Elaggregat till sjukhage?

ylvalill

Trådstartare
Fick inga svar på detta inlägg då det låg på utrustning så jag testar här istället... :smirk:

Har absolut ingen erfarenhet av elaggregat sedan tidigare eftersom jag alltid stått inackorderad i stall där elen till stängslena var antingen på eller av, mer än så behövde man inte veta. I det nuvarande stallet har de dock ingen el på stängslena alls, hagarna är så stora att hästarna inte går nära staketen iaf så det behövs inte. Problemet är nu bara att min häst har skadat sig (senskada) och måste stå i en liten sjukhage och för att han skall stanna i den skulle jag helst vilja ha ström på stängslet. Alltså behöver jag skaffa mig ett elaggregat... Har funderat på ett sånt som drivs med ett bilbatteri eftersom det gäller en sån liten hage (typ 4*4 m). Funkar det? För-/nackdelar med batteridrivet? Vilket märke skall man köpa? Funkar de som H**ks/b*rjes har? Alla tips mottages tacksamt!
 
det funkar med batteridrivna elaggregat. Kan inte svara på vad h**ks och b*rjes har för kvalite men själv föredrar jag elaggregat om det finns möjlighet att ha det.
 
Egentligen skall man försöka undvika el i så små hagar, det kan bli farligt om de blir rädda. Det är ju som att ha elstängsel i en box med integrerad liten paddock framför. Det bästa är att sätta upp en fast hage av trä eller järnrör, vilket kräver en hel del arbete (och inte är helt billigt)...
Batteridrivna elaggregat brukar fungera så länge de är uppladdade i alla fall...

//krumelur
 
Håller med om att en "fast" hage hade varit det allra bästa, men det är inte bara staket som krävs för att en fast hage skall bli bra, även underlaget måste fixas till för att en sån liten hage inte skall bli en lergrop efter ett par dagar med regn... En sån stor investering som det hade handlat om i så fall känns inte riktigt rimligt att kräva stallägaren på och jag är inte så pigg på att betala det själv heller eftersom det inte är mitt stall... Jag får nog alltså nöja mig med min lilla flyttbara hage (har byggt en liten ruta i de andra hästarnas beteshage med hjälp av plaststolpar och elband, flyttar sedan hagen ungefär varannan dag så att även min sjukling hela tiden har lite gräs att gnaga på...).
 
Under rubriken Hästlänkar här på Bukefalos finns ett förtag som heter BMSprodukter. De har bl.a. ett 9 volts batteriaggregat som heter Horizont Blue Line B2. Jag har haft en föregångsmodell köpt därifrån. Det inhandlades 1998 och användes konstant till 2000, sedan tog min kusin över det och nu används det till sommarhagarna.
 
Lånar knapp..

VARNING.. ett aggregat är oftast gjort för längre/långa stängsel, och när man då har det i bara en liten pyttehage så blir det VÄLDIGT bra drag i strömmen i den lilla hagen. Med väldigt bra drag menar jag i stil med att om hästens nos är nån cm från stängslet får den en stöt. Så ska du stängla in en sjukhage med ett eget aggregat så dra gärna en större hage med, dra det i undervegetation eller något för att få längre trådlängd.

Jag satte el på en box en gång, för en inbiten boxhoppare. Meningen var att göra en extra loop från hagens el. Bara det att klantjag kopplade fel så aggregatet matade 100 meter och sen runt 4*4 metersboxen. När häststackarens mul var 1 cm från tråden small det (jag SÅG till och med strömmen i form av en 'blixt') och häststackaren kastade sig in i motsatt vägg med dunder och brak. (Hon slutade försöka hoppa dock..). Och ta då det i en sjukhage där alla sidor är el.. :(

Så, ska aggregatet bara mata sjukhagen, så se till att dra ett längre stängslet OCKSÅ.
 
Hu, detta lät inte alls trevligt!

Har varit lite rädd för att få sådan effekt på det så av den anledningen har jag letat efter ett aggregat som är till just för små! hagar. Tyvärr verkar det inte finnas något sådant (små hagar definieras av elaggregattillverkarna som minst 1,5 km! tråd, alltså bra mkt mer än mina 4*4 * 3 trådar = 48 m tråd...) :crazy:

Håller nästan på att ge upp hela projektet med el på stängslet... Att dra elen på nåt annt stängsel också är nämligen inte möjligt eftersom min pålles sjukhage är placerad mitt i hans kompis beteshage (vill inte ha en tråd liggande rätt igenom kompisens hage... :crazy:) och kraftig undervegetation kommer ju inte direkt på beställning...

Får nog hoppas att pållen håller sig i hagen trots avsaknad av ström på staketet... Om det inte är någon som har någon annan bra idé? :confused:
 
www.lgprodukter.se

Ring dom och berätta om din lilla sjukhage så får du säkert tips. De är jättebra på på sånt här och dessutom trevliga att prata med. Han som har hand om elaggregat där är elektriker och djurägare kan ge dig alla tips om hur du ska göra. :)
 
Börjes har ett aggregat som kostar ca 900 kr. Det fungerat jättebra och har ju ett humant pris. Jag skulle också ha el på i sjukhagen, fast jag skulle nog vilja ha det i de ordinarie hagarna också. (Man vet aldrig när en häst vill gå ut.) det är dyrare att laga hagar än att ha på strömmen. Känns ju tryggare också.
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Ja, nu är det dags att höra om det finns någon här som har erfarenhet av att hyra/äga stall och vad man egentligen ska tänka på. Detta...
Svar
8
· Visningar
2 743
Senast: Pudlan
·
Trädgård & Växter 1/4 får vi nycklarna till vårt nya hus. Till huset hör en trädgård om ca: 1100kvm som är byggd i etage. Jag funderar på vad vi skall...
Svar
10
· Visningar
2 084
Utrustning Om man har batteridrivet litet elaggregat som man kopplar på ett bilbatteri, hur länge håller batteriet för att driva aggregatet dagtid...
Svar
5
· Visningar
3 670
Senast: Nominous
·
Hästvård Har en åring hemma med krossat ledbrosk. Hon ska stå på boxvila/sjukhage i 6 veckor, men vi har lite bekymmer med hur vi ska hålla...
Svar
8
· Visningar
1 681
Senast: Muninna
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

  • Köpa hus
  • Engelsk grammatik
  • Vad gör vi? Del CXCVI

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp