Elatötar av bett???

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Gambado
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 1 140
G

Gambado

Jag slänger ut en lina här i hopp om att någon kanske har ett svar... :) Har någon nånsin hört talas om att vissa hästar kan ha en enzym i sitt saliv som gör bettet statiskt?? Jag har aldrig hört talas om detta fenomen tidigare och tycker att det låter som humbug :crazy:, men håller ändå mitt sinne öppet.
Jag har en bekant som äger en unghäst som inte vill ta bettet, men jag tror och anser att det har att göra med att hästen varit ut för omild hantering av tidigare ägare.
En person som är legitimerad hästmassör/akupunktör har påpekat att hästen med största sannolikhet har denna enzym som gör att bettet blir strömförande... Någon som har hört något liknande?????:confused:

Sv: Elatötar av bett???

Jag har aldrig hört nåt liknande och kan inte tänka mig att det stämmer.

Min erfarenhet när hästar inte vill ta bettet är att de antingen har ont, bettet sitter illa/passar inte hästens munanatomi eller så tycker de helt enkelt att skramlet av metall mot tänderna när man tränsar/tränsar av är obehagligt.

Som tekniker tror jag inte alls på det.
Däremot kan hästen vara känslig för smaken av ett metallbett men då kan ni testa gummi eller plastbett.

Ett enkelt sätt att ta reda på det är att tränsa och sedan mäta med en strömmätare ifall bettet är strömförande.

Jag tror inte ett smack på det kanske jag ska tillägga men som sagt det är ju inte särskilt svårt att motbevisa.

Mvh JV

Det här låter som en missuppfattning och förvanskning av teorin att ett bett gjort av två olika metaller skulle kunna skapa sk galvaniska strömmar i munnen.

Men rena elstötar handlar det ju inte om isf, mer ilningar och "pirrningar" som är nog så obehagligt i munnen.

Vet inte om den teorin stämmer öht, men den brukar användas som argument till att inte använda bett med kopparinlägg, t.ex.

Metall leder ström så du behöver inte stoppa in bettet för att testa. Bara att mäta motståndet. Även saliv leder ström så hela munnen och bettet borde väl hamna på samma potential, eller tänker jag fel.:confused:

Ström mäts i serie med en belastning i systemet för att få vettiga värden. Knappast något man gör på ett bett.

Senast ändrad:

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka