Ekonomisk prioritering?

Inte_Ung

Trådstartare
Hur prioriterar ni er hästhållning? Jag prioriterar nog så här:
1. Bra mat till hästarna.
2. Stall/hage som hästarna trivs med.
3. Bra hovvård och vaccinationer.
4. Vettig utrusning.
5. Geografisk placering.
6. Träningsmöjligheter.
7. Tävling.

Hur prioriterar ni?
 
Nu har vi bara en ponny, vilket i sig är en ekonomisk prioritering tycker jag. Den har vi råd med utan några större problem.

Annars ser min lista ut ungefär som din...Vi har inte ridhus, den kostnaden har vi valt bort för tillfället. Likaså är inte tävlandet ett "måste", däremot så tycker jag att träna är viktigt!
 
Ungefär som ovan, men jag tycker 1 och 2 hänger ihop (åtminstone på sommaren). Sedan vill jag lägga in övrig veterinärvård i 3:an också! Möjligen byter 4 och 5 plats för mig. Utan någorlunda bra geografisk placering så hinner jag inte till hästen alls och då spelar inte utrustningen så stor roll...

Trevliga stallkamrater vill jag gärna ha in på listan mellan 6 och 7 också!
 
Typ samma.

Jag har nedprioriterat hagen för tillfället för jag har tid att motionera henne ordentligt och på roligare ställen samt släppa henne i roligare hage ett par timmar med kompisarna.

Men när jag börjar på högskolan kommer jag inte ha lika mkt tid så då får jag nog flytta henne till ett stall med roligare och mer varierad/kuperad hage så att jag vet att hon motionerar av sig bättre på egen hand då träningen VI gör kommer bli mkt kortare och mer koncentrerad.

Jag vill inte flytta ifrån hovis eller veterinären :crazy:
 
1-3 tycker jag kan sammanfattas under livsbetingelser, och utan att kunna uppfylla dessa krav skulle jag inte skaffa häst. Den första jag hade fick jag sälja då 2:an inte kunde få en god lösning.

4 är självklar liksom platsen i prioriteringsordningen. Funktion är superviktig.

5-6 fixade vi genom att vi köpte huset, därefter byggde vi stall - så för mig har denna punkt kommit "per automatik" tack vare ett annat livsval, nämligen att bo i hus.

7 Mycket lågt prioriterat. Har aldrig tävlat, men jag ska. Förmodligen, någon gång.
 
Först kommer självklart hästens hälsa och trivsel i allmänhet och allt som hör därtill.
Sedan kommer utrustning och sådanna grejjer.
Sist kommer tävlingar och träningar i den mån jag har råd.
Men jag tränar/tävlar så sällan så hittils har jag haft råd med allt jag velat vara med på. :)
 
Beroende på häst och syftet med den har jag valt olika alternativ.

1. Bebis är uppstallad ca 7 - 8 mil längre bort på en lösdrift ihop med andra unghästar där de får daglig tillsyn, fri tillgång på hösilage, fodras med kraftfoder 2 ggr/dag då de även kollas. Bra ligghall som är ordentligt halmad och ombesörjd hov- och veterinärvård. Dit åker jag ca 1 ggr/vecka för lite extra pyssel, gos och hantering. Planerad inkörning vid ca 2 års ålder då hon även kommer att flyttas mkt närmare mitt eget boende.

2. Gammelpållan är uppstallad ca 4 mil bort med daglig utevistelse, fri tillgång till hösilage, hästflock, stor halmad box över natten, tillgång till både veterinär och hovslagare i stallet. Inget ridhus eller ridbana men bra rid- och körvägar. Hon är gammal och sätts försiktigt igång efter avvänjningen för ett par veckor sedan. Henne satsar jag på att hinna med ca varannan dag. Full skötsel och tillsyn av stallägarna gör att jag inte måste åka ut varje dag.

3. Nya pållan står uppstallad på anläggning ca 1.5 - 2 mil hemifrån med utevistelse hela dagen, halvtråkig hage, full skötsel, bra ridterräng, utebana och ridhus. Tillgång till tränare både i stallet och en som enkom kommer ut för "vår" skull. Hon rids huvudsakligen i terräng rätt ut i skogen utan att följa stigarna allt för noga då jag vill träna upp smidighet, balans och styrka. Nu när det tyvärr varit blåis och lera har det ändå blivit en del tömkörning men även ridning i ridhuset.
 
1. Bra stallmiljö - för både hästen och mig, vilket innebär att det stall med störst hagar men dålig stämning eller som är illa skött inte är det jag väljer. Ett bra foder (eftersom jag vill stå i stall där detta ingår) i form av ett fint hö är också viktigt. Dessutom måste det vara torrhö - eftersom kusen min inte klarar av hösilage. Här prioriterar jag även saker som avstånd hemifrån, låsbar sadelkammare, god hygien vid foderförvaring, uppvärmt fikarum, stor box, bred stallgång osv. Dessutom är uppdelningen i hagarna viktig, liksom att det finns tillgång till sjukhage. Längden på utevistelse, huruvida de får mat i hagen, tillgång till vatten ute osv är givetvis viktiga punkter här också.

2. Ett bra kraftfoder med de tillskott som hästen behöver.

3. Bra hovslagare, regelbundna vaccineringar, avmaskningar, veterinärkontroller samt massage. Akupunktur vid behov.

4. Bra, välsittande täcken, sadlar, träns, benskydd osv.

5. Bra ridmöjligheter, tillgång till så många bilfria ridvägar som möjligt, samt upplyst ridbana. Ridavstånd till ridhus är ett stort plus.

6. Tillgång till tränare inom rimligt avstånd (inte mer än 1,5 timmes bilresa t&r för den träning som sker varje vecka).
 
1. Bra mat, en förutsättning för att hästen skall kunna prestera något överhuvudtaget.

2. Stall/hagar men även geografiskt sätt är viktigt för mig, just nu pga barnen kan ta sig till stallet utan problem och min medverkan. Senare kan jag tänka mig att byta stall, om förutsättningarna är rätt. Annars trivs vi rätt bra där vi är nu.

3.Bra hovvård är ett måste, ingen hovar ingen häst.

4. Lämplig avpassad utrustning, då även den är avhängd på vad hästen kan prestera.

5. Just nu har vi enormt bra möjligheter till träning, en stor volt 40x40 m samt tränare varannan vecka. Annars har jag själv åkt iväg för att rida lektion.

6. Samvaron och bra kamratskap bland inackorderingar.

7. Tävling, detta är för mig ett rent nöje samt ett kvitto på den träning vi lagt ner.
 
1a. Huvudprioritering i mitt LIV, är att kunna bo så att jag har möjlighet att kunna ha hästar tillsammans med min familj. I detta inkluderar jag bra hagar, möjliheter att ev stalla upp, möjlighet att ha lösdrift. Samt träningsmöjligheter (vägar, ängar skogs-slingor och markägares samtycke till att jag använder detta för min träning av pållar)

1b. Mat till hästarna, bra mat.

2. Bra hovvård och vaccinationer. Veterinärvård vid behov.

3. Utrustning, till hästen.

Tävling? Nej, inte jag. jag nöjer mig med regelbunden träning(mark & uppsutten) och umgänge med pållar och lätt skogsridning som grädde på moset.
 

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik Köpt en unghäst av hästägare där barnen varit medryttare. Vi har endast köpekontraktet med några få saker vad som ingår tills hästen är...
2 3
Svar
45
· Visningar
4 727
Senast: lizzie
·
Hästmänniskan Hej! Behöver få skriva av mig lite och kanske få någon idé på hur jag ska resonera då jag känner mig så ensam med tankarna. Lite...
2
Svar
27
· Visningar
7 044
Senast: tuaphua
·
Kläder & Bli fin Alltså, jag gillar inte att däringa i affärer och har blivit allt kräsnare med jag vill ha av en tröja. Nu är jag inne på jobbet eller...
Svar
0
· Visningar
339
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Vill börja med att jag ska ringa veterinär idag. I våras hade min häst en tydlig beteendeförändring. Hon mådde dåligt och hon visade...
2
Svar
27
· Visningar
3 154
Senast: Twihard
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Guldfasanerna
  • Kattsnack 10
  • Bra familjehund? Rasvak😇

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp