 kr, då har jag 315 kr över som går till hovslagaren varannan månad och till oförutsedda utgifter varannan... :p

Nu har jag iofs snälla föräldrar som står för försäkring/skatt på bilen, så den kostnaden slipper jag ju. Sommarjobbar och gör ett sparkonto som jag använder till att betala hästens och hundens försäkringar samt andra dyrare saker som man måste köpa under terminen.

Men det är klart, jag skulle aldrig våga ha hästen om jag inte hade mina föräldrar och pojkvän som ställer upp om det skulle bli kris, man har ju inte en krona till oförutsedda utgifter (som när min pålle fick bo på Ultuna efter kastrering = 8000 kr i vet. räkning...).

Jag pluggar också på högskola. Jag har både bidrag och lån. Men det är fullt möjligt, visst kan det vara knapert iblan men bara man betalar alla räkningar och hästutgifter det första man gör så kan man leva loppan för resten!
Jag bunkrar upp månadsvis, köper spån, mat och allt annat det första jag gör så det ska räcka hela månaden.
Funkar jätte bra och då räcker de 7000 till mycket!

men ioch med dina föräldrar står för delar på bilen så går det ju inte...

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 572
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 412
Senast: Edla
·
Skola & Jobb Hej alla bukefalos medlemmar. Jag har tröttnat på att inte ha några mål i min karriär och att ett jobb är något man går till endast... 2
Svar
21
· Visningar
1 229
Hästmänniskan Hej! Jag har haft en hästpaus nu i 2 år då jag studerat och min häst blev till åren och fick tas bort i samband med att jag började...
Svar
17
· Visningar
2 342

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka