eksemtäcke

olmea

Trådstartare
Hej, jag funderar på att köpa ett eksemtäcke till min isis. Han är 7 år och har inte några eksem än(ta i trä) men jag tänkte köpa ett täcke i förebyggande och för att han ska slippa bli så sönderbiten av knotten under magen ändå. Har sett på sverigetäcket och tycker det verkar prisvärt. Hur gör ni andra, vad behandlar ni med mot knott? Är täckena svåra och jobbiga att ta av och på? Sitter de på bra? Är det nån som har erfarenhet av sverige täcket?:confused:
Tacksam för alla svar.

Sv: eksemtäcke

Rekommenderar Boetts eksemtäcke. Lite dyrare men värt varenda krona. Enkelt att ta på/av. Torkar fort. Smidigt och bra passform. Sverigetäcket gillar jag däremot inte. Tungt, otympligt och går lätt sönder är min erfarenhet.

Rekommenderar varmt ett eksemtäcke till en icke eksemhäst, bättre att förebygga om man är orolig för eksemen. Jag kommer alltid att täcka mina skadade hästar, hade inte Yrpa blivit skadad såpass som hon blev så hade hon säkerligen fortfarande vart eksemfri (fick eksem efter 8 år i Sverige).

Håller med Foldar. Boetts är bäst! Håller i flera säsonger, är slitstarka och enkla att ta av/på. I år är det en ny modell också, lite extra breda mellan frambenen och ännu bättre passform över ryggen. Klart värt att investera i! Tycker du att det är krångligt att trä täcket över huvudet varje gång det ska av och på, sy i en dragkedja längs halsen. Det gjorde jag, och det blev väldigt smidigt då hästen va lite skraj när vi drog täcket över huvudet.

smart att ha det i förebyggande syfte och snällt då slipper hästen att bli biten men tänk noga efter oxå att hästen blir så inte emun mot knotten/insekterna utan blir aotomatiskt känsligare när man "skyddar" den. så bara att använda ett tecke och sen sluta helt plötsligt kan nog utlösa eksem.

Är det inte bättre med ett flugtäcke om hästen inte har exem? Lättare att hålla på med, mindre "kläder" för hästen och skyddar ändå.

kl......Det är väl en smaksak, flug-eller eksemtäcke. Men eksemtäckena har bättre passform av vad jag sett i den vägen. Och jag har sett några om man säger så.
Boetts är bra men dyrare än Hööks. Hööks är mer prisvärda tycker jag , har haft båda. Förra året köpte jag både Boett och Hööks och båda ser lika slitna ut för jag får laga ganska ofta.
Jag tyckte sverigetäcket såg lite bökigt ut att ta på men det är en vanesak, lika med dom andra en vanesak.
Mot knott, svidknott då mest switch och nåt myggmedel typ Renons (finns olika medel).
Det finns ganska många trådar om detta, sök där också.
I vårt stall har vi tre eksemhästar men många som har täcken som förebyggande, så man är inte så ensam om det längre. Lycka till med pållen.

Till min islandsvalack som är insektskänslig (undrar om man inte kan kalla att han har lätt eksem..) har jag det senaste Boett-eksemtäcket.

En tjej i stallet användet ett flugtäcke med maglapp från Hööks till sitt sto i förebyggande syfte. Hon kände väl inte att det var nödvändigt att tävka in hästen fullt så mycket med ett sånt tjockt material. Hennes täcke funkar likabra och ser i stort sett likadant ut.

Så om din häst inte visat någe tecken på eksem skulle jag köra med någon lättare variant av eksemtäcke, typ hööks flugtäcke med maglapp eller kanske deras version av eksemtäcke?

Mvh, Carla

hade hööks eksemtäcke, täckte bra, lätt att ta på och av.
har man inte skog i hagen så tar dom givetvis inte sönder det:D
huvan till det täcket däremot fick man sy några gånger.

Nylanders hästkräm var väl bra, äppelcidervinäger med, men jag tycker att ett heltäckande täcke hjälper bäst och där tyckte jag alltså hööks, men jag har ju inte testat något annat;)

knott är omöjliga, vad får dom att inte vilja bita på en? men det skulle väl vara något illaluktande insektsspray.
eller matolja blandat med vitlök.

Hööks eksem/flugtäcken är väldigt bra och mkt prisvärda!

Dollar

Liknande trådar

Utrustning Hej! Står lite i valet och kvalet på om jag Hööks eksemtäcke skulle kunna vara en idé, det som heter Shield nånting. Köpte ett Fly...
Svar
3
· Visningar
743
Senast: skiesabove
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
5 167
Senast: Jamtland
·
Hästvård Vår häst har en envis liten hälta lokaliserad till höger framhov som visar sig som en "nickning" framförallt vid longering i höger varv... 2
Svar
24
· Visningar
7 623
Senast: mackan
·
Utrustning Min nya häst drar större storlek i kläder än min förra, så jag har varit tvungen att byta ut hela min täckesarsenal nu inför... 2
Svar
26
· Visningar
5 078
Senast: bejkonfis
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka