Bukefalos 28 år!

Eksem, utslag, svamp, vad?

M

madamemerry

Min vän har ett arabsto på 7 år som har väldiga problem vissa perioder under höst och vår säsongen. :(

Hon får utslag på kroppen (denna gången längs hasorna och juvret). Det börjar med knottror, blir väldigt varmt och rött. Efter någon dag blir det sårigt och det kommer ljusgul vätska från det. Detta kan hålla på i ca 1 månad för att sedan sluta tvärt.

Ägaren har använt sig av Imaverol Vet och tycker utslagen alt eksemet lugnar sig men det är långt ifrån borta.

En bekant till henne har haft samma problem med sin häst och åkte till Stenestad för en utredning. Prover togs och skickades iväg, men tyvärr kan man fortfarande inte svara på vad det är.

Vi undrar om någon härinne haft samma typ av problem och vad era veterinärer sagt om det? Hästen går tillsammans med 2 andra hästar och de har aldrig blivit drabbade. Så antagligen är det inget som är smittsamt.

Ägarens teorier är allt från urinvägsinfektion och att bakterier fått fäste och artar sig såhär när hon pinkat, allergi mot växt i hagen eller foder, en veterinär pratade något om hormoner bla?

Har någon erfarenhet av detta vore vi tacksamma! :bow:
 

Liknande trådar

Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 370
Senast: TinyWiny
·
Hästvård Efter att ha fått ett helt gäng med veterinärer att klia sina huvuden tar jag nu buke till hjälp! Allt började i våras, tror det var i...
2
Svar
33
· Visningar
9 567
Senast: Lisa2014
·
Ekonomi & Juridik För nu ca 4 veckor sedan köpte jag ett jätte fint hoppsto, ville ha en läromästare som jag bara kan sätta mig upp på och hoppa och bara...
3 4 5
Svar
86
· Visningar
13 946
Senast: cirkus
·
Hästvård Kanske inte problemhäst, men hästproblem iaf. Jag håller på att ge upp och funderar seriöst på att ta bort henne. Hjälp mig tänka rätt...
2 3
Svar
55
· Visningar
8 324
Senast: Aaricia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Guldfasanerna
  • Kön kattungar 4st

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp